Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukları Hedef Alan YouTuber Videolarının Görüntü ve İçerik Parametreleri Açısından Analizi

Yıl 2024, Sayı: 16, 286 - 316, 29.06.2024
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1437374

Öz

Bu çalışmada, YouTube’da çocuklara yönelik içerik üreten YouTuberlar’ın videolarında hangi görsel ve işitsel öğelerin yer aldığı ve bu öğelerin ne tür anlamlar içerdiği ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışma, çocuklar tarafından yoğun olarak izlenen YouTube videolarının onlar için nasıl bir evrenin kapısını araladığını ortaya çıkarmak ve video içeriklerinin çocuklar açısından anlamlarını irdelemek üzere gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda nitel içerik analizi yönteminden yararlanılmış olup örneklem olarak seçilen toplam on YouTuber videosu, belirlenen kategoriler çerçevesinde analiz edilmiştir. Video içerikleri “mekân, süre, kişiler, nesne, konuşma/diyalog, müzik, tema/mesaj, yaşam tarzı, aile, tüketim kültürü ve marka kullanımı” kategorileri altında ele alınmış olup, bu kategoriler “ne, neden ve nasıl” soruları çerçevesinde nitel içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular, YouTuber videolarının eğlenceye yönelik içeriklerden oluştuğu, videolarda çocukları cezbedecek türde nesnelerin kullanıldığı, birbirine benzer ve tüketimi teşvik eden temaların seçildiği, çocukları tüketimci kapitalizme bağlı hale getiren bir kültürel yeniden üretimin söz konusu olduğu, yaratıcı ve eğitici içeriklerin kullanılmadığı, egemen aile ilişkileri ve değerlerinin korunduğu, zenginliğin ve ekonomik statünün en temel değer olarak temsil edildiği , toplumdan ve toplumun gerçeklerinden soyutlanmış bir yaşam biçimine göndermede bulunulduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgün, E. (2018). Sosyal medya platformlarından youtube üzerinden benlik sunumunun dramaturjik bir analizi. Yeni Medya, (4), 29-49.
  • Aksu, A. U. (2020). Children channels in youtube: a content analysis study (Master’s thesis, Bahçeşehir Universty Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Alshamrani, S. (2020, October). Detecting and measuring the exposure of children and adolescents to inappropriate comments in YouTube. Proceedings of the 29th ACM International Conference on Information & Knowledge Management, 3213-3216.
  • Atalay, G. E. (2019). Sosyal medya ve çocuk: “Babishko family fun tv” isimli youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), 179-202. https://doi: 10.17680/erciyesiletisim.484856.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boğa B. E. & Sağlam M. (2021). Dijital Ortamda Çocuk: Bir Çocuk Youtuber Kanalının İçeriksel Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 643-664.
  • Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Burgess, J. & Green, J. (2009). Youtube: online video and participatory culture. Cambridge, MA: Polity Press.
  • Caldeiro, M. C., Renés-Arellano, P., Castillo Abdul, B., & Aguaded Gómez, I. (2022). YouTube videos for young children: an exploratory study. Digital Education Review, 41, 32-43.
  • Castelló‐Martínez, A., & Tur‐Viñes, V. (2020). Obesity and food‐related content aimed at children on YouTube. Clinical obesity, 10 (5), e12389.
  • Castells, M. (2019). Communication power: Mass communication, mass self-communication, and power relationships in the network society. James Curran and David Hesmondhalgh (Edt.). Media and society (83-101). Bloomsbury Academic.
  • Cıngı, Y. & Kösedağ, M. S. (2024). Youtube’da Çocuk Emeği: İzleyici Çocuklar Perspektifinden Nitel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 11(1), 181- 203.
  • Choi, E. (2023). Brand integration, disclosure, and ethics in child-targeted YouTube videos: A content analysis. Journal of Media Ethics, 38(1), 34-47.
  • Fide, E. G. & Sapsağlam, Ö. (2020). Youtube yayıncılarının çocukların kimlik inşa süreçlerine yansıması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 199-210.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, çev.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gören, S. (2023). Medya sosyolojisi bağlamında televizyon ve Youtube platformlarının karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi).
  • Guarte, J. M. & Barrios, E. B. (2006). Estimation under purposive sampling. Communications in Statistics-Simulation and Computation, 35(2), 277-284.
  • Hamilton, B. E. (2023). Anything For Views Parenting: Framing Privacy, Ethics, and Norms for Children of Influencers on YouTube (Doctoral dissertation, Duke University).
  • Holloway, D., Green, L. & Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. LSE, London: EU Kids Online. Available at: https://ro.ecu.edu.au/ecuworks2013/929/.
  • Jaakkola, M. (2020). From vernacularized commercialism to kidbait: toy review videos on YouTube and the problematics of the mash-up genre. Journal of Children and Media, 14(2), 237-254.
  • Van Dijck, J. (2014). Television 2.0: Youtube and the emergence of homecasting. https://web. mit.edu/commforum/legacy/mit5/papers/ vanDijck_Television2.0.article.MiT5.pdf. Erişim Tarihi: 06.12.2023.
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal medya içeriklerinin ahlaki değerler bağlamında incelenmesi: Youtube örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 204-225.
  • Kaplan A. M. & Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Karaduman, E. & Gökgöz, G. (2017). TRT yerli çocuk programlarında çocukluğun inşası: Eğitim, toplumsallaşma, politik özne biçimleri. TRT Akademi, 2(4), 376-397.
  • Kaynak, N. B. (2020). Sosyal medya uygulamalarında çocukları hedef alan reklamlar: Youtube üzerine bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi).
  • Krippendorff, K (1980). Content Analysis: An Introduction to is Methodology, Sage, Beverly Hills.
  • Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve Sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), 273-294.
  • Meyerding, S. G. & Marpert, J. D. (2023). Modern pied pipers: Child social media influencers and junk food on YouTube–A study from Germany. Appetite, 181, 106382.
  • Neumann, M. M., & Herodotou, C. (2020). Evaluating YouTube videos for young children. Education and Information Technologies, 25(5), 4459- 4475.
  • O’Connor, J., Fotakopoulou, O., Johnston, K., Kewalramani, S., & Ludgate, S. (2023). Resisting hyperreality? Talking to young children about YouTube and YouTube Kids. Contemporary Issues in Early Childhood, https://www.open- access.bcu.ac.uk/14209/1/CIE_22_0042.R1_ Proof_hi.pdf, Erişim Tarihi: 12.012.2023.
