Bu makale Sefaköy’de gerçekleştirilen deneysel
bir sanat projesi çerçevesinde Türkiye’deki konut kurumlarının “güç” olgusuna dayanarak
konuta yaklaşımların ve konut politikalarının etkilerine odaklanmaktadır. Sanat
projesinin süreci; rol paylaşımı aracılığıyla araştırmacı ve ev sakinlerinin
(dweller) zihninde açık bir diyaloğun nasıl oluşabileceği üzerine soru
üreterek, otorite, gücün dağılımı ve tasarımcı ile ev sakini arasındaki
etkileşimi anlamaya yönelir. Okkito
adındaki sanat projesi; Türkiye’de toplu konut değerlendirme ve üretim
sektörüne bağlı olarak, İstanbul’da kentsel dönüşüm altındaki alanlarda ev
sakinlerinin algısını anlamayı amaçlar ve konut yönetimi odaklı üretim
sektörünün genel olarak odaklandığı durumları aşarak ev sakinlerinin algısına
müdahale eder. Konut; yalnızca tepeden inme planlama pratiklerinin çıktısı olan
belirtiler aracılığıyla değil, aynı zamanda ev sakinlerinin ve planlamacıların
eşzamanlı evrimleşen algıları aracılığıyla değerlendirilir.
Yeni yollar ile potansiyeller yaratarak ve
İstanbul’da konut bağlamında var olan mevcut ontolojiyi alaşağı ederek
düşüncelerin şiirsel transferine olanak tanıyan deneysel proje ile, yaratılan
konut algısının ev sakinlerinin planlamacılarla yana doğru bütünleşik hale
geldiği, yeni düşünce ve potansiyelleri yansıttığı gözlemlenir.
Konut Sanat projesi Yerleştirme Sosyal pratik Katılımcılık Etkileşim İstanbul
The article
focuses on the effects of housing approaches and policies by negotiating the “power” of housing associations in Turkey through
an experimental art project held in Sefaköy, İstanbul. The process of the
project addressed questions of authority, the distribution of power, and
understand designer-dweller interaction in housing by asking how an open
dialogue could be developed in the researcher and dwelllers’ mind through role
sharing.
Based on mass housing evaluation and the
construction sector in Turkey, the art project, Okkito aims at understanding the perception of dwellers in areas
under transformation in İstanbul and transcending this in order to intervene in
dwellers’ perception, which is generally focused on the housing
administration-oriented housing production sector. Housing is evaluated not
only through the manifestations of outcomes of top-down planning, but also
through the simultaneous-evolving perception of dwellers and planners.
By overthrowing the existing ontology in context
of housing in İstanbul, opening new ways and potentialities and enabling a
poetic transfer of ideas, it was observed that perception of housing mirrored
emerging ideas and potentialities where dwellers were laterally embedded with
those of planners.
Housing Art Project Installation Social Practice Participation Interaction Istanbul
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur. Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD