The ways of earning on the internet have diversified over
the years, and some methods of earning profits known in the classical sense
have been carried out in digital environment. In fact, the wide range of
possibilities offered by the internet environment reveals new ways of earning.
New ways of generating income in the digital environment are more like
"service performance". Because of the very low fixed cost advantage
offered by the internet, many service-based entrepreneurs have made it happen.
The methods of profit taking in electronic environment
reveal the concept of digital economy as a whole. However, the digital economy,
which has become increasingly mature, has not found a full response to the
fiscal legislation prepared for economic transactions in the classical sense. The
main points such as the place where the tax is to be declared and declared,
liability, tax accountability and the Value Added Tax Law are confronted as one
of the areas experiencing problems in the digital economy.
In this study, firstly the concept of digital economy is
mentioned, and in the second part, the tax aspects of digital goods and
services are given. In the last section, the digital economy is evaluated in
terms of Value Added Tax and the changes made in tax legislation are evaluated.
Keywords: Digital Economy, Taxation, Value Added Tax
JEL Classification: K34, H25,
H26
İnternet üzerinden kazanç elde etme yolları yıllar içinde çeşitlenmiş,
bununla beraber klasik anlamda bilinen bir kısım kazanç elde etme yöntemleri
dijital ortama taşınmıştır. Hatta internet ortamının sunduğu geniş imkânlar
yeni kazanç yöntemlerini ortaya çıkarmıştır. Dijital ortamda ortaya çıkan yeni
kazanç yolları ise daha çok “hizmet ifası” olarak kendini göstermektedir. Çünkü
internet sunduğu çok düşük sabit maliyet avantajı ile hizmet bazlı pek çok
girişimin hayata geçmesini sağlamıştır.
Elektronik ortamda vücut bulan söz konusu kazanç yöntemleri bir bütün
halinde dijital ekonomi kavramını ortaya çıkarmıştır. Ancak giderek devleşen
dijital ekonomi, klasik anlamdaki ekonomik işlemler için hazırlanmış mali
mevzuatta tam olarak karşılık bulamamıştır. Verginin tarh ve beyan edilmesi
gereken yer, mükellefiyet, vergi sorumlusu gibi başlıca hususları ile Katma
Değer Vergisi Kanunu, dijital ekonomide sorunlar yaşanan alanlardan biri olarak
karşımıza çıkmıştır.
Bu çalışmada, ilk olarak dijital ekonomi kavramına değinildikten sonra
ikinci bölümde dijital mal ve hizmetlerin vergisel yönüne yer verilmiştir. Son
bölümde ise Katma Değer Vergisi açısından dijital ekonomi ele alınarak, vergi
mevzuatında gerçekleştirilen değişiklikler değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Dijital Ekonomi,
Vergilendirme, Katma Değer Vergisi
JEL Sınıflandırması: K34,
H25, H26
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |