Türkiye’de hükümet yapısı klasik başbakan ve birbirine eşit bakanlardan oluşan bakanlar kurulu görünümünde olmuştur. Yürütme organının etkinliği amacıyla farklı arayışlar ve denemeler söz konusu olsa da günümüze değin hükümet yapısında fazla değişiklik olmamıştır.Avrupa demokratik rejimleri incelendiğinde, hükümet ve kabine yapılarının tek düze ve yatay değil; kademeli bir görünüme ve farklı nitelikte birden çok bakanlık türüne sahip olduğu gözlenmektedir. Kıdemli bakan, kabine üyesi bakan, kabine dışı bakan, parlamenter sekreter, devlet sekreteri, kıdemsiz bakan gibi değişik yetki ve işlevlere sahip bakanlıklar demokratik yürütme organı içinde siyasi bir hiyerarşik yapıda karmaşık yönetim işini gerçekleştirmektedir.Türkiye’de 2011 tarih ve 643 sayılı KHK ile hükümet yapısında önemli değişikler gerçekleştirilmiş; devlet bakanlığı kaldırılmış, unvanlı ve unvansız başbakan yardımcılıkları ve bakan yardımcılığı gibi pozisyonlarla idari çeşitlilik sağlanmıştır. Yapılan düzenlemelerin amacı, hükümette etkinliği sağlamak, bakanlıkların çevreleriyle, kamuoyu, parlamento, diğer kamu ve sivil toplum kuruluşları parti teşkilatı ile ilişkilerini geliştirmek ve idari kapasiteyi arttırmak şeklinde açıklanmaktadır. Yürütme içinde yeni oluşturulan bakan yardımcılığı uygulamasını anlayabilmek amacıyla düzenlemeyle getirilen değişiklikleri diğer ülkelerle karşılaştırmalı ve tarihi boyutuyla incelemek yarar sağlayacaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |