-
ABSTRACT
Human beings have created, developed and transformed instruments with their imagination in line with their musical needs. Today, it is seen that the main dynamics of such a creation process consist of a new organological or industrial idea, luthier experiences, communication between luthiers and performers, and the common experiences of all those concerned. This research is qualitative phenomenological research that aims to obtain inductive data to understand the dynamics of instrument creation processes by starting from these common experiences in the example of the modified guitar named Efece designed by Mutlu SUBAŞI. In order to describe the design, production and consumption processes of the modified instrument, the data obtained from interviews with a group of 10 people consisting of designers, luthiers and performers were subjected to content analysis.
Chronological findings on the need, aesthetic pursuit and processes that lead the designer to modify an instrument, the measures taken by luthiers regarding the encountered and potential problems, and the performers’ performance potential of the instrument are used to describe the research in detail. The article also provides information on how the string and tuning characteristics of folk instruments can be used in the design of guitar modifications. On the other hand, the potential of the modified guitar, which is finalized with the designer’s imagination and the experience of the luthiers, to combine the characteristics of different instruments to perform many different musical genres, mediates the opportunities that the intersection of traditional and modern instruments can offer.
As a result, the designer’s imaginative search for difference combined with the luthier’s experiences to create a new modified instrument; the research findings describing this process provide important clues to designers, luthiers and performers for similar modification processes in the future.
Modification modified instruments Efece guitar bağlama (saz).
The research was carried out in accordance with the permissions of Afyon Kocatepe University Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Board with protocol number 2024/136 taken at the meeting number 06 dated 17.04.2024 and protocol number 024/317 taken at the meeting number 18 dated 18.09.2024. In this study, all the rules specified to be followed within the scope of the Higher Education Law and the Scientific Research and Publication Ethics Directive were complied with. Necessary measures have been taken for the actions specified under the title of Actions Contrary to Scientific Research and Publication Ethics.
-
-
-
ÖZ
İnsanoğlu, müzikal ihtiyaçları doğrultusunda hayal gücüyle çalgıları yaratmış, geliştirmiş ve dönüştürmüştür. Günümüzde böyle bir yaratım sürecinin; ana dinamiklerini, organolojik ya da endüstriyel yeni bir fikir, lutiye tecrübeleri, lutiyelerin ve icracıların iletişimi ve tüm paydaşların ortak deneyimlerinin oluşturduğu görülmektedir. Bu araştırma, Mutlu SUBAŞI tarafından tasarlanan Efece isimli modifiye gitar örneğinde bahsedilen bu ortak deneyimlerden hareket ederek çalgı yaratım süreçlerinin dinamiklerini anlamada tümevarımsal veriler elde etmeyi hedefleyen fenomenolojik desende hazırlanmış bir nitel araştırmadır. Araştırmada modifiye çalgının tasarım üretim ve tüketim süreçlerinin betimlenebilmesi için tasarımcı, lutiye ve icracılardan oluşan 10 kişilik bir paydaş grubuyla gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur.
Araştırmada bulgular, modifikasyon fikrinin sahibi tasarımcıyı, bir çalgıyı modifiye etmeye iten ihtiyaç, estetik Modifikasyon fikrinin sahibi tasarımcıyı, bir çalgıyı modifiye etmeye iten ihtiyaç, estetik arayış ve süreçler, lutiyelerin karşılaşılan ve olası problemlere ilişkin aldıkları önlemler ve icracıların çalgının performans potansiyeli eksenindeki kronolojik bulgular araştırmayı detaylıca betimlemek için kullanılmıştır. Ayrıca makale, gitar modifikasyonlarında halk çalgılarının tel ve akort özelliklerinin tasarımda nasıl kullanılabileceğine dair bilgiler sunmaktadır. Öte yandan, tasarımcının hayal gücü ve lutiyelerin deneyimleri ile son şeklini alan modifiye gitarın, farklı çalgıların karakteristik özelliklerini birleştirerek çok farklı müzik türlerini icra etmeye imkân tanıyan potansiyeli, geleneksel ve modern çalgıların kesişiminin sunabileceği fırsatlara aracılık yapmaktadır.
Sonuç olarak tasarımcının hayal gücünden hareketle giriştiği farklılık arayışı, lutiye deneyimleriyle birleşerek yeni bir modifiye çalgıyı ortaya çıkarmış; bu süreci betimleyen araştırma bulguları sonraki benzer modifikasyon süreçleri için tasarımcı, lutiye ve icracılara önemli ipuçları sunmuştur.
modifikasyon modifiye enstrümanlar Efece gitar bağlama (saz).
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Müzik Performansı, Müzikoloji ve Etnomüzikoloji, Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |