Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 26, 54 - 63, 28.07.2021

Öz

Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) konusunda tüm dünyada artan sosyal farkındalıkla birlikte, KSS kavramı hem akademik literatürde hem de yönetimsel uygulamalarda büyük ilgi görmektedir. Bu çalışmanın amacı, bulanık DEMATEL yöntemi kullanılarak işletmelerin KSS uygulamalarının yerli ve yabancı tüketicilerin bakış açısı ile değerlendirilmesi ve karşılaştırılmasıdır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre KSS uygulamaları yerli ve yabancı tüketicilerin bakış açısına göre farklılık göstermektedir. Yerli karar vericilerin değerlendirmelerine göre K1: Topluma karşı sorumluluk uygulamaları diğer uygulamalar üzerinde, yabancı karar vericilerin değerlendirmelerine göre K2: Çevreye karşı sorumluluk uygulamaları diğer KSS uygulamaları üzerinde en çok etkiye sahip uygulamalardır. Türkiye’de faaliyet gösteren işletmelere KSS stratejileri kapsamında bu çalışmadan elde edilen sonuçların katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ali, W., Frynas, J. G., ve Mahmood, Z. (2017). Determinants of Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure in Developed and Developing Countries: A Literature Review. Corporate Social Responsibility And Environmental Management, 24(4), 273-294.
  • Büyüközkan, G., ve Çifçi, G. (2012). A Novel Hybrid MCDM Approach Based on Fuzzy DEMATEL, Fuzzy ANP and Fuzzy TOPSIS to Evaluate Green Suppliers. Expert Systems With Applications, 39(3), 3000-3011.
  • Carroll AB. 1996. Ethics and Stakeholder Management. Southwestern Publishing: Cincinnati, OH.
  • Carroll, A.B., 1999. Corporate Social Responsibility: Evolution of A Definitional Construct. Bus. Soc. 38, 268–295.
  • Chang D-S, Chen S-H, Hsu C-W, Hu AH. Identifying Strategic Factors of The Implantation CSR in The Airline Industry: The Case of Asia-Pacific Airlines. Sustainability. 2015; 7(6): 7762-7783.
  • Chen, S., ve Fan, J. (2011). Measuring Corporate Social Responsibility Based On A Fuzzy Analytical Hierarchy Process. International Journal Of Computer Network And Information Security, 3(5), 13.
  • Deneçli, S. (2015). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Marka Farkındalığına Etkisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (40), 316-328.
  • Edmans, A. (2012). The Link Between Job Satisfaction And Firm Value, With Implications For Corporate Social Responsibility. Academy of Management Perspectives, 26(4), 1-19.
  • Govindan, K., Shankar, M., ve Kannan, D. (2018). Supplier Selection Based On Corporate Social Responsibility Practices. International Journal Of Production Economics, 200, 353-379.
  • Gök Kısa A. C. & Perçin S. (2017). Bütünleşik Bulanık DEMATEL-Bulanık VIKOR Yaklaşımının Makine Seçimi Problemine Uygulanması. Journal of Yasar University, 12(48), 249- 256.
  • Ilkhanizadeh, S., ve Karatepe, O. M. (2017). An Examination of The Consequences Of Corporate Social Responsibility in The Airline Industry: Work Engagement, Career Satisfaction, and Voice Behavior. Journal Of Air Transport Management, 59, 8-17.
  • Işık Tuş, A. (2016). "Sigorta Şirketi Seçim Probleminde QUALIFLEX ve ORESTE Yöntemleri". Alphanumeric Journal, 4: 55-68.
  • Kamran, H. W., Pantamee, A. A., Patwary, A. K., Ghauri, T. A., Long, P. D., ve Nga, D. Q. (2021). Measuring The Association of Environmental, Corporate, Financial, And Social CSR: Evidence From Fuzzy TOPSIS Nexus in Emerging Economies. Environmental Science And Pollution Research, 28(9), 10749-10762.
  • Karaman, A. S., ve Akman, E. (2018). Taking-Off Corporate Social Responsibility Programs: An AHP Application in Airline Industry. Journal Of Air Transport Management, 68, 187-197.
  • Kim, M., Yin, X., ve Lee, G. (2020). The Effect of CSR on Corporate Image, Customer Citizenship Behaviors, And Customers’ Long-Term Relationship Orientation. International Journal of Hospitality Management, 88, 102520.
  • Koparan, E., İlhan Nas, T., ve Okan, T. (2016). Ulusal Kültürün Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Üzerindeki Etkisi: Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler Üzerine Bir Araştırma. TISK Academy/TISK Akademi, 11(22),353- 379.
  • Kundakcı, N. (2019). An Integrated Method Using MACBETH And EDAS Methods For Evaluating Steam Boiler Alternatives. Journal of Multi‐Criteria Decision Analysis, 26(1-2), 27-34.
  • Li, C. W., ve Tzeng, G. H. (2009). Identification of a Threshold Value for The DEMATEL Method Using the Maximum Mean De-Entropy Algorithm to Find Critical Services Provided by a semiconductor intellectual property mall. Expert Systems with Applications, 36(6), 9891-9898.
  • Li, Y., Pinto, M. C. B., ve Diabat, A. (2020). Analyzing The Critical Success Factor Of CSR For The Chinese Textile Industry. Journal Of Cleaner Production, 260, 120878.
  • Lin, C.-J., ve Wu, W.-W. (2008). A Causal Analytical Method For Group Decision-Making Under Fuzzy Environment, Expert Systems With Applications, 34(1), 205-213
  • Organ, A. (2013). Bulanık Dematel Yöntemiyle Makine Seçimini Etkileyen Kriterlerin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 157-172.
  • Öberseder, M., Schlegelmilch, B. B., ve Murphy, P. E. (2013). CSR Practices and Consumer Perceptions. Journal Of Business Research, 66(10), 1839-1851. Tsai, W. H., ve Hsu, J. L. (2008). Corporate social responsibility programs choice and costs assessment in the airline industry—A hybrid model. Journal of Air Transport Management, 14(4), 188-196.
  • Tyagi, M., Kumar, P., ve Kumar, D. (2018). Assessment of CSR Based Supply Chain Performance System Using An Integrated Fuzzy AHP-TOPSIS Approach. International Journal of Logistics Research And Applications, 21(4), 378-406.
  • Tzeng, G. H., Chiang, C. H., ve Li, C. W. (2007). Evaluating Intertwined Effects in E-Learning Programs: A Novel Hybrid MCDM Model Based On Factor Analysis and DEMATEL. Expert Systems With Applications, 32(4), 1028-1044.
  • Wu, W. W., ve Lee, Y. T. (2007). Developing Global Managers’ Competencies Using The Fuzzy DEMATEL Method. Expert Systems With Applications, 32(2), 499-507. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy Sets, Information and Control, 8, 338-353.

