Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Sıfır Atık Deneysel Drapaj: Bir Workshop Deneyimi

Yıl 2024, Sayı: 32, 27 - 40, 30.07.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1410141

Öz

Geleneksel giysi tasarımı yöntemleri dışında farklı giysi tasarımı önerileri geliştirilebilmesi için bir giysi oluşturma yöntemi olan drapaj, deneysel yaklaşımlar ile kullanılabilmektedir. Tekstil ve Moda Tasarımı alanında sürdürülebilir çalışmalar kapsamında sıfır atık giysi tasarımı yöntemleri her geçen gün daha fazla denemenin yapıldığı deneysel çalışmaların yapılmasına oldukça açık bir alan olarak öne çıkmaktadır. Alışılmış giysi tasarımı pratiklerinin dışında farklı giysi formu oluşturma arayışları, alan açısından heyecan verici sonuçlar üretebilmeye fırsat tanıdığından, deneysel çalışmalar yapılarak sonuçlarının tespit edilmesi önemlidir. Bu çalışma, deneysel drapaj yöntemi kullanılarak sıfır atık giysi form denemeleri yapılarak önerilerde bulunabilmek için alan oluşturulabildiğinin görülmesi açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmada Priştina Akademia Evolucion Moda Tasarımı Bölümü master programı öğrencileri ile kumaş atığı bırakılmadan drapaj tekniği ile üretilmiş tasarımlar paylaşılmıştır. Çalışmada uygulamalı araştırma türlerinden araştırma ve geliştirme yöntemi kullanılarak, yeni denemeler yapılması ve bu yapılan denemelerin sonuçlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda, kısa süreli ve çevrimiçi gerçekleştirilen workshopta yapılan çalışmalar ile kumaş atığı bırakılmadan, malzemenin tasarımın bütününde kullanılarak form önerileri geliştirilebildiği gösterilmektedir.

