BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 14, 67 - 76, 06.06.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.88738

Öz

The artists, who were affected by the social and environmental movements that emerged in the world after 1960, not only imitated the nature, but also wanted to draw attention to problems in nature-human relationship by using their own artistic languages and acted towards raising the awareness of society. From the choice of materials to the actions they created, these artists resisted the settled mentality of their period with their artistic language. Thus, in this paper, the relationship of art and nature is considered within the context of changing social values and art practices in the period between 1960 and 1980. Within this relationship, the artists of the period are evaluated over how they gave meaning to the nature with the works they created so that they differed from the artists of the previous eras

Kaynakça

  • Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yay.
  • Bourrıaud, Nicolas (2005). İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Brehm, Margrit (2007). Füsun Onur: Dikkatli Gözler İçin, çev. Barış Tut, İstanbul: YKY.
  • Celant, Germano (1992). “Arte Povera”. Art in Theory, Londra, Black well Publishing, s. 886-889
  • Read, Herbert (2004). “İnsani Sanat ve İnsanlık Dışı Doğa”, çev. Cemal İ. Çakır, Sanat Dünyamız (92): 57-59.
  • Thornes, J. E. (1999). John Constable’s Skies, Birmingham: Birmingham University Press.
  • Turhanlı, Halil (2002). “Sanatta Devrimci Tufan”, Cumhuriyet Dergi (465): 9
  • Worrınger, Wilhelm (1995). Soyutlama ve Özdeşleyim, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, Esra (2007). “İki Muhalifin Ardından”. Rh+ Sanat (42): 32-36.
  • Yılmaz, Mehmet (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat Ankara: Ütopya Yayınevi. İnternet Kaynakları
  • Greenberg, Clement (1939). “Avant-Garde And Kitsch”. Partisan Review, http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html (15.07.2012)
  • Kimmelman, Michael (1999). “Michael Heizer: A Sculptor’s Colossus of the Desert” http://www.bebeyond.com/learnenglish/ dailyreadings/arts/desertsculptor.htm (23.12.2005)
  • Lipke, C.William (1969). “Fragments of a Conversation”, http://www. robertsmithson.com/essays/fragments.htm (4.11.2010)
  • Reynolds, Joshua (1768). “Seven Discourses on Art”, The Project Gutenberg eBook, ed. Henry Morley (8 Mayıs 2009) http//www. gutenberg.org/files/-2176/2176-h/2176-h.htm (11.04.2014)
  • Sanford, Melissa (2004). “The Salt of Earth”, http//www. robertsmithson.com-/essays/sanford.htm (04.04.2010)
  • Spaid, Sue (2002). “Activism to Publicize Ecological İssues: Monitoring Ecological Problems”, Ecovention: Current Art To Transform Ecologies, http://greenmuseum.org/c/ecovention/ sect2.html 02.05.2008) Görsel Kaynaklar
  • Resim John Constable, Saman arabası, 1821 http://commons. wikimedia.org/wiki/File:John_Constable
  • Resim Piet Mondrian, Kırmızı, Sarı ve Mavili Kompozisyon, 1921 https://www.pinterest.com/karus079/piet-mondrian/
  • Resim 3-4: Piero Manzoni, Dünyanın Kaidesi,1961 http://www.orbit. zkm.de/?q=node/6
  • Resim Michael Heizer, Çift Negatif, 1969 http://doublenegative. tarasen.net/double_negative.html
  • Resim Robert Smithson, Spiral Dalgakıran, 1970 http:// en.wikipedia.org/wiki/Spiral_Jetty
  • Resim Jannis Kounellis, 11 At, 1969 http://www.artcritical. com/2010/11/21/kounellis/
  • Resim Hans Haacke, Çim Büyür,1966-1969 http://greenmuseum. org/c/aen/Earth/Changing/artist.php
  • Resim Hans Haacke, Ren Nehri Arındırma Projesi, 1972 http://www. vulgare.net/2008/12/hans-haacke-rhinewater
  • Resim 10. Joseph Beuys, Bataklık Eylemi, 1971 http://choreograph. net/articles/raw-thinking-a-body-moving
  • Resim 11. Joseph Beuys, 7000 Meşe, 1982 http://www.diaart.org/ sites/main/7000oaks
  • Resim 12. Joseph Beuys, 7000 Meşe, 1982 http://www.diaart.org/ sites/main/7000oaks
  • Resim 13. Füsun Onur, Bir Tohum Yeşeriyor, 1979 Brehm, Margrit (2007). Füsun Onur: Dikkatli Gözler İçin, çev. Barış Tut, İstanbul: YKY.

