Priscus, Fragmenta et Excerpta: Attila ve Bizans Tarihi. Çev. ve haz. Turhan Kaçar. İstanbul: Alfa Yayınları, 2020. 368 sayfa. ISBN: 9786254491153
Yıl 2020,
Cilt: 2, 212 - 213, 22.12.2020
Aslıhan Akışık-karakullukçu
Öz
Priscus, Fragmenta et Excerpta: Attila ve Bizans Tarihi. Çev. ve haz. Turhan Kaçar. İstanbul: Alfa Yayınları, 2020. 368 sayfa. ISBN: 9786254491153, kitabının Aslıhan Akışık-Karakullukçu tarafından yazılmış tenkidi.
Destekleyen Kurum
Tübitak
Kaynakça
- 1 Macar, Hun ve Türk tarihi arasındaki bağlantıları çalışmış olan tarihçiler Attila hakkında da eserler verdiler. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü (İstanbul: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, 1977); Şerif Baştav, Büyük Hun Kağanı Attila (Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1998); Hüseyin Namık Orkun, Attila ve Oğulları (İstanbul: Remzi Kitaphanesi, 1933).
- 2 On dokuzuncu ve yirminci yüzyıllarda Batı ve Doğu arasında tartışmalı bir konumda bulunan Macar toplumu, görsel sanatlar alanında da Macarları oryantal bir “öteki” olarak sunuyordu. Bkz. Terri Switzer, “Hungarian Self-Representation in an International Context: The Magyar Exhibited at International Expositions and World’s Fairs,” Art, Culture, and National Identity in fin-de-siècle Europe (Cambridge: Cambridge University Press, 2003), 160–186.
- 3 Macar Bizans tarihçisi Gyula Moravcsik ve Türkolog Gyula Németh’in öğrencisi olmuş Türkiye kökenli ortaçağ tarihçileri, Attila ve Hunlar hakkındaki Macar literatürünü de Türkçe’ye çevirdiler. Gyula Moravcsik, Türk Tarihinin Bizans Kaynakları, çev. Hüseyin Namık Orkun (Ankara: Sümer Basımevi, 1938); Gyula Németh, Attila ve Hunları, çev. Şerif Baştav (İstanbul: Ankara Üniversitesi, 1962).
- 4 Kapsamlı olarak çalışılmış konuya yeni bir bakış açısı getiren son eser için bkz. Rustam Shukurov, The Byzantine Turks, 1204-1461 (Leiden: Brill, 2016).
- 5 On beşinci yüzyılda yaşamış ve Neoplatonist filozof Georgios Gemistos Pletho’nun öğrencisi olan Laonikos Khalkokondyles, bu geç tarihte Helen dinine inanların halen Bohemya’da bulunduğunu yazar. Helen dinini Apollon ve Artemis kültü olarak tanımlayan tarihçinin eseri ile Pletho’nun kullanmış olduğu bir Herodot elyazması (Plut. Gr. 70.06) ve bu elyazmasındaki Apollon ve Artemis sembolleri arasındaki geçişler geç Bizans döneminde de eski dinin etkisinin devam ettiğini gösteriyor.
- Bkz. Aslıhan Akışık, Self and Other in the Renaissance: Laonikos Chalkokondyles and Late Byzantine Intellectuals (doktora tezi, Harvard University, 2013).
Priscus, Fragmenta et Excerpta: Attila ve Bizans Tarihi. Çev. ve haz. Turhan Kaçar. İstanbul: Alfa Yayınları, 2020. 368 sayfa. ISBN: 9786254491153
Yıl 2020,
Cilt: 2, 212 - 213, 22.12.2020
Aslıhan Akışık-karakullukçu
Öz
Book review of Priscus, Fragmenta et Excerpta: Attila ve Bizans Tarihi. Çev. ve haz. Turhan Kaçar. İstanbul: Alfa Yayınları, 2020. 368 sayfa. ISBN: 9786254491153, written by Aslıhan Akışık-Karakullukçu.
Kaynakça
- 1 Macar, Hun ve Türk tarihi arasındaki bağlantıları çalışmış olan tarihçiler Attila hakkında da eserler verdiler. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü (İstanbul: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, 1977); Şerif Baştav, Büyük Hun Kağanı Attila (Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1998); Hüseyin Namık Orkun, Attila ve Oğulları (İstanbul: Remzi Kitaphanesi, 1933).
- 2 On dokuzuncu ve yirminci yüzyıllarda Batı ve Doğu arasında tartışmalı bir konumda bulunan Macar toplumu, görsel sanatlar alanında da Macarları oryantal bir “öteki” olarak sunuyordu. Bkz. Terri Switzer, “Hungarian Self-Representation in an International Context: The Magyar Exhibited at International Expositions and World’s Fairs,” Art, Culture, and National Identity in fin-de-siècle Europe (Cambridge: Cambridge University Press, 2003), 160–186.
- 3 Macar Bizans tarihçisi Gyula Moravcsik ve Türkolog Gyula Németh’in öğrencisi olmuş Türkiye kökenli ortaçağ tarihçileri, Attila ve Hunlar hakkındaki Macar literatürünü de Türkçe’ye çevirdiler. Gyula Moravcsik, Türk Tarihinin Bizans Kaynakları, çev. Hüseyin Namık Orkun (Ankara: Sümer Basımevi, 1938); Gyula Németh, Attila ve Hunları, çev. Şerif Baştav (İstanbul: Ankara Üniversitesi, 1962).
- 4 Kapsamlı olarak çalışılmış konuya yeni bir bakış açısı getiren son eser için bkz. Rustam Shukurov, The Byzantine Turks, 1204-1461 (Leiden: Brill, 2016).
- 5 On beşinci yüzyılda yaşamış ve Neoplatonist filozof Georgios Gemistos Pletho’nun öğrencisi olan Laonikos Khalkokondyles, bu geç tarihte Helen dinine inanların halen Bohemya’da bulunduğunu yazar. Helen dinini Apollon ve Artemis kültü olarak tanımlayan tarihçinin eseri ile Pletho’nun kullanmış olduğu bir Herodot elyazması (Plut. Gr. 70.06) ve bu elyazmasındaki Apollon ve Artemis sembolleri arasındaki geçişler geç Bizans döneminde de eski dinin etkisinin devam ettiğini gösteriyor.
- Bkz. Aslıhan Akışık, Self and Other in the Renaissance: Laonikos Chalkokondyles and Late Byzantine Intellectuals (doktora tezi, Harvard University, 2013).