Destekleyen Kurum

Akademia Evolucion Pristina

Teşekkür

"Destek ve Teşekkür Beyanı" Workshop için davet ettiği için Akademia Evolucion Prishtine Moda Tasarımı Bölüm Başkanı Flora Loshi’ye minnettarım. Çalışma süresince öğrenciler ile iletişim sağlanmasına yardımlarından dolayı Öğrenci Destek ve İnsan Kaynakları Ofisi Yöneticisi Donjeta Lumi’ye ve çalışmada İngilizce bilmeyen öğrenciler için İngilizceden Arnavutça’ya çeviri yapan Drilon Kurteshi’ye teşekkür etmek istiyorum. Ayrıca Workshop çalışmasına katılan Master Programı Öğrencileri; Drilon Kurtishi, Arlinda Nushi, Shpetim Bunjaku, Dorina Dakaj, Drita Gashi, Gresa Rexhepi, Vlera Rexhepi, Rina Halilabazi, Fjolla Qela, Valentina Elshani, Arta Aliu, Albione Morina, Fitore Morina, Agnesa Hoti, Arba Baci, Ana Bozhdaraj, Kosovare Jashari, Granit Krasnigi, Vesa Rrukigi, Edona Kelmendi, Ajsere Bilalli, Rina Rexhepi, Fitore Jashari, Labentine Shala, Florande Pirraku ve Bleranda Fejza’ya teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Bedük, S. ve Yıldız, Ş. (2004). Giysi tasarımında drapaj. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, s.169-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61775/923499.
  • Bursalıgil, G. (2019). Giysi tasarımında sıfır atık yöntemlerinin ve uygulamalarının incelenmesi. International Journal of Interdisiplinary and Intercultural Art, 4 (7), s. 81-100. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1496560
  • Brown, S. (2010). Eco fashion. Laurence King Publishing.
  • Caulfield, K. (2009). Sources of textile waste in Australia. Discussion paper, Apical International, s. 2-19 https://studylib.net/doc/18791293/sources-of-textile-waste-in-australia
  • Göncü, G. (2005). Giysi tasarımında drapaj ve önemi (Tez No: 188590) [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Gwilt A. ve Rissanen T. (2011). Shaping sustainable fashion: changing the way we make and use clothes. Earthscan.
  • Hethorn, J. ve Ulasewicz, C. (2008). Sustainable fashion: why now?: A Conversation Exploring Issues, Practices, and Possibilities. Fairchild Books.
  • Hishinuma, Y. (1986). Clothes by Yoshiki Hishinuma. Yobisha.
  • Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Taschen.
  • Jones, S. (2009). Moda tasarımı (H. Kılıç, Çev.). Güncel Yayıncılık.
  • Kiisel, K. (2018). Uygulamalı drapaj teknikleri (G. Bursalıgil ve S. İnal, Çev.). Hayalperest Yayınevi.
  • Kipöz, Ş. (2020). Modada yavaşlık. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Mauch, C. (2016). A future without waste? zero waste in theory and practice. RCC Perspectives: Transformations in Environment and Society 2016, 3, s.5-12. https://www.environmentandsociety.org/perspectives/2016/3/future-without-waste-zero-waste-theory-and-practice
  • McQuillan, H. ve Rissanen, T. (2011). Yield: Making fashion without making waste (Sergi Katalogu ISBN:978-0-615-53391-9). Textile Art Center New York, NY/US. https://precariousdesign.files.wordpress.com/2018/02/yieldexhibition-cataloguelr.pdf
  • Miyake, I., (1990). Dress [Polyester keten karışımı plise elbise]. Victoria and Albert Museum, Londra, GB. https://collections.vam.ac.uk/item/O117690/dress-miyake-issey/
  • News European Parliment, (2023, Aralık 13). The impact of textile production and waste on the environment. European Parliment. https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20201208STO93327/the-impact-of-textile-production-and-waste-on-the-environment-infographics
  • Niinimaki, K. (2013). Sustainable fashion: new approaches. Aalto University Publication.
  • Thayaht. (1920). Trouser suit pattern. [Kâğıt]. Pitti Palace Museum of Costume and Fashion, Floransa, IT. https://www.uffizi.it/en/artworks/tuta-thayaht-en
  • Rissanen, T. (2005). From 15% to 0: investigating the creation of fashion without the creation of fabric, waste. Creativity: Designer Meets Technology Conference, s. 1-10. https://www.academia.edu/3762020/From_15_to_0_Investigating_the_creation_of_fashion_without_the_creation_of_fabric_waste
  • Rissanen, T. (2013). Zero-waste fashion design: a study at the intersection of cloth, fashion design and pattern cutting. [Yayınlanmamış doktora tezi]. University of Technology Sydney.
  • Rissanen, T. ve McQuillan, H. (2016). Zero waste fashion design. Bloomsbury.
  • Rudofsky, B. (1947). Are clothes modern? Paul Theobald. Moma. https://www.moma.org/documents/moma_catalogue_3159_300063439.pdf
  • Thomas, D. (2020). Fashionopolis: why what we wears matters. Penguin Books.
  • Türkmen, N. (2011). Sürdürülebilir bir tekstil endüstrisi için “yavaşlık” ve alternatif üretim modelleri, Akdeniz Sanat Dergisi, 4 (8), s.059-061.
  • Von Busch, O. (2017). Moda praksisi (D. Kılıç, Çev.). Yeni İnsan Yayınevi.

Zero Waste Experimental Draping: A Workshop Experience

Yıl 2024, Sayı: 32, 27 - 40, 30.07.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1410141

Öz

Draping, a garment creation method, can be utilized with experimental approaches for developing different clothing design proposals beyond traditional garment drafting techniques. In the context of sustainable practices within the field of Textile and Fashion Design, zero waste garment design stands out as active area in which more experimental studies are being conducted day by day. Because the endeavours to create distinctive garment forms outside conventional design practices offer the potential to produce exciting outcomes in the field, it is important to ascertain the results that come about from these experimental studies. This article is important in terms of showing that space can be created to allow design propositions to be emerge through zero waste garment form experiments conducted using the draping method. Shared within this article are designs by students from the Prishtina Akademia Evolucion Fashion Design Department's master program, created using the draping technique without generating fabric waste. The objective of this article is to carry out new experiments and document their outcomes, employing the research and development approach from among applied research methodologies. The findings of the article, resulting from activities conducted in a short-term, online workshop, illustrate that it is feasible to develop garment design propositions by utilizing materials throughout the entire design process, thereby avoiding fabric waste.