Comparison of CSR Practices of Companies with the Perspectives of Local and Foreign Consumers

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 26, 54 - 63, 28.07.2021

Öz

With the increasing social awareness of corporate social responsibility (CSR) all over the world, the concept of CSR attracts great attention both in academic literature and managerial applications. The aim of this study is to evaluate and compare the corporate social responsibility (CSR) practices of companies with the fuzzy DEMATEL method from the perspective of local and foreign customers. According to the findings obtained from the study, the impact level of CSR practices varies according to the perspectives of local and foreign consumers. According to the evaluations of the local decision-makers K1: Society practices, according to the evaluations of the foreign decision-makers, K2: Environmental practices are the practices that have the most impact on other CSR practices. It is thought that the results obtained from this study will contribute to the companies operating in Turkey within the scope of CSR strategies.

Kaynakça

  • Ali, W., Frynas, J. G., ve Mahmood, Z. (2017). Determinants of Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure in Developed and Developing Countries: A Literature Review. Corporate Social Responsibility And Environmental Management, 24(4), 273-294.
  • Büyüközkan, G., ve Çifçi, G. (2012). A Novel Hybrid MCDM Approach Based on Fuzzy DEMATEL, Fuzzy ANP and Fuzzy TOPSIS to Evaluate Green Suppliers. Expert Systems With Applications, 39(3), 3000-3011.
  • Carroll AB. 1996. Ethics and Stakeholder Management. Southwestern Publishing: Cincinnati, OH.
  • Carroll, A.B., 1999. Corporate Social Responsibility: Evolution of A Definitional Construct. Bus. Soc. 38, 268–295.
  • Chang D-S, Chen S-H, Hsu C-W, Hu AH. Identifying Strategic Factors of The Implantation CSR in The Airline Industry: The Case of Asia-Pacific Airlines. Sustainability. 2015; 7(6): 7762-7783.
  • Chen, S., ve Fan, J. (2011). Measuring Corporate Social Responsibility Based On A Fuzzy Analytical Hierarchy Process. International Journal Of Computer Network And Information Security, 3(5), 13.
  • Deneçli, S. (2015). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Marka Farkındalığına Etkisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (40), 316-328.
  • Edmans, A. (2012). The Link Between Job Satisfaction And Firm Value, With Implications For Corporate Social Responsibility. Academy of Management Perspectives, 26(4), 1-19.
  • Govindan, K., Shankar, M., ve Kannan, D. (2018). Supplier Selection Based On Corporate Social Responsibility Practices. International Journal Of Production Economics, 200, 353-379.
  • Gök Kısa A. C. & Perçin S. (2017). Bütünleşik Bulanık DEMATEL-Bulanık VIKOR Yaklaşımının Makine Seçimi Problemine Uygulanması. Journal of Yasar University, 12(48), 249- 256.
  • Ilkhanizadeh, S., ve Karatepe, O. M. (2017). An Examination of The Consequences Of Corporate Social Responsibility in The Airline Industry: Work Engagement, Career Satisfaction, and Voice Behavior. Journal Of Air Transport Management, 59, 8-17.
  • Işık Tuş, A. (2016). "Sigorta Şirketi Seçim Probleminde QUALIFLEX ve ORESTE Yöntemleri". Alphanumeric Journal, 4: 55-68.
  • Kamran, H. W., Pantamee, A. A., Patwary, A. K., Ghauri, T. A., Long, P. D., ve Nga, D. Q. (2021). Measuring The Association of Environmental, Corporate, Financial, And Social CSR: Evidence From Fuzzy TOPSIS Nexus in Emerging Economies. Environmental Science And Pollution Research, 28(9), 10749-10762.
  • Karaman, A. S., ve Akman, E. (2018). Taking-Off Corporate Social Responsibility Programs: An AHP Application in Airline Industry. Journal Of Air Transport Management, 68, 187-197.
  • Kim, M., Yin, X., ve Lee, G. (2020). The Effect of CSR on Corporate Image, Customer Citizenship Behaviors, And Customers’ Long-Term Relationship Orientation. International Journal of Hospitality Management, 88, 102520.
