Bu araştırmada, 19. yüzyılda Avrupa’da yükselen ulusçuluk hareketlerinin Rus operası üzerindeki etkileri ve Modest Mussorgsky’nin bu bağlamdaki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 19. yüzyıl Rus operasında ulusal kimliğin şekillenme sürecini ve Modest Mussorgsky’nin bu bağlamdaki özgün katkılarını ele alarak, alan yazındaki önemli bir eksikliği gidermesi açısından önem taşımaktadır. Araştırmada, tarihsel araştırma yönteminden faydalanılmıştır. Literatür taramasıyla elde edilen veriler üzerinde doküman incelemesi yapılmıştır. 18. ve 19. yüzyılın başlarında Rusya’da opera sanatı büyük ölçüde İtalyan besteciler ve Batı Avrupa müzik gelenekleri aracılığıyla gelişmiş, yerli besteciler uzun süre taklitçi bir üslup benimsemiştir. Mihail Glinka ile başlayan ulusal müzik anlayışı, “Rus Beşleri” topluluğunun ideolojik ve estetik çabalarıyla pekişmiş; halk ezgileri, tarihsel temalar ve edebî kaynaklar ulusal opera geleneğinin temel bileşenleri hâline gelmiştir. Bu süreçte Modest Mussorgsky, Batılı armoni kalıplarını ve geleneksel form anlayışını reddederek Rus dilinin konuşma ritmini müziğe aktarmış, sahne gerçekçiliğini öne çıkaran bir vokal yazımı geliştirmiştir. “Boris Godunov” ve “Khovanshchina” gibi operalarında Rus halkının tarihsel belleğini, kültürel kimliğini ve toplumsal ruhunu yansıtmış; böylece operayı hem tematik hem de biçimsel açıdan yerelleştirmiştir. Modest Mussorgsky’nin bu yenilikçi yaklaşımı, Rus operasını Batı merkezli etkilerden bağımsız, özgün ve saygın bir konuma taşımış; ulusal müziğin dünya sahnesinde kalıcı bir yer edinmesine katkı sağlamıştır.
Modest Mussorgsky ulusal Rus operası ulusal müzik ulusal opera Rus müziği
This research examines the influence of rising nationalism in 19th-century Europe on Russian opera and the role of Modest Mussorgsky in this regard. This research addresses the formation of national identity in 19th-century Russian opera and Modest Mussorgsky’s distinctive contributions, addressing a significant gap in the literature. The research utilizes romantic research methods. A detailed analysis was conducted on data obtained through a literature review. Opera in Russia in the 18th and early 19th centuries developed largely through French artists and Western European musical traditions, while local artists long adopted an imitative style. The national musical understanding, which began with Mihail Glinka, was consolidated through the ideological and aesthetic efforts of the “Russian Five,” and folk melodies, traditional themes, and literary sources became fundamental components of the national opera tradition. During this process, Modest Mussorgsky rejected Western harmonic patterns and traditional forms, translating the rhythms of Russian speech into music and developing a vocal style that emphasized stagecraft. Operas such as “Boris Godunov” and “Khovanshchina” reflected Russia’s personal histories, cultural processes, and social life, thus localizing opera both thematically and formally. Modest Mussorgsky’s advanced approach brought Russian opera a unique and youthful presence, free from Western-centric influences, and contributed to its establishment on the national and global stage.
Modest Mussorgsky national Russian opera national music national opera Russian music
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 4 |