Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNCEL SANAT PRATİKLERİNDE GÖRSEL RETORİK VE MANİPÜLATİF YÖNTEMLER

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 28, 27.06.2017

Öz

Bu çalışmada güncel sanatın manipülasyon ve görsel
retorikle ilişkisi, güncel sanatın bir getirisi olarak görülen ikna, yönelim ve
inandırıcılık adına gerçekleştirilen eylemler çerçevesinde tespit edilmeye
çalışılmıştır. Bu amaçla güncel sanatın günümüze kadar geçirdiği değişimin
anlaşılması adına modernizmden postmodernizme doğru kronolojik bir hatırlatma
yapılmış, sanatın dönüşümselliği ve geleceği göz önünde bulundurularak görsel
retorik teknikler yoluyla manipülasyonun etkisi sorgulanmıştır. Ayrıca meşrutiyet
kazanma çabasındaki sanatçının sanat dünyasındaki konumu belirlenmeye
çalışılmış, manipülasyon ve retoriğin güncel sanatın doğasına uygun yöntemler
olduğu ve ayrıca sanat dünyasında her türlü ikna ve yönelimi mümkün kıldığı
sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • AKAY, A. ve ZEYTİNOĞLU, E. (1998). Kavramın Sınırlarında. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • ARISTOTELES, (2013). Retorik. Çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • ARTUN, A. (2012). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • BARNARD, M. (2010). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Çev. Güliz korkmaz, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • BARTHES, R. (2011). Çağdaş Söylenler. Çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BAUDRILLARD, J. (2010). Sanat Komplosu. Çev. Elçin Gen ve Işık Ergüden, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BAYKAM, B., FERGUSON, B. and FOU, M. (1992). Bilgi Olarak Sanat. Olgu Olarak Sanatçı. Yeni Ontoloji. İstanbul: a+A Plastik Sanatlar Derneği Yayınları.
  • BURGER, P. (2004). Avangard Kuramı. Çev. Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BYERS, B. L. (2009). Enacting Ethos Online: Using Classical Rhetoric to Analyze Visual Web Design. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Iowa State University, Ames. CEVİZCİ, A. (2012). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • DANTO, A. C. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı. Çev. Esin Berktaş ve Özge Ejder, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DURGEE, J. F. (2003). Visual Rhetoric in New Product Design. Advances in Consumer Research, 30, 367-372.
  • EKER, M. ve ASLAN, H. (2010). Görsel Kültür ve Medya Okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, sayı:187, s252
  • EKER, M., AYDOĞDU, L. ve AVCI, B. E. (2013). Sanat Tasarım ve Manipülasyon. 21-23 Kasım 2013. Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Uluslararası Sanat Sempozyumu Bildiri Kitabı, Sakarya.
  • EROĞLU, Ö. (2014). Sanatın Yeniden İnşası. İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • FEATHERSTONE, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • KİREÇCİ, A. N. (2009). Estetik Ürünler Ve Görsel Retorik Kuramları Açısından Dergi Reklamlarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KUSPIT, D. (2010). Sanatın Sonu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • McGEE, M. C. and LYNE, J. L. (1987). Bilgi İddialarını Retorik Açıdan Ele Almanın Bazı Unsurları, Retorik, Hermeneutik ve Sosyal Bilimler İnsan Bilimlerinde Retoriğe Dönüş İçinden. Çev. ve Der. Hüsamettin Arslan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • McQUARRIE, E. W. and MICK, D. G. (1999). Visual Rhetoric in Advertising: Text-Interpretive, Experimental and Reader-Response Analyses. The Journal of Consumer Research, 26, 37-54.
  • ___________________________________________, (1996). Figures of Rhetoric in Advertising Language. The Journal of Consumer Research, 22(4), 424-438.
  • MEYER, M. (2009). Retorik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • SCHILLER, H. (1993). Zihin Yönlendirenler. İstanbul: Pınar Yayınları. STEYERL, H. (2012). Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat Ve Post-Demokrasiye Geçiş. Çağdaş Sanat Nedir? içinden, Ed. Ali Artun, Nursu Örge, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • THOMPSON, D. (2012). Sanat Mezat. Çev. Ali Artun, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • TOMLINSON, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. Çev. Emrehan Zeybekoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • WHITHAM, G. and POOKE, G. (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak. Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • WARD, G. (2010). Postmodernizmi Anlamak. Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • ZERZAN, J. (2000). Gelecekteki İlkel. Çev. Cemal Atila. İstanbul: Kaos Yayınları.
  • ZIZEK, S. (2011). İdeolojinin Yüksek Nesnesi. İstanbul: Metis Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 28, 27.06.2017

Öz

Kaynakça

  • AKAY, A. ve ZEYTİNOĞLU, E. (1998). Kavramın Sınırlarında. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • ARISTOTELES, (2013). Retorik. Çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • ARTUN, A. (2012). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • BARNARD, M. (2010). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Çev. Güliz korkmaz, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • BARTHES, R. (2011). Çağdaş Söylenler. Çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BAUDRILLARD, J. (2010). Sanat Komplosu. Çev. Elçin Gen ve Işık Ergüden, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BAYKAM, B., FERGUSON, B. and FOU, M. (1992). Bilgi Olarak Sanat. Olgu Olarak Sanatçı. Yeni Ontoloji. İstanbul: a+A Plastik Sanatlar Derneği Yayınları.
  • BURGER, P. (2004). Avangard Kuramı. Çev. Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BYERS, B. L. (2009). Enacting Ethos Online: Using Classical Rhetoric to Analyze Visual Web Design. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Iowa State University, Ames. CEVİZCİ, A. (2012). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • DANTO, A. C. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı. Çev. Esin Berktaş ve Özge Ejder, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DURGEE, J. F. (2003). Visual Rhetoric in New Product Design. Advances in Consumer Research, 30, 367-372.
  • EKER, M. ve ASLAN, H. (2010). Görsel Kültür ve Medya Okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, sayı:187, s252
  • EKER, M., AYDOĞDU, L. ve AVCI, B. E. (2013). Sanat Tasarım ve Manipülasyon. 21-23 Kasım 2013. Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Uluslararası Sanat Sempozyumu Bildiri Kitabı, Sakarya.
  • EROĞLU, Ö. (2014). Sanatın Yeniden İnşası. İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • FEATHERSTONE, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • KİREÇCİ, A. N. (2009). Estetik Ürünler Ve Görsel Retorik Kuramları Açısından Dergi Reklamlarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KUSPIT, D. (2010). Sanatın Sonu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • McGEE, M. C. and LYNE, J. L. (1987). Bilgi İddialarını Retorik Açıdan Ele Almanın Bazı Unsurları, Retorik, Hermeneutik ve Sosyal Bilimler İnsan Bilimlerinde Retoriğe Dönüş İçinden. Çev. ve Der. Hüsamettin Arslan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • McQUARRIE, E. W. and MICK, D. G. (1999). Visual Rhetoric in Advertising: Text-Interpretive, Experimental and Reader-Response Analyses. The Journal of Consumer Research, 26, 37-54.
  • ___________________________________________, (1996). Figures of Rhetoric in Advertising Language. The Journal of Consumer Research, 22(4), 424-438.
  • MEYER, M. (2009). Retorik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • SCHILLER, H. (1993). Zihin Yönlendirenler. İstanbul: Pınar Yayınları. STEYERL, H. (2012). Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat Ve Post-Demokrasiye Geçiş. Çağdaş Sanat Nedir? içinden, Ed. Ali Artun, Nursu Örge, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • THOMPSON, D. (2012). Sanat Mezat. Çev. Ali Artun, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • TOMLINSON, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. Çev. Emrehan Zeybekoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • WHITHAM, G. and POOKE, G. (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak. Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • WARD, G. (2010). Postmodernizmi Anlamak. Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • ZERZAN, J. (2000). Gelecekteki İlkel. Çev. Cemal Atila. İstanbul: Kaos Yayınları.
  • ZIZEK, S. (2011). İdeolojinin Yüksek Nesnesi. İstanbul: Metis Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilara Karakaş Tabak

Ali Tomak

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaş Tabak, D., & Tomak, A. (2017). GÜNCEL SANAT PRATİKLERİNDE GÖRSEL RETORİK VE MANİPÜLATİF YÖNTEMLER. Yıldız Journal of Art and Design, 4(1), 1-28.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD