Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel İnternet Gazetelerinin Tık Sayısını Arttırmak İçin Kullandıkları Yöntemler: Bolu Örneği

Yıl 2022, Sayı: 12, 156 - 181, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1070683

Öz

İnternet gazeteleri, geleneksel gazetelerde olduğu gibi ayakta durabilmek ve faaliyetlerini sürdürebilmek için reklama ihtiyaç duymaktadır. Geleneksel gazetelerde reklam değerini belirleyen önemli unsurlardan tiraj, internetin gelişmesi ile birlikte hayatımıza giren internet gazetelerinde yerini tıklanma sayılarına bırakmıştır. Tıklanma sayısının arttırılması için tıklama eyleminin gerçekleşmesi ön koşul durumundadır. Tıklanma eyleminin arttırılabilmesi için ise günümüzde farklı birçok metot uygulanmaktadır. Bu çalışmada, internet gazetelerinde tık sayısını arttırmak için uygulanan, clickbait (tık yemi tuzağı) haberciliği, arama motoru optimizasyonu (SEO) ve internet gazetelerinin sosyal medya kullanımı incelenmiştir. Çalışmanın uygulama bölümünde ise Bolu’da yayın yapan ve Basın İlan Kurumundan resmi ilan yayınlama hakkı bulunan üç yerel gazetenin web siteleri üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada incelenen sitelerin, tıklanma, sosyal medya etkileşimi ve organik arama sonuçları açısından ön planda oldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, S. S. (2019). 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Öncesi Son Dakika Haber Bildirimlerinin İçerik Analizi: Haber Türleri, Tık Tuzakları ve İktidar-Muhalefet Haberlerinin Dağılımı. İNİF E-Dergi, 4(2), 153-167.
  • Çağlar, N. ve Köklü, P. H. (2017). Yeni medyanın siyasal iletişim aracı olarak kullanımı: Siyasal partilerin resmî web sitelerine yönelik bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 148-173.
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Retrieved Ocak, 8(2014), 28123, 149.
  • Çavuş, S. ve Nurcan, E. (2021). Tık Odaklı Habercilik: Türk İnternet Haber Medyası Üzerine Bir İçerik Analizi. Selçuk İletişim, 14(1), 23-54.
  • Çelikbaş, S. (2021). Geçmişten Günümüze Dijitalleşme Sürecinde Yerel Medyanın Sorunları: Bolu İl Örneği, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Deniz, Ş. ve Özel, E. K. (2018). Bana Okurunu Söyle, Sana Manşetini Söyleyeyim: Gazetecilerin, İçerik Hiyerarşisini ve Gündemi Belirlemede Okurun Değişen Rolüne Bakışı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(3).
  • Deniz, Ş. ve Özel, E. K. (2018). Google gazeteciliği: Dijital çağda bir ‘gerekli kötü’olarak SEO haberleri ve haberin ‘tık’uğruna deformasyonu. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (55), 77-112.
  • Dilmen, N. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122.
  • Dönmez, İ. H. (2010). İnternet Haberciliğinde Tıklanma Kaygısı ve Kapan Manşetler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (14), 105-107.
  • Eğri G. (2013). Arama Motoru Optimizasyonu Teknikleri, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Bianet (2021 Ekim). Dijital Medya, https://turkey.mom-rsf.org/tr/medya/dijital-medya/ İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği, Eğitim Yayınevi.
