Türkiye’deki dijital oyun konulu lisansüstü tezlerin konu edinildiği bu çalışmada, 453 lisansüstü tez çalışması içerik analiziyle incelenmiştir. Lisansüstü tezler; enstitü, alan bilgisi, ele aldığı konu, kullanılan araştırma yöntemi ve veri toplama tekniği yönünden incelenmiştir. Dijital oyun konulu tezlerin sosyal bilimler enstitüsü, eğitim bilimleri enstitüsü ve lisansüstü eğitim enstitülerinde yoğunlaştığı; eğitim, psikoloji, spor bilimleri ve iletişim alanlarında yazıldığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmalarda, nicel araştırma yönteminin ve anket ile veri toplama tekniğinin yaygın olduğu, dijital oyun bağımlılığı ve oyunların eğitim/öğretime etkilerinin ise en fazla çalışılan alt konular olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İletişim bağlamında ise; İletişim bilimleri, radyo, televizyon ve sinema, halkla ilişkiler, grafik ve tasarım ile gazetecilik alanlarında dijital oyunların daha fazla tez konusu olduğu görülmüştür. İletişim bağlamında nitel araştırma yöntemlerinden ve örnek olay incelemesi tekniğinden sıklıkla yararlanılmıştır. Dijital oyunlarla bağlantılı alt konularda ise iletişim alanında oyunda temsil, oyunda anlatı ve oyuncu kültürünün diğer konulardan daha fazla incelendiği anlaşılmaktadır. Bu çalışma sonucunda; doktora tezlerinin ve karma yöntemli araştırmaların azlığı dikkat çekmektedir. Ayrıca, dijital oyunların karakteristik özelliklerini, dijital oyun kültürünü, dijital oyunların içerisindeki iletişimi konu edinen lisansüstü çalışmalara ihtiyaç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Dijital oyunlar Dijital oyun araştırmaları İletişim ve Dijital Oyunlar Türkiye’de Dijital Oyun Çalışmaları Lisansüstü tezler.
Bu çalışmada kullanılan veriler, insan ya da hayvan katılımcılardan toplanmadığından çalışmanın yayınlanması için etik kurul iznine ihtiyaç olmadığını beyan ederim.
In this study, 453 postgraduate theses on digital games in Turkey were analysed through content analysis. The theses were analysed in terms of institute, expertise, subject, research method and data collection technique. It was found that theses on digital games were concentrated in social science institutes, educational science institutes and postgraduate education institutes and were written in the fields of education, psychology, sports science and communication. It was found that quantitative research methods and data collection techniques with questionnaires are common in research, and that digital game addiction and the effects of games on education/teaching are the most studied subtopics. In the context of communication, digital games were found to be the subject of more dissertations in the fields of communication studies, radio, television and cinema, public relations, graphics and design, and journalism. Qualitative research methods and the case study technique were often used in the context of communication. With regard to the subtopics related to digital games, it can be assumed that representation in the game, narrative in the game and player culture are analysed more than other topics in the field of communication. As a result of this study; the scarcity of dissertations and mixed methods studies draws attention to the following.
Digital games digital games research digital games and communication Digital gaming research in Türkiye postgraduate theses.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, Yeni Medya |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.