Start-up, büyüme potansiyeli olan ve ölçeklenebilir iş modelidir. Diğer taraftan, yeni olmanın yükümlülüğü, yeni örgütlerin deneyimlediği zorlukları açıklayan bir kavramdır. Örgütler, yeni olmanın bir sonucu olarak düşük düzeyde meşruiyet sahibi olabilir. Bu çalışmada, meşruiyet problemi start-up örgütler bağlamında ele alınmaktır. Bu doğrultuda çalışmada, örgütsel meşruiyet bağlamında bir start-up örgüt ele alınarak, meşruiyet formlarını uyma, haberdar etme ve manipüle etme stratejilerinin, hangisi veya hangileri ile edinmeye çalıştığının anlaşılması amaçlanmıştır. Türkiye start-up ekosisteminde yer alan bir start-up, araştırma kapsamını oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme ve ikincil veri araştırması ile veri toplanmıştır. Araştırma bulguları, bahse konu start-up örgütün uyma, haberdar etme ve manipüle etme stratejilerinin tamamı ile uyumlu eylemler gerçekleştirerek tüm meşruiyet formlarını elde etmeye yöneldiğini göstermiştir. Bunun yanında, start-up örgüt tarafından sergilenen meşruiyet edinme davranışlarının, manipüle etme ve haberdar etme stratejileri ile bilişsel ve pragmatik meşruiyet edinmeye yönelik olarak yoğunlaştığı ve örgütün meşruiyet elde etmeye ihtiyacı olduğuna dair farkındalığının yüksek olduğunu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda, start-up örgütler bağlamında, meşruiyet edinme stratejileri ve meşruiyet formlarının nasıl biçimlendiğine dair yapılan açıklamalarla, örgütsel meşruiyet yazınına katkı sunulması beklenmektedir. Ayrıca start-up ekosisteminde yer alan yöneticilere ise meşruiyet edinme problemi açısından bir farkındalık sunması hedeflenmektedir. Mevcut araştırmanın kapsamı genişletilerek sürdürülmesi araştırmanın önerileri arasında yer almıştır.
Anahtar Kelimeler: Start-up, Örgütsel Meşruiyet, Tekli Vaka Analizi
JEL Sınıflandırması: M12, M13, M10
The start-up is a scalable business model with growth potential. The liability of newness is a concept that explains the challenges experienced by new organizations. As a result of being new, organizations may have low levels of legitimacy. In this study, the legitimacy problem is addressed in the context of start-up organizations. The study aims to understand which legitimacy forms a start-up organization is attempting to acquire through conformity, informing, and manipulation strategies. A start-up located in the Turkish start-up ecosystem constitutes the scope of the research. Data was collected through semi-structured interviews and secondary data research. The research findings indicate that the mentioned start-up organization aimed to obtain all forms of legitimacy by implementing actions consistent with conformity, informing, and manipulation strategies. Additionally, the study reveals that the legitimacy acquisition behaviors exhibited by the start-up organization are concentrated on cognitive and pragmatic legitimacy acquisition with manipulation and informing strategies, and there is a high awareness that the organization needs to obtain legitimacy. The study is expected to contribute to the organizational legitimacy literature by providing explanations on how legitimacy acquisition strategies and forms are shaped in the context of start-up organizations. It also aims to raise awareness among managers in the start-up ecosystem regarding legitimacy acquisition problems. The expansion of the scope of the current research is among the recommendations for future research.
Key Words: Start-up, Organizational Legitimacy, Single Case Study
JEL Classification: M12, M13, M10
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Girişimcilik, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 31 Sayı: 4 |