  • Kalender, A. B. (2019). İnternet haberciliğinde clickbait savaşları: bir okuyucu tepkisi olarak limon haber örneği. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2(2), 1-21.
  • Kılıç, Saadettin (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] İstanbul Üniversitesi.
  • Korap, Ö. E. ve Deniz, Ş. (2018). “Google Gazeteciliği” mi “Empati Editörlüğü’mü? Gazetecilikte SEO Editörlüğü ve Dönüşen Gazetecilik Pratikleri Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz İletişim, (30), 164-190.
  • Köse U. ve Çal Ö. (2012). Web 2.0 Servislerinin Sosyolojik Değerlendirilmesi, Akademik Bilişim ’12 XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak, 1- 8.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 7(2), 58-81.
  • Kurt, H. (2014). Gazetecilik Pratiği ve Sosyal Medya. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 823-824.
  • Özcan, A. (2013). Yerel Basında Yeni Medya Uygulamaları. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı (s. 29-33). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Özsoy, S. (2020). Bolu Basın Tarihi. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Özyal, B. (2016). Tık Odaklı Habercilik: Tık Odaklı Haberciliğin Türk Dijital Gazetelerindeki Kullanım Biçimleri, Global Media Journal TR Edition, 6(12), 273-301.
  • Tandoc Jr, E. C. (2014). Journalism is Twerking? How Web Analytics is Changing the Process of Gatekeeping. New Media & Society. 16(4), 559-575.
  • Taş, O. (2010). Medya Etiğinin Tarihsel Temelleri ve Gelişimi. Televizyon Haberciliğinde Etik. Ed. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel. Ankara: Fersa Yayınevi.
  • Taşkıran, İ. A. (2018). Dijital Yerli Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (30), 218-240.
  • Işık U. ve Koz, K. A. (2020). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği: Meslek Profesyonellerinin Gözünden Gazetecilik Ortamı. Selçuk İletişim, 13(3), 1264-1295.
  • Uzunoğlu, S. (Aralık, 2018). “Clickbait rejimi: Nasıl işliyor ve neden çare değil?” http://platform24.org/yazarlar/3219/clickbait-rejimi--nasil-isliyor-ve-neden-care-degil.
  • Vural, N. E. ve Sütcü, C. S. (2019). Çevrimiçi Gazetelerde Ziyaretçi Trafiği ve Ziyaretçi Süresini Arttırmaya Yönelik Metotlar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (11), 19-34.
  • Vuran E.G. (2019). Arama Motoru Optimizasyonu, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wearesocial.com. (2021, Kasım). https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Yalınız, M. O. (2020). Instagram’daki Sponsorlu Reklamların Tüketim Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115.
  • Yurdigül, Y. ve Zinderen, İ. E. (2012). Yeni Medyada Haber Dili (Ayşe Paşalı Olayı Üzerinden Geleneksel Medya ve İnternet Haberciliği Karşılaştırması). The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3), 81-91.

