Geçmişten günümüze yükseköğretim alanında yapılmakta olan çalışmalar yükseköğretim kurumlarının sorunlarını küresel düzlemde ele alarak çözme misyonunu üstlenmektedir. Bu durum, kurumların farklı bakış açılarına sahip olmalarına, kendilerini güncel tutmalarına ve yükseköğretimdeki sorunlara vizyoner bir bakış açısı ile yaklaşımlarına olanak sağlamaktadır. Bu çalışmada 1965-2019 yılları arasında yükseköğretim ile ilgili ulusal ve uluslararası alanda yapılan ve ERIC veri tabanında yer alan çalışmalar bilimetrik bakış açısı ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar ise tematik olarak değerlendirilmiştir. Bu amaç kapsamında büyük veri mikro düzeyde analiz edilerek elde edilen bulgular ile birlikte, yükseköğretim alanında geçmişten günümüze yapılan çalışmalardaki eğilimler ortaya konulmaktadır. Eğilimler dikkate alındığında, Türkiye'de yapılan yükseköğretim çalışmalarının genelde tutum üzerine yoğunlaştığı, nicel yöntemlerin fazlaca kullanıldığı, yenilikçi çalışmalardan ziyade var olan durumun ortaya konulduğu çalışmalar göze çarpmaktadır. Çalışmada ERIC veri tabanında yer alan yükseköğretim ile ilgili 371.771 çalışma/makale; türüne, alanlarına, başlıklarına, yazarlarına, hedef kitlelerine ve yapıldığı yere göre incelenmiştir. Elde edilen sonuçların dönemsel olarak uluslararası ve ulusal boyutta birbirinden farklılaştığı gözlenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular tartışılarak, gelecek çalışmalara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Bu öneriler arasında farklı yöntemlerin kullanılması gerektiği, var olan durumdan ziyade yükseköğretim alanında politika geliştirici çalışmalara ihtiyaç olduğu ve yükseköğretimde dijitalleşme gibi çalışmalara odaklanılması gibi öneriler yer almaktadır.
1965-2019 yükseköğretim çalışmaları büyük veri ERIC veri madenciliği yükseköğretim
Studies carried out in the field of higher education have taken on the mission of solving the problems of higher education institutions on a global level. This enables institutions to have different perspectives, to keep themselves up-to-date, and to approach problems in higher education with a visionary perspective. In this study, the national and international studies related to higher education between 1965 and 2019 that were included in the ERIC database were examined from a scientometric point of view. The results obtained were evaluated thematically. Analyzing the big data at the micro level in line with the research purpose revealed the trends in the studies conducted in the field of higher education from past to present. Considering these trends, the higher education studies in Turkey mostly focused on the concept of attitude, predominantly employed quantitative methods, and aimed at revealing the existing situation rather than being innovative. 371,771 studies/articles related to higher education in the ERIC database were examined by their type, subject, title, author, target group, and research location. The results obtained differed periodically in their international and national dimensions. The findings were discussed, and some suggestions, such as using different methods, focusing on policy-making rather than the current situation in higher education, and focusing on digitalization in higher education, were made for future studies.
1965-2019 higher education studies big data data mining ERIC higher education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.