Sanat tarihi boyunca sanatçılar, hayal gücünü kendine rehber edinmiş, yaratıcılıklarını kullanarak yeni imgeler yaratmıştır. Sanatçılar, yaratıcı sınırlarını aşmış, fonetik sanatlarla etkileşim içinde sonrası için sinemayı etkileyecek ikonlar oluşturmuştur. Sanatçılar, içinde bulunduğu dönemin siyasi, tarihi, olaylarından etkilenirken, bilim ve teknolojideki gelişmeler de sanat akımlarına ve sanatçılara ışık tutmuştur. Psikanaliz kuramları üstüne çalışmalarıyla Sigmund Freud, gerçeküstücülük akımını derinden etkilemiştir. Gerçeküstücülük akımının temsilcilerinden biri olan René Magritte, çalışmaları ile sanat tarihinde önemli bir isim olmuştur. Tablolarında, nesnelerinde, sembolik olarak, varoluşçuluk, tekinsizlik gibi felsefi düşünceleri sorgulatan sanatçı, diğer sanat dallarını da önemli ölçüde etkilemektedir. Yönetmenler, Magritte'in imgelerini beyazperdeye taşımaktadır. Bu çalışmada Magritte'in yarattığı figür ve objelerin, sinema üzerindeki yansımalarından bahsedilmiştir. Bilim kurgu, korku ve fantastik türde film örnekleriyle çalışma pekiştirilmiştir. Bu çalışmada, sanatçıyı etkileyen film örneklerine ve Magritte’in sinemayı etkileyen imgelerine yer verilmiştir. Örneğin, Fantomas (Louis Feuillade, 1913) ve Nibelungen (Fritz Lang,1924) gibi filmler, Magritte'in çalışmaları için referans olmuştur. Bu çalışmada amaçlanan, Magritte'in sürrealizm ve hayal gücünü arşa çıkaran imajlarının, sinema sanatı ile karşılaştırmalı görsel analizini oluşturmaktır. Çalışma kapsamı olarak resim, sinema; felsefe gibi alanlar tercih edilmiş olup, Magritte'in sinemada yer alan resimleri kare kare sunulmuştur. Gerçeküstücülüğün görsel sanatlar üzerindeki etkisi tartışılmıştır. Bu çalışmada, literatür taraması metodu kullanılmış olup, felsefi düşüncelerden yola çıkılarak, teorilerin, görsel sanatlardaki somut hale dönüşümü görseller eşliğinde ele alınmıştır. Farklı disiplinlerin birbiriyle ilişkisi analiz edilmiştir. Çalışmada sinema ve tablolar arası karşılaştırmalı görsel analiz yöntemi benimsenmiş, göstergebilimsel analiz metodundan faydalanılmıştır.
Throughout art history, artists have guided themselves by imagination, using their creativity to create new images. Artists have transcended creative boundaries, creating icons that would influence cinema in the aftermath through interactions with phonetic arts. While being influenced by the political, historical, and events of their time, artists have also been enlightened by developments in science and technology, shedding light on art movements and artists. Sigmund Freud's studies on psychoanalytic theories deeply influenced the Surrealist movement. One of the representatives of the Surrealist movement, René Magritte, has become a significant figure in art history with his works. Symbolically questioning philosophical thoughts such as existentialism and the uncanny in his paintings and objects, the artist significantly influences other branches of art as well. Directors bring Magritte's images to the silver screen, and this study discusses the reflections of Magritte's created figures and objects on cinema. The study is reinforced with examples from science fiction, horror, and fantasy films. In this study, references are made to films that influenced the artist and Magritte's incorporation of cinema into his images. For example, films such as Fantômas (Louis Feuillade, 1913) and Nibelungen (Fritz Lang, 1924) have served as references for Magritte's works. The aim of this study is to analyze examples that elevate Magritte's images, surrealism, and imagination. The scope of the study includes painting, cinema, and philosophy, with Magritte's images in cinema presented frame by frame. The impact of surrealism on visual arts is discussed. A literature review method is used in this study, and starting from philosophical ideas, the transformation of theories into concrete forms in the visual arts is examined with accompanying visuals. The relationship between different disciplines is analyzed. A comparative visual analysis method between cinema and paintings is adopted, and semiotic analysis methodology is utilized.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Değerlendirme Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 32 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.