The purpose of this research is to discover the impact of leadership support and life satisfaction on job performance in the banking industry and to contribute to the literature in this area. A questionnaire was applied to 355 bank employees. Statistical analyzes were made via the "SPSS 23 for Windows" program. Demographic data were classified according to age, gender, marital status, and educational status and analyzed by Pearson Correlation Test, multiple/two-stage regression analysis. In the light of the findings, it is concluded that leader support and life satisfaction can positively affect job performance. The author anticipates that the research can contribute to the existing literature as well as the results of previous studies.
Key Words: Leader support, Life satisfaction, Job performance
JEL Sınıflandırması: M10
Araştırmada; bankacılık sektöründe lider desteğinin ve yaşam tatmininin iş performansına etkisini ortaya koymak ve literatüre bu yönde katkı sunmak amaçlanmıştır. Bu amaçla 355 banka çalışana anket uygulanmıştır. İstatistiksel analizler “SPSS 23 for Windows” programı aracılığı ile yapılmıştır. 355 banka çalışandan oluşan örneklem kitlesinden elde edilen demografik veriler; yaş, cinsiyet, medeni, durum, eğitim durumuna göre tasnif edilmiş; veriler pearson korelasyon testi, çoklu/iki aşamalı regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında lider desteğinin ve yaşam tatmininin iş performansını pozitif yönde etkileyebileceği sonucuna varılmıştır. Araştırmanın, geçmiş araştırmaların sonuçlarına ek olarak mevcut literatüre katkı yapabileceği öngörülmektedir.
Anahtar kelimeler: Lider desteği, Yaşam tatmini, İş performansı
JEL Classification: M10
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 29 Sayı: 3 |