Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kitap İncelemesi: İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler

Yıl 2024, Sayı: 16, 434 - 440, 29.06.2024

Öz

İnsanın doğal yaşam alanını dönüştürerek doğal olmayan toplumsal alanı oluşturması birçok kuramcı tarafından teknoloji ve yapıntılar (artifact) kapsamında ele alınmaktadır. Bu bağlamda insan toplulukları ve toplumu meydana getiren kurumlar ve oluşumlar da “doğal olmayan yapıntılar” olarak kavramsallaştırılır. İnsan doğadan koparak söz konusu yapıntıları oluşturur ve bir yapıntı olan kültür aracılığıyla birbirinden ayrılarak toplumsal kimlik kazanır. Öte yandan doğa ve kültür ayrımı hemen hemen tüm toplumlarda bir sınırdır. Başka bir deyişle, tüm toplumların anlamlı hale getirdiği en önemli sınır, doğa ve kültür arasındaki sınırdır. Toplumların kendilerini doğadan ayırmalarının pratik aracı kültürel ve sembolik yapıntılardır. Ortak kültür ise semboller ve dil aracılığıyla inşa edilir. Doğadan kopuşla üretilen yapıntılarla birlikte insan bilincinin ve toplumsalın geçirdiği dönüşümsel pratikler ve süreçler bir yapıntı olan kültürü de dönüştürmektedir.

Kaynakça

  • Adorno T. W. & Horkheimer M. (2014) Aydınlanmanın Diyalektiği, (N. Ülner & E. Karadoğan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Ballı, M. (2023). “Yeni Medya ve Seçim Kampanyalarının Dönüşümü”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 363-388) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Demir, S. (2023). "Yeni Medya ve Dijital Kapitalizm: Literatür Üzerine Bir Değerlendirme". C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 223-242) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Dinçer, Ö. (2023). “Yeni Medya ve Haberin Coğrafyası: Değişmeyen Örüntüler”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 407-428) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Dönmezçelik, Ö. (2023). “Gündelik Hayatın Morfolojisi Açısından Doğruluk- Ötesi Sosyal Medya: Sahte, Yalan ya da Yanlış Bilgi İçeren Gündelik Hayat Pratikleri” C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 307- 344) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Erdoğan, D. (2023). “Sanal Kimlikler ve Dijital Panoptikon: Yeni Medyada Görünüm ve Gözetim” C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 345-362) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Erol, E. ve Erol, M. “Yeni Medya, Sanal Benlik ve Avatar” C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s.107-122) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Güngör, A. ve Pınarbaşı, T.E. (2023) “Alanyazında Bir İkilem: Yapay Zekâ, Yeni Medya ve İletişim Pratiklerine Dair Bir Çalışma”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s.71-90) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Habermas J. (2003) Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (M. Sancar, Çev.). İstanbul: İletiştim Yayınları.
  • Hancığacaz, E. (2023). “Küreselleşme, Kolonizasyon ve Yeni Medya”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s.243-268) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Kayıhan, B. (2023). “Sporun Dijital İletişim Teknolojileri ile Dönüşümü: Dünyada ve Türkiye’de Espor”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s.123- 140) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Kuzucan, T. ve Yazıcı, Y. (2023). “Yapay Zekâ ve Film Endüstrisi”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 201-209) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Küngerü, A. ve Ünal, M.R. (2023). “Antroposen ve Sanatın Eleştirisi”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 91-106) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Marx, K. (1993) 1844 El Yazmaları, (K. Somer, Çev.). Ankara: Sol Yayınları.
  • Papacharissi, Z. (2012) “I’m Nothing, Performances of the Self on Twitter”, International Journal of Communication, 6, 1989-2006.
  • Postman, N. (1999) Televizyon: Öldüren Eğlence, (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Süllü, Z. (2023). “Yapay Zekâ Çağında Reklamcılık”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 179-200) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Özdemir, M. ve Saylan, A. (2023). “Yeni Medya ve Uluslararası Habercilik”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 389-405) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Öztürk, E. ve Turancı, E. (2023). “Instagram’da Özel Alanın Ticarileşmesi: Influencerlar Üzerinden Bir Değerlendirme”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 161-178) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Toplu, M. (2023). “Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Gündelik Yaşam”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 269-307) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Umuç, C. (2023). “Göstergeler Dünyası Olarak Sosyal Medya”. C. Yaşın, & H. Hülür (Ed.), İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler (s. 141-160) içinde, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yaşın, C. ve Hülür H. (2023) “İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler” (Ed.). Ankara: Ütopya Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Yeni Medya
Bölüm Kitap Eleştirileri
Yazarlar

Deniz Erdoğan 0009-0004-8559-3155

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Erdoğan, D. (2024). Kitap İncelemesi: İletişim ve Kültürün Dijital Dönüşümü: Pratikler ve Süreçler. Yeni Medya(16), 434-440.