Kaynakça

  • Bedük, S. ve Yıldız, Ş. (2004). Giysi tasarımında drapaj. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, s.169-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61775/923499.
  • Bursalıgil, G. (2019). Giysi tasarımında sıfır atık yöntemlerinin ve uygulamalarının incelenmesi. International Journal of Interdisiplinary and Intercultural Art, 4 (7), s. 81-100. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1496560
  • Brown, S. (2010). Eco fashion. Laurence King Publishing.
  • Caulfield, K. (2009). Sources of textile waste in Australia. Discussion paper, Apical International, s. 2-19 https://studylib.net/doc/18791293/sources-of-textile-waste-in-australia
  • Göncü, G. (2005). Giysi tasarımında drapaj ve önemi (Tez No: 188590) [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Gwilt A. ve Rissanen T. (2011). Shaping sustainable fashion: changing the way we make and use clothes. Earthscan.
  • Hethorn, J. ve Ulasewicz, C. (2008). Sustainable fashion: why now?: A Conversation Exploring Issues, Practices, and Possibilities. Fairchild Books.
  • Hishinuma, Y. (1986). Clothes by Yoshiki Hishinuma. Yobisha.
  • Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Taschen.
  • Jones, S. (2009). Moda tasarımı (H. Kılıç, Çev.). Güncel Yayıncılık.
  • Kiisel, K. (2018). Uygulamalı drapaj teknikleri (G. Bursalıgil ve S. İnal, Çev.). Hayalperest Yayınevi.
  • Kipöz, Ş. (2020). Modada yavaşlık. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Mauch, C. (2016). A future without waste? zero waste in theory and practice. RCC Perspectives: Transformations in Environment and Society 2016, 3, s.5-12. https://www.environmentandsociety.org/perspectives/2016/3/future-without-waste-zero-waste-theory-and-practice
  • McQuillan, H. ve Rissanen, T. (2011). Yield: Making fashion without making waste (Sergi Katalogu ISBN:978-0-615-53391-9). Textile Art Center New York, NY/US. https://precariousdesign.files.wordpress.com/2018/02/yieldexhibition-cataloguelr.pdf
  • Miyake, I., (1990). Dress [Polyester keten karışımı plise elbise]. Victoria and Albert Museum, Londra, GB. https://collections.vam.ac.uk/item/O117690/dress-miyake-issey/
  • News European Parliment, (2023, Aralık 13). The impact of textile production and waste on the environment. European Parliment. https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20201208STO93327/the-impact-of-textile-production-and-waste-on-the-environment-infographics
  • Niinimaki, K. (2013). Sustainable fashion: new approaches. Aalto University Publication.
  • Thayaht. (1920). Trouser suit pattern. [Kâğıt]. Pitti Palace Museum of Costume and Fashion, Floransa, IT. https://www.uffizi.it/en/artworks/tuta-thayaht-en
  • Rissanen, T. (2005). From 15% to 0: investigating the creation of fashion without the creation of fabric, waste. Creativity: Designer Meets Technology Conference, s. 1-10. https://www.academia.edu/3762020/From_15_to_0_Investigating_the_creation_of_fashion_without_the_creation_of_fabric_waste
  • Rissanen, T. (2013). Zero-waste fashion design: a study at the intersection of cloth, fashion design and pattern cutting. [Yayınlanmamış doktora tezi]. University of Technology Sydney.
  • Rissanen, T. ve McQuillan, H. (2016). Zero waste fashion design. Bloomsbury.
  • Rudofsky, B. (1947). Are clothes modern? Paul Theobald. Moma. https://www.moma.org/documents/moma_catalogue_3159_300063439.pdf
  • Thomas, D. (2020). Fashionopolis: why what we wears matters. Penguin Books.
  • Türkmen, N. (2011). Sürdürülebilir bir tekstil endüstrisi için “yavaşlık” ve alternatif üretim modelleri, Akdeniz Sanat Dergisi, 4 (8), s.059-061.
  • Von Busch, O. (2017). Moda praksisi (D. Kılıç, Çev.). Yeni İnsan Yayınevi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Değerlendirme Makaleleri
Yazarlar

Gözde Bursalıgil 0000-0002-3280-552X

Erken Görünüm Tarihi 2 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2023
Kabul Tarihi 8 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Bursalıgil, G. (2024). Sıfır Atık Deneysel Drapaj: Bir Workshop Deneyimi. Yedi(32), 27-40. https://doi.org/10.17484/yedi.1410141

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.