  • Ofcom. (2017). Children and parents: Media use and attitudes report. https://www.ofcomorg.uk/__ data/assets/pdf_file/0020/ 108182/children- parentsmedia-use-attitudes-2017.pdf, Erişim Tarihi: 05.02.2024.
  • Özbek, B. & Sofuoğlu K., N. (2020). Çocuk öznelerin Youtube ve Youtuberlık algısı (Aydın ili örneği). International Social Science Studies Journal, 6 (62), 2000-2012.
  • Özsoy, A. (2017). Sinema, yeni seyir deneyimleri ve çocuk izleyici, Trt Akademi, 2 (4), 357-374.
  • Öztan, G. G. (2013). Türkiye’de çocukluğun inşası. Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Papadamou, K., Papasavva, A., Zannettou, S., Blackburn, J., Kourtellis, N., Leontiadis, I. & Sirivianos, M. (2020, May). Disturbed YouTube for kids: Characterizing and detecting inappropriate videos targeting young children. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media,14, 522- 533.
  • Pınarbaşı, T. E. & Astam, F. K. (2021). Sosyal medyada çocuk: YouTube oyun kanalları üzerine dramaturjik bir analiz. Selçuk İletişim, 14(3), 1183-1212.
  • Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. (K. İnal, çev.). İmge Yayınları.
  • Salkaya, A. D. (2020). Yeni Medyada Çocuk İçerik Üreticileri: Yaşam Biçimi Sunumu ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Üzerinden Youtube Çocuk Kanalları (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi).
  • Scolari, C. A. & Fraticelli, D. (2019). The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence, 25(3), 496-515. https://journals.sagepub.com/doi/ abs/10.1177/1354856517721807, Erişim Tarihi: 04.01.2024.
  • Şirin, M. R. (1999). Gösteri çağı cocukları. İz Yayınları. Tan, L., Omar, A. & Karupaiah, T. (2018), What’s onYouTube? A case study on food and beverage advertising in videos targeted at children on social media. Childhood Obesity, 14(5), 280-290.
  • Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., & González-Río, M. J. (2018). Kid influencers on YouTube. A space for responsibility. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230.
  • Unıcef (2018), More than 175,000 children go online for the first time every day, tapping into great opportunities, but facing grave risks, https:// www.unicef.org/eca/press-releases/more- 175000-childrengo-online-first-time-every- day-tapping-great-opportunities. Erişim Tarihi: 12.12.2023.
  • Ünlükaya, A., Savaş, S. & İpek, S. U. C. U. (2021). Youtube çocuk kanallarında bulunan video içeriklerindeki temaların ortaya koyulmasına yönelik bir çalışma. Journal of Business in The Digital Age, 4(1), 33-49.
  • Üzümlü, A. M. & Güven, F. (2023). Bir dijital pazarlama segmenti olarak çocuklar: YouTube. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(2), 550-564.
  • Vozmediano, M., Garcia- Jimenez A. & Menor- Sendra J. (2018). Teen videos on Youtube: Features and digital vulnerabilities. Comunicar, 54 (26), 61-69.
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni medya ekolojisi ekseninde YouTube: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 215-232.
  • İnternet Kaynağı: https://support.google.com/youtube/ answer/9527654?ref_topic=9257782 https://www.inbusiness.com.tr/sektorler/ is-dunyasi/2023/08/16/iste-turkiyede-bu- yil-kullanici-sayisini-en-fazla-artiran-sosyal- medya-platformu

Analysis of YouTuber Videos Addressing Children in Terms of Image and Content Parameters

Yıl 2024, Sayı: 16, 286 - 316, 29.06.2024
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1437374

Öz

In this study, we tried to reveal which visual and audio elements are included in the videos of YouTubers who produce content for children on YouTube and what kind of meanings these elements contain. The study was carried out to reveal what kind of universe YouTube videos watched by children have opened for them and to examine the meanings of the video contents for children. In this context, the qualitative content analysis method was used and a total of ten YouTuber videos selected as a sample were analyzed within the framework of the determined categories. Video contents were discussed under the categories of "space, duration, people, object, speech/dialogue, music, theme/message, lifestyle, family, consumption culture and brand use", and these categories were evaluated qualitatively within the framework of "what, why and how" questions. It was analyzed by content analysis method. The findings obtained in the study show that YouTuber videos consist of entertainment-oriented content, objects that attract children are used in the videos, themes that are similar to each other and encourage consumption are chosen, there is a cultural reproduction that makes children dependent on consumer capitalism, creative and educational contents are not used, the dominant family It can be said that it refers to a way of life isolated from society and the realities of society, where relationships and values are protected, wealth and economic status are represented as the most fundamental values.

Kaynakça

  • Akgün, E. (2018). Sosyal medya platformlarından youtube üzerinden benlik sunumunun dramaturjik bir analizi. Yeni Medya, (4), 29-49.
  • Aksu, A. U. (2020). Children channels in youtube: a content analysis study (Master’s thesis, Bahçeşehir Universty Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Alshamrani, S. (2020, October). Detecting and measuring the exposure of children and adolescents to inappropriate comments in YouTube. Proceedings of the 29th ACM International Conference on Information & Knowledge Management, 3213-3216.
  • Atalay, G. E. (2019). Sosyal medya ve çocuk: “Babishko family fun tv” isimli youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), 179-202. https://doi: 10.17680/erciyesiletisim.484856.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boğa B. E. & Sağlam M. (2021). Dijital Ortamda Çocuk: Bir Çocuk Youtuber Kanalının İçeriksel Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 643-664.
  • Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Burgess, J. & Green, J. (2009). Youtube: online video and participatory culture. Cambridge, MA: Polity Press.
  • Caldeiro, M. C., Renés-Arellano, P., Castillo Abdul, B., & Aguaded Gómez, I. (2022). YouTube videos for young children: an exploratory study. Digital Education Review, 41, 32-43.
  • Castelló‐Martínez, A., & Tur‐Viñes, V. (2020). Obesity and food‐related content aimed at children on YouTube. Clinical obesity, 10 (5), e12389.
  • Castells, M. (2019). Communication power: Mass communication, mass self-communication, and power relationships in the network society. James Curran and David Hesmondhalgh (Edt.). Media and society (83-101). Bloomsbury Academic.
  • Cıngı, Y. & Kösedağ, M. S. (2024). Youtube’da Çocuk Emeği: İzleyici Çocuklar Perspektifinden Nitel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 11(1), 181- 203.
  • Choi, E. (2023). Brand integration, disclosure, and ethics in child-targeted YouTube videos: A content analysis. Journal of Media Ethics, 38(1), 34-47.
  • Fide, E. G. & Sapsağlam, Ö. (2020). Youtube yayıncılarının çocukların kimlik inşa süreçlerine yansıması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 199-210.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, çev.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gören, S. (2023). Medya sosyolojisi bağlamında televizyon ve Youtube platformlarının karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi).
  • Guarte, J. M. & Barrios, E. B. (2006). Estimation under purposive sampling. Communications in Statistics-Simulation and Computation, 35(2), 277-284.
  • Hamilton, B. E. (2023). Anything For Views Parenting: Framing Privacy, Ethics, and Norms for Children of Influencers on YouTube (Doctoral dissertation, Duke University).
  • Holloway, D., Green, L. & Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. LSE, London: EU Kids Online. Available at: https://ro.ecu.edu.au/ecuworks2013/929/.
  • Jaakkola, M. (2020). From vernacularized commercialism to kidbait: toy review videos on YouTube and the problematics of the mash-up genre. Journal of Children and Media, 14(2), 237-254.
  • Van Dijck, J. (2014). Television 2.0: Youtube and the emergence of homecasting. https://web. mit.edu/commforum/legacy/mit5/papers/ vanDijck_Television2.0.article.MiT5.pdf. Erişim Tarihi: 06.12.2023.
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal medya içeriklerinin ahlaki değerler bağlamında incelenmesi: Youtube örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 204-225.
  • Kaplan A. M. & Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Karaduman, E. & Gökgöz, G. (2017). TRT yerli çocuk programlarında çocukluğun inşası: Eğitim, toplumsallaşma, politik özne biçimleri. TRT Akademi, 2(4), 376-397.
  • Kaynak, N. B. (2020). Sosyal medya uygulamalarında çocukları hedef alan reklamlar: Youtube üzerine bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi).
  • Krippendorff, K (1980). Content Analysis: An Introduction to is Methodology, Sage, Beverly Hills.
  • Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve Sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), 273-294.
  • Meyerding, S. G. & Marpert, J. D. (2023). Modern pied pipers: Child social media influencers and junk food on YouTube–A study from Germany. Appetite, 181, 106382.
  • Neumann, M. M., & Herodotou, C. (2020). Evaluating YouTube videos for young children. Education and Information Technologies, 25(5), 4459- 4475.
  • O’Connor, J., Fotakopoulou, O., Johnston, K., Kewalramani, S., & Ludgate, S. (2023). Resisting hyperreality? Talking to young children about YouTube and YouTube Kids. Contemporary Issues in Early Childhood, https://www.open- access.bcu.ac.uk/14209/1/CIE_22_0042.R1_ Proof_hi.pdf, Erişim Tarihi: 12.012.2023.
  • Ofcom. (2017). Children and parents: Media use and attitudes report. https://www.ofcomorg.uk/__ data/assets/pdf_file/0020/ 108182/children- parentsmedia-use-attitudes-2017.pdf, Erişim Tarihi: 05.02.2024.
  • Özbek, B. & Sofuoğlu K., N. (2020). Çocuk öznelerin Youtube ve Youtuberlık algısı (Aydın ili örneği). International Social Science Studies Journal, 6 (62), 2000-2012.
  • Özsoy, A. (2017). Sinema, yeni seyir deneyimleri ve çocuk izleyici, Trt Akademi, 2 (4), 357-374.
  • Öztan, G. G. (2013). Türkiye’de çocukluğun inşası. Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Papadamou, K., Papasavva, A., Zannettou, S., Blackburn, J., Kourtellis, N., Leontiadis, I. & Sirivianos, M. (2020, May). Disturbed YouTube for kids: Characterizing and detecting inappropriate videos targeting young children. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media,14, 522- 533.
  • Pınarbaşı, T. E. & Astam, F. K. (2021). Sosyal medyada çocuk: YouTube oyun kanalları üzerine dramaturjik bir analiz. Selçuk İletişim, 14(3), 1183-1212.
  • Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. (K. İnal, çev.). İmge Yayınları.
  • Salkaya, A. D. (2020). Yeni Medyada Çocuk İçerik Üreticileri: Yaşam Biçimi Sunumu ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Üzerinden Youtube Çocuk Kanalları (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi).
  • Scolari, C. A. & Fraticelli, D. (2019). The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence, 25(3), 496-515. https://journals.sagepub.com/doi/ abs/10.1177/1354856517721807, Erişim Tarihi: 04.01.2024.
  • Şirin, M. R. (1999). Gösteri çağı cocukları. İz Yayınları. Tan, L., Omar, A. & Karupaiah, T. (2018), What’s onYouTube? A case study on food and beverage advertising in videos targeted at children on social media. Childhood Obesity, 14(5), 280-290.
  • Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., & González-Río, M. J. (2018). Kid influencers on YouTube. A space for responsibility. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230.
  • Unıcef (2018), More than 175,000 children go online for the first time every day, tapping into great opportunities, but facing grave risks, https:// www.unicef.org/eca/press-releases/more- 175000-childrengo-online-first-time-every- day-tapping-great-opportunities. Erişim Tarihi: 12.12.2023.
  • Ünlükaya, A., Savaş, S. & İpek, S. U. C. U. (2021). Youtube çocuk kanallarında bulunan video içeriklerindeki temaların ortaya koyulmasına yönelik bir çalışma. Journal of Business in The Digital Age, 4(1), 33-49.
  • Üzümlü, A. M. & Güven, F. (2023). Bir dijital pazarlama segmenti olarak çocuklar: YouTube. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(2), 550-564.
  • Vozmediano, M., Garcia- Jimenez A. & Menor- Sendra J. (2018). Teen videos on Youtube: Features and digital vulnerabilities. Comunicar, 54 (26), 61-69.
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni medya ekolojisi ekseninde YouTube: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 215-232.
  • İnternet Kaynağı: https://support.google.com/youtube/ answer/9527654?ref_topic=9257782 https://www.inbusiness.com.tr/sektorler/ is-dunyasi/2023/08/16/iste-turkiyede-bu- yil-kullanici-sayisini-en-fazla-artiran-sosyal- medya-platformu
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esma Gökmen 0000-0002-9327-4558

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2024
Kabul Tarihi 9 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Gökmen, E. (2024). Çocukları Hedef Alan YouTuber Videolarının Görüntü ve İçerik Parametreleri Açısından Analizi. Yeni Medya(16), 286-316. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1437374