  • Koparan, E., İlhan Nas, T., ve Okan, T. (2016). Ulusal Kültürün Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Üzerindeki Etkisi: Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler Üzerine Bir Araştırma. TISK Academy/TISK Akademi, 11(22),353- 379.
  • Kundakcı, N. (2019). An Integrated Method Using MACBETH And EDAS Methods For Evaluating Steam Boiler Alternatives. Journal of Multi‐Criteria Decision Analysis, 26(1-2), 27-34.
  • Li, C. W., ve Tzeng, G. H. (2009). Identification of a Threshold Value for The DEMATEL Method Using the Maximum Mean De-Entropy Algorithm to Find Critical Services Provided by a semiconductor intellectual property mall. Expert Systems with Applications, 36(6), 9891-9898.
  • Li, Y., Pinto, M. C. B., ve Diabat, A. (2020). Analyzing The Critical Success Factor Of CSR For The Chinese Textile Industry. Journal Of Cleaner Production, 260, 120878.
  • Lin, C.-J., ve Wu, W.-W. (2008). A Causal Analytical Method For Group Decision-Making Under Fuzzy Environment, Expert Systems With Applications, 34(1), 205-213
  • Organ, A. (2013). Bulanık Dematel Yöntemiyle Makine Seçimini Etkileyen Kriterlerin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 157-172.
  • Öberseder, M., Schlegelmilch, B. B., ve Murphy, P. E. (2013). CSR Practices and Consumer Perceptions. Journal Of Business Research, 66(10), 1839-1851. Tsai, W. H., ve Hsu, J. L. (2008). Corporate social responsibility programs choice and costs assessment in the airline industry—A hybrid model. Journal of Air Transport Management, 14(4), 188-196.
  • Tyagi, M., Kumar, P., ve Kumar, D. (2018). Assessment of CSR Based Supply Chain Performance System Using An Integrated Fuzzy AHP-TOPSIS Approach. International Journal of Logistics Research And Applications, 21(4), 378-406.
  • Tzeng, G. H., Chiang, C. H., ve Li, C. W. (2007). Evaluating Intertwined Effects in E-Learning Programs: A Novel Hybrid MCDM Model Based On Factor Analysis and DEMATEL. Expert Systems With Applications, 32(4), 1028-1044.
  • Wu, W. W., ve Lee, Y. T. (2007). Developing Global Managers’ Competencies Using The Fuzzy DEMATEL Method. Expert Systems With Applications, 32(2), 499-507. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy Sets, Information and Control, 8, 338-353.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kevser Arman 0000-0002-4400-5976

Celalettin Serinkan 0000-0001-8056-2596

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Arman, K., & Serinkan, C. (2021). İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması. Yeni Fikir Dergisi, 13(26), 54-63.
AMA Arman K, Serinkan C. İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması. Yeni Fikir Dergisi (YFD). Temmuz 2021;13(26):54-63.
Chicago Arman, Kevser, ve Celalettin Serinkan. “İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli Ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı Ile Karşılaştırılması”. Yeni Fikir Dergisi 13, sy. 26 (Temmuz 2021): 54-63.
EndNote Arman K, Serinkan C (01 Temmuz 2021) İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması. Yeni Fikir Dergisi 13 26 54–63.
IEEE K. Arman ve C. Serinkan, “İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması”, Yeni Fikir Dergisi (YFD), c. 13, sy. 26, ss. 54–63, 2021.
ISNAD Arman, Kevser - Serinkan, Celalettin. “İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli Ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı Ile Karşılaştırılması”. Yeni Fikir Dergisi 13/26 (Temmuz 2021), 54-63.
JAMA Arman K, Serinkan C. İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2021;13:54–63.
MLA Arman, Kevser ve Celalettin Serinkan. “İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli Ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı Ile Karşılaştırılması”. Yeni Fikir Dergisi, c. 13, sy. 26, 2021, ss. 54-63.
Vancouver Arman K, Serinkan C. İşletmelerin KSS Uygulamalarının Yerli ve Yabancı Tüketicilerin Bakış Açısı ile Karşılaştırılması. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2021;13(26):54-63.

YENİ FİKİR ULUSLARARASI AKADEMİK FİKİR ARAŞTIRMA DERGİSİ

Yeni Fikir International Journal of Academic Research and Ideas 

www.yenifikirdergisi.com / yenifikirjournal@gmail.com


ISSN:1308-941
e-ISSN: 2757-7120