Uluslararasılaşma, özellikle Erasmus programı, son yıllarda Türkiye'deki yükseköğretim alanını ve bu alanın paydaşlarını etkileyen başlıca süreçlerdendir. Uygulandığı coğrafyada ve Türkiye'de en bilinen ve yaygın öğrenci hareketlilik programı olan Erasmus, başladığı yıldan itibaren artan sayıda kurum ve öğrenciyi dâhil ederek dikkatleri üzerine toplamış başarılı bir örnek olarak değerlendirilmektedir. Erasmus programının öğrencilere sağladığı sosyal, kültürel, akademik ve profesyonel faydalara ve yaşanan zorluklara; Bologna Süreci'nin Türk yükseköğretimi üzerindeki etkilerine yönelik konular daha önce yapılmış farklı nitelikteki çalışmalarda ele alınmıştır. Bu kapsamda, hazırlık aşamasında, misafir eden kurum ya da ülkede ve döndükten sonra yaşanan çeşitli akademik, sosyal, kültürel ve bürokratik zorluklara değinmek mümkündür. Ancak, yaşanan zorluklarla ilgili olarak, yeterince veya hiç ele alınmamış konular da bulunmaktadır. Bu çalışma daha az ele alınmış konulara değinmeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda ele alınan başlıklar, farklılıklar üzerinden geliştirilen politika ve uygulamalar, proje yönetimi alanında yaşanan sıkıntılar (kapsayıcı olmak, finansal konular, sonuçlar) ve tüketim yaklaşımının uluslararası deneyimlere yansımaları olarak özetlenebilir. Bu konular, Erasmus programının kapsayıcı olma, ortak bir anlayış geliştirme ve farklı açılardan gelişim sağlaması gibi genel hedeflere ulaşma konusunda çelişkili bir resim ortaya çıkartabildiğini göstermektedir. Dolayısıyla, bu başlıklarla program hedefleri ve sonuçları arasında ortaya çıkabilen farklılık ve zıtlıkların farkına varılmalı ve özellikle uygun öğrenci danışmanlığı, beklenti yönetimi ve daha esnek değerlendirme-yerleştirme yöntemlerinin geliştirilmesinin önemi değerlendirilmelidir.
Internationalization agenda, especially the Erasmus framework, has become a significant process affecting the Turkish higher education. Erasmus, as being the most influential and preferred mobility scheme, has attracted significant attention and witnessed increasing number of students in years. There are various studies on the outcomes of the Erasmus program in terms of social, cultural, and academic gains of students as well as associated challenges and influence of the Bologna Process on the Turkish higher education outlook. However, there are less visited concepts in terms of challenges that need further attention. This paper addresses these less visited subjects such as project management/implementation issues (diversity, funding, and outcomes), politics of difference, and consumerist approaches. The findings suggest that these issues may complicate program implementations and run the risk of hindering general program targets, leading to a paradoxical outlook such a becoming exclusive to certain group of students, emphasizing difference rather than mutual understanding, seeing the experience as a to-do list item. So, the tension between various issues such as consumerist approaches, politics of difference and project implementation issues and general program targets and outcomes must be acknowledged towards emphasizing the critical role of appropriate student advising and expectation management as well as development of flexible and diverse evaluation-placement methods for efficient and positive program implementation.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.