1960-1980 Arası Değişen Doğa Algısı ve Sanatta Doğaya Yöneliş

Yıl 2015, Sayı: 14, 67 - 76, 06.06.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.88738

Öz

1960 sonrası dünyada gelişen toplumsal ve çevresel hareketlerden etkilenen sanatçılar sadece doğaya öykünmemiş,
onun yerine doğa-insan ilişkilerindeki problemlere kendi sanatsal dillerini kullanarak dikkat çekmek istemiş ve toplumu
bilinçlendirmek yönünde davranmışlardır. Malzeme seçiminden, yarattıkları eylemlere kadar, bu sanatçılar sanatlarının
diliyle yaşadıkları dönemin yerleşik düşünce kalıplarına karşı koymuşlardır. Buradan hareketle sınırları 1960 ve 1980
yılları arası dönem olarak belirlenen bu metinde, değişen toplumsal değerler ve sanatsal pratikler kapsamında sanat ve
doğa ilişkisine değinilmiştir. Bu ilişki içerisinde, önceki dönemlerde yaşamış sanatçılardan farklı olarak, dönemin sanatçılarının
doğayı nasıl anlamlandırdıkları, oluşturdukları eserler üzerinden değerlendirilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Sanat, Sanatçı, Yeryüzü, Doğa, Manzara, Gelip Geçicilik, Çevresel Sorunlar.

Kaynakça

  • Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yay.
  • Bourrıaud, Nicolas (2005). İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Brehm, Margrit (2007). Füsun Onur: Dikkatli Gözler İçin, çev. Barış Tut, İstanbul: YKY.
  • Celant, Germano (1992). “Arte Povera”. Art in Theory, Londra, Black well Publishing, s. 886-889
  • Read, Herbert (2004). “İnsani Sanat ve İnsanlık Dışı Doğa”, çev. Cemal İ. Çakır, Sanat Dünyamız (92): 57-59.
  • Thornes, J. E. (1999). John Constable’s Skies, Birmingham: Birmingham University Press.
  • Turhanlı, Halil (2002). “Sanatta Devrimci Tufan”, Cumhuriyet Dergi (465): 9
  • Worrınger, Wilhelm (1995). Soyutlama ve Özdeşleyim, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, Esra (2007). “İki Muhalifin Ardından”. Rh+ Sanat (42): 32-36.
  • Yılmaz, Mehmet (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat Ankara: Ütopya Yayınevi. İnternet Kaynakları
  • Greenberg, Clement (1939). “Avant-Garde And Kitsch”. Partisan Review, http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html (15.07.2012)
  • Kimmelman, Michael (1999). “Michael Heizer: A Sculptor’s Colossus of the Desert” http://www.bebeyond.com/learnenglish/ dailyreadings/arts/desertsculptor.htm (23.12.2005)
  • Lipke, C.William (1969). “Fragments of a Conversation”, http://www. robertsmithson.com/essays/fragments.htm (4.11.2010)
  • Reynolds, Joshua (1768). “Seven Discourses on Art”, The Project Gutenberg eBook, ed. Henry Morley (8 Mayıs 2009) http//www. gutenberg.org/files/-2176/2176-h/2176-h.htm (11.04.2014)
  • Sanford, Melissa (2004). “The Salt of Earth”, http//www. robertsmithson.com-/essays/sanford.htm (04.04.2010)
  • Spaid, Sue (2002). “Activism to Publicize Ecological İssues: Monitoring Ecological Problems”, Ecovention: Current Art To Transform Ecologies, http://greenmuseum.org/c/ecovention/ sect2.html 02.05.2008) Görsel Kaynaklar
  • Resim John Constable, Saman arabası, 1821 http://commons. wikimedia.org/wiki/File:John_Constable
  • Resim Piet Mondrian, Kırmızı, Sarı ve Mavili Kompozisyon, 1921 https://www.pinterest.com/karus079/piet-mondrian/
  • Resim 3-4: Piero Manzoni, Dünyanın Kaidesi,1961 http://www.orbit. zkm.de/?q=node/6
  • Resim Michael Heizer, Çift Negatif, 1969 http://doublenegative. tarasen.net/double_negative.html
  • Resim Robert Smithson, Spiral Dalgakıran, 1970 http:// en.wikipedia.org/wiki/Spiral_Jetty
  • Resim Jannis Kounellis, 11 At, 1969 http://www.artcritical. com/2010/11/21/kounellis/
  • Resim Hans Haacke, Çim Büyür,1966-1969 http://greenmuseum. org/c/aen/Earth/Changing/artist.php
  • Resim Hans Haacke, Ren Nehri Arındırma Projesi, 1972 http://www. vulgare.net/2008/12/hans-haacke-rhinewater
  • Resim 10. Joseph Beuys, Bataklık Eylemi, 1971 http://choreograph. net/articles/raw-thinking-a-body-moving
  • Resim 11. Joseph Beuys, 7000 Meşe, 1982 http://www.diaart.org/ sites/main/7000oaks
  • Resim 12. Joseph Beuys, 7000 Meşe, 1982 http://www.diaart.org/ sites/main/7000oaks
  • Resim 13. Füsun Onur, Bir Tohum Yeşeriyor, 1979 Brehm, Margrit (2007). Füsun Onur: Dikkatli Gözler İçin, çev. Barış Tut, İstanbul: YKY.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Damla Oğuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Oğuz, D. (2015). 1960-1980 Arası Değişen Doğa Algısı ve Sanatta Doğaya Yöneliş. Yedi(14), 67-76. https://doi.org/10.17484/yedi.88738

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.