Methods to Increase the Number of Clicks in Local Internet Newspaper: Bolu Example

Yıl 2022, Sayı: 12, 156 - 181, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1070683

Öz

Internet newspapers need to gain advertisement, like traditional newspapers, continue to their activity. In traditional newspapers, circulation determines advertisement value. This situation is changing in internet newspapers. In internet newspapers, click rate has importance for advertisement. For increasing click rate ‘click’ is the first circumstance. Nowadays, there are many varied methods for increasing the click rate. This study, studied, increasing click rate methods, clickbait, search engine optimization, and use of social media in internet newspapers. In the practice part, examined three newspapers website which is published in Bolu City.

Kaynakça

  • Akyüz, S. S. (2019). 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Öncesi Son Dakika Haber Bildirimlerinin İçerik Analizi: Haber Türleri, Tık Tuzakları ve İktidar-Muhalefet Haberlerinin Dağılımı. İNİF E-Dergi, 4(2), 153-167.
  • Çağlar, N. ve Köklü, P. H. (2017). Yeni medyanın siyasal iletişim aracı olarak kullanımı: Siyasal partilerin resmî web sitelerine yönelik bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 148-173.
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Retrieved Ocak, 8(2014), 28123, 149.
  • Çavuş, S. ve Nurcan, E. (2021). Tık Odaklı Habercilik: Türk İnternet Haber Medyası Üzerine Bir İçerik Analizi. Selçuk İletişim, 14(1), 23-54.
  • Çelikbaş, S. (2021). Geçmişten Günümüze Dijitalleşme Sürecinde Yerel Medyanın Sorunları: Bolu İl Örneği, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Deniz, Ş. ve Özel, E. K. (2018). Bana Okurunu Söyle, Sana Manşetini Söyleyeyim: Gazetecilerin, İçerik Hiyerarşisini ve Gündemi Belirlemede Okurun Değişen Rolüne Bakışı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(3).
  • Deniz, Ş. ve Özel, E. K. (2018). Google gazeteciliği: Dijital çağda bir ‘gerekli kötü’olarak SEO haberleri ve haberin ‘tık’uğruna deformasyonu. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (55), 77-112.
  • Dilmen, N. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122.
  • Dönmez, İ. H. (2010). İnternet Haberciliğinde Tıklanma Kaygısı ve Kapan Manşetler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (14), 105-107.
  • Eğri G. (2013). Arama Motoru Optimizasyonu Teknikleri, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Bianet (2021 Ekim). Dijital Medya, https://turkey.mom-rsf.org/tr/medya/dijital-medya/ İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği, Eğitim Yayınevi.
  • Kalender, A. B. (2019). İnternet haberciliğinde clickbait savaşları: bir okuyucu tepkisi olarak limon haber örneği. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2(2), 1-21.
  • Kılıç, Saadettin (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] İstanbul Üniversitesi.
  • Korap, Ö. E. ve Deniz, Ş. (2018). “Google Gazeteciliği” mi “Empati Editörlüğü’mü? Gazetecilikte SEO Editörlüğü ve Dönüşen Gazetecilik Pratikleri Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz İletişim, (30), 164-190.
  • Köse U. ve Çal Ö. (2012). Web 2.0 Servislerinin Sosyolojik Değerlendirilmesi, Akademik Bilişim ’12 XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak, 1- 8.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 7(2), 58-81.
  • Kurt, H. (2014). Gazetecilik Pratiği ve Sosyal Medya. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 823-824.
  • Özcan, A. (2013). Yerel Basında Yeni Medya Uygulamaları. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı (s. 29-33). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Özsoy, S. (2020). Bolu Basın Tarihi. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Özyal, B. (2016). Tık Odaklı Habercilik: Tık Odaklı Haberciliğin Türk Dijital Gazetelerindeki Kullanım Biçimleri, Global Media Journal TR Edition, 6(12), 273-301.
  • Tandoc Jr, E. C. (2014). Journalism is Twerking? How Web Analytics is Changing the Process of Gatekeeping. New Media & Society. 16(4), 559-575.
  • Taş, O. (2010). Medya Etiğinin Tarihsel Temelleri ve Gelişimi. Televizyon Haberciliğinde Etik. Ed. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel. Ankara: Fersa Yayınevi.
  • Taşkıran, İ. A. (2018). Dijital Yerli Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (30), 218-240.
  • Işık U. ve Koz, K. A. (2020). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği: Meslek Profesyonellerinin Gözünden Gazetecilik Ortamı. Selçuk İletişim, 13(3), 1264-1295.
  • Uzunoğlu, S. (Aralık, 2018). “Clickbait rejimi: Nasıl işliyor ve neden çare değil?” http://platform24.org/yazarlar/3219/clickbait-rejimi--nasil-isliyor-ve-neden-care-degil.
  • Vural, N. E. ve Sütcü, C. S. (2019). Çevrimiçi Gazetelerde Ziyaretçi Trafiği ve Ziyaretçi Süresini Arttırmaya Yönelik Metotlar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (11), 19-34.
  • Vuran E.G. (2019). Arama Motoru Optimizasyonu, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wearesocial.com. (2021, Kasım). https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Yalınız, M. O. (2020). Instagram’daki Sponsorlu Reklamların Tüketim Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115.
  • Yurdigül, Y. ve Zinderen, İ. E. (2012). Yeni Medyada Haber Dili (Ayşe Paşalı Olayı Üzerinden Geleneksel Medya ve İnternet Haberciliği Karşılaştırması). The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3), 81-91.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Fatih Yalınız Bu kişi benim 0000-0003-3768-2722

Selami Özsoy 0000-0002-8776-8922

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Yalınız, M. F., & Özsoy, S. (2022). Yerel İnternet Gazetelerinin Tık Sayısını Arttırmak İçin Kullandıkları Yöntemler: Bolu Örneği. Yeni Medya, 2022(12), 156-181. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1070683