Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY TO DETERMINE THE INTEGRATION BETWEEN CUSTOMERS AND SUPPLIERS OF A BUSINESS IN THE PHARMACEUTICAL LOGISTICS SECTOR IN TURKEY

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 18, 222 - 239, 19.08.2025
https://doi.org/10.51947/yonbil.1755530

Öz

Due to the incredible speed of change and technology in a globalizing world, the need for integration between parties in outsourcing has increased. In integration; communication, cooperation, strategic partnerships and relationships come to the fore, and the sharing of information between the parties contributes to faster integration. Successful supply chains want to see manufacturers, suppliers, and customers connected to their internal processes.

This study aimed to determine the level of integration among fourteen customers and five suppliers of Company A, a pharmaceutical logistics company. There are few studies on the links between upstream and downstream supply chain integration and performance. By examining coordination, collaboration, communication, collaboration, and relationships, Company A's level of integration was determined as the integration arc.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Birou, L.M., Fawcett, S.E., Magnan, G.M. (1998), “The product life cycle: a tool for functional strategic alignment”, International Journal of Purchasing and Materials Management, 34 (2), 37–51. Fisher, M. L. (1997), “What Is The Right Supply Chain For Your Product?”, Harvard Business Review, 75 (2), 16-105. Handfield, R. B. ve Nichols, E. L. (1999), “Introduction to Supply Chain Management”, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
  • Handfield, R. B. ve Bechtel, C. (2002), “The role of trust and relationship structure in improving supply chain responsiveness”. Industrial Marketing Management, 31(1), 367-382. Heizer, J. ve Render, B. (2005), “Operations Management”, 7th ed., Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. Holmström, J. (1998). “Implementing vendor-managed inventory the efficient way: a case study of partnership in the supply chain”, Production and Inventory Management Journal, Num. Third Quarter, 1-5. Gülen, K. G. (2005), “Entegre Lojistik Bilgi Sistemleri Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma”, V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 25-27 Kasım, 341-346. Markham, T. ve Frohlich, R. W. (2001), “Arcs of Integration: An International Study of Supply Chain Strategies”, Journal of Operations Management, 19 (2), 185-200. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(00)00055-3
  • Martin, C. (1992), “Lojistics and Supply Chain Management”, Financial Times, London.
  • Ragartz, G. L., Handfield, R. B., Scannell, T.V. (1997), “Success Factors For Integrating Suppliers Into New Product Development”, Journal of Product Innovation Management, 14, 190-202.
  • Özkan, M.M. (2016), “İşletmelerde, Dış Kaynak Kullanımında, Taraflar Arası İletişim Problemleri: Türkiye'de İlaç Lojistik Sektöründe Nitel Bir Araştırma”, Avrasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon. Trent, R. J., Monczka, R. M. (1998), “Purchasing and Supply Management: Trends And Changes Troughout The 1990s”, International Journal of Purchasing And Materials Management, Fall, 2-11. Yu, Z., Yan, H. ve Cheng, T.C. (2001), “Benefits of information sharing with supply chain partnerships”, Industrial Management & Data Systems, 101 (3), pp. 114-121. Zailani, S. ve Rajagopal, P. (2005), “Supply chain integration and performance: US versus East Asian companies”, Supply Chain Management An International Journal, 10 (5), 379-393. DOI: 10.1108/13598540510624205

TÜRKİYE’DE İLAÇ LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ BİR İŞLETMENİN MÜŞTERİ VE TEDARİKÇİLERİ ARASINDAKİ ENTEGRASYONUNUN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 18, 222 - 239, 19.08.2025
https://doi.org/10.51947/yonbil.1755530

Öz

Küreselleşen dünyada değişimlerin ve teknolojinin akıl almaz bir hızla ilerlemesi nedeniyle dış kaynak kullanımında taraflar arası entegrasyona duyulan ihtiyac artmıştır. Entegrasyonda; iletişim, işbirliği, stratejik ortaklık ve ilişkiler ön plana çıkmakta, tarafların özellikle bilgi bazında paylaşımları entegrasyonun daha hızlı gerçekleşmesine katkı sağlamaktadır. Başarılı tedarik zincirleri; üreticileri, tedarikçileri ve müşterileri kendi iç süreçleriyle bağlantılı görmek istemektedirler.

Bu çalışma, ilaç lojistiği sektöründe faaliyet gösteren A şirketi'nin ondört müşterisi ve beş tedarikçisi arasındaki entegrasyon seviyesini belirlemeyi amaçlamıştır. Tedarik zincirinin yukarı ve aşağı akış entegrasyonu ve performansı arasındaki bağlantılar hakkında çok az çalışma bulunmaktadır. Koordinasyon, iş birliği, iletişim, iş birliği ve ilişkiler incelenerek A şirketi'nin entegrasyon seviyesi entegrasyon arkı şeklinde belirlenmiştir.

Etik Beyan

-

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Birou, L.M., Fawcett, S.E., Magnan, G.M. (1998), “The product life cycle: a tool for functional strategic alignment”, International Journal of Purchasing and Materials Management, 34 (2), 37–51. Fisher, M. L. (1997), “What Is The Right Supply Chain For Your Product?”, Harvard Business Review, 75 (2), 16-105. Handfield, R. B. ve Nichols, E. L. (1999), “Introduction to Supply Chain Management”, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
  • Handfield, R. B. ve Bechtel, C. (2002), “The role of trust and relationship structure in improving supply chain responsiveness”. Industrial Marketing Management, 31(1), 367-382. Heizer, J. ve Render, B. (2005), “Operations Management”, 7th ed., Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. Holmström, J. (1998). “Implementing vendor-managed inventory the efficient way: a case study of partnership in the supply chain”, Production and Inventory Management Journal, Num. Third Quarter, 1-5. Gülen, K. G. (2005), “Entegre Lojistik Bilgi Sistemleri Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma”, V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 25-27 Kasım, 341-346. Markham, T. ve Frohlich, R. W. (2001), “Arcs of Integration: An International Study of Supply Chain Strategies”, Journal of Operations Management, 19 (2), 185-200. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(00)00055-3
  • Martin, C. (1992), “Lojistics and Supply Chain Management”, Financial Times, London.
  • Ragartz, G. L., Handfield, R. B., Scannell, T.V. (1997), “Success Factors For Integrating Suppliers Into New Product Development”, Journal of Product Innovation Management, 14, 190-202.
  • Özkan, M.M. (2016), “İşletmelerde, Dış Kaynak Kullanımında, Taraflar Arası İletişim Problemleri: Türkiye'de İlaç Lojistik Sektöründe Nitel Bir Araştırma”, Avrasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon. Trent, R. J., Monczka, R. M. (1998), “Purchasing and Supply Management: Trends And Changes Troughout The 1990s”, International Journal of Purchasing And Materials Management, Fall, 2-11. Yu, Z., Yan, H. ve Cheng, T.C. (2001), “Benefits of information sharing with supply chain partnerships”, Industrial Management & Data Systems, 101 (3), pp. 114-121. Zailani, S. ve Rajagopal, P. (2005), “Supply chain integration and performance: US versus East Asian companies”, Supply Chain Management An International Journal, 10 (5), 379-393. DOI: 10.1108/13598540510624205
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Mustafa Özkan 0000-0003-4624-2446

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 19 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 5 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Özkan, M. M. (2025). TÜRKİYE’DE İLAÇ LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ BİR İŞLETMENİN MÜŞTERİ VE TEDARİKÇİLERİ ARASINDAKİ ENTEGRASYONUNUN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(18), 222-239. https://doi.org/10.51947/yonbil.1755530
Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi
ISSN: 2149-1984
YÜKSEKBİLGİLİ EĞİTİM VE DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ.