Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Deneyimine Yönelik Algıları

Yıl 2021, , 309 - 320, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.744889

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim deneyimlerine ilişkin değerlendirmelerini ortaya çıkarmaktır. Tarama çalışması deseninde tasarlanan bu çalışma kapsamında çevrimiçi örnekleme tekniği kullanılarak 26 Nisan 2020 - 6 Mayıs 2020 tarihleri arasında Türkiye'nin her coğrafi bölgesindeki farklı üniversitelerden 3861 üniversite öğrencisinden çevrimiçi ortamda veri toplanmıştır. Çalışma kapsamında, öğrencilerin uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri betimsel analizlerle sunulmuştur. Sonrasında, uzaktan eğitime odaklanma zorluğunda etkili olan değişkenlerin ki-kare testlerini içeren çapraz tablolar ile birlikte uzaktan eğitimin verimliliğini değerlendirmede etkili olan faktörlere ilişkin regresyon analizi sunulmuştur. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun uzaktan eğitime odaklanma zorluğu yaşadıkları ve bunun cinsiyet, evde egzersiz yapma sıklığı ve üniversite türü ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin, uzaktan eğitimin verimliliğini değerlendirmede etkili olan faktörler arasında yaş, ailenin sosyo-ekonomik durumu, üniversite türü, aileyle birlikte yaşam, odaklanma sorunu, fiziksel aktivite sıklığı ve Covid-19'un negatif psikolojik etkileri yer almıştır.

Teşekkür

Çalışmanın anket sorularının hazırlanması sürecindeki katkılarından dolayı Doç. Dr. Senem Ertan’a; çalışmanın son halini okuyup katkı sunan Ecenur Alper ve Aysima Çalışan’a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51.
  • Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Berry, G. R. (2018). Learning from the learners: Student perception of the online classroom. The Quarterly Review of Distance Education, 19(3), 39–56.
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı 26 uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26–50.
  • Braun, V., Clarke, V., Boulton, E., Davey, L., & McEvoy, C. (2020). The online survey as a qualitative research tool. International Journal of Social Research Methodology, doi:10.1080/13645579.2020.1805550
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11–53.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., ... Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning ve Teaching, 3(1), 9–28.
  • Eom, S. B., & Wen, H. J. (2006). The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215–235.
  • Eygü, H., & Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • Gillis, A., & Krull, L. M. (2020). COVID-19 remote learning transition in spring 2020: Class structures, student perceptions, and inequality in college courses. Teaching Sociology, 43(4), 283–299.
  • Gök, T. (2015). The evaluations of the college students’ perceptions on distance education from the point of the technical and educational factors. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 16(2), 84–93.
  • Gökçe, B. (2018). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hannay, M., & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1–11.
  • Horzum, M. B. (2015). Interaction, structure, social presence, and satisfaction in online learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(3), 505–512.
  • Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., & Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, Article 152191.
  • Islam, A., Barna, S. D., Raihan, H., Khan, N. A., & Hossain, T. (2020). Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PLoS One, 15(8), e0238162.
  • Kandemir, O. (2014). Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde uzaktan eğitim uygulamaları: Eğitimde fırsat eşitliği ve ekonomik kalkınma. Turkish Studies, 9(5), 1155–1176.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55–83.
  • Liu, F., Sulpizio, S., Kornpetpanee, S., & Job, R. (2017). It takes biking to learn: Physical activity improves learning a second language. PLoS One, 12(5), e0177624.
  • Martin, F,. & Bolliger, D.U. (2018). Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment. Online Learning 22(1), 205–222.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595–605.
  • Ratey, J. J., & Hagerman, E. (2013). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. New York, NY: Little, Brown Spark.
  • Ratey, J. J., & Loehr, J. E. (2011). The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: A review of underlying mechanisms, evidence and recommendations. Reviews in the Neurosciences, 22(2), 171–185.
  • Rogowska, A. M., KuÊnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during Covid-19 pandemic in polish sample of universtiy students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797–811.
  • Sahin, I., & Shelley, M. (2008). Considering students’ perceptions: The distance education student satisfaction model. Educational Technology and Society, 11(3), 216–223.
  • Sohrabi, C., Alsafi, Z., O’Neill, N., Khan, M., Kerwan, A., Al-Jabir A., … Agha, R. (2020). World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International Journal of Surgery, 76, 71–76.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the Covid-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), em0063.
  • Tricker, T., Rangecroft, M., Long, P., & Gilroy, P. (2001). Evaluating distance education courses: The student perception. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26(2), 165–177.
  • UNESCO (2020). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. Erişim adresi https://en.unesco.org/ news/teacher-task-force-calls-support-63-million-teachers-touched-covid-19-crisis (20 Mayıs 2020).
  • Wang, C. (2020). The impact of COVID-19 on anxiety in Chinese university students. Frontiers in Psychology, 11, 1168.
  • Worldometers (2020). Covid-19 Coronavirus pandemic statistics. Erişim adresi https://www.worldometers.info/coronavirus/ (13 Aralık 2020).
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • YÖK (2020a). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020b). YÖK Başkanı Saraç üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama yaptı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020c). YÖK dersleri platformu öğrencilerin erişimine açıldı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2020/ yok-dersleri-platformu-erisime-acildi.pdf (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020d). Başkan Saraç’tan üniversitelerdeki uzaktan eğitim süreci ve YKS’nin yeni tarihine ilişkin basın açıklaması. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020e). YÖK’ten üniversite öğrencileri için kayıt dondurma ve erteleme hakkı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/ erteleme-ve-kayit-dondurma-hakki.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020f). YÖK istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr/ (20 Mayıs 2020).

University Students' Perceptions of their Distance Education Experience during the Covid-19 Pandemic

Yıl 2021, , 309 - 320, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.744889

Öz

The aim of this study is to reveal university students' views of distance education delivered during the Covid-19 pandemic. This quantitative study designed as an online survey research collected data from 3861 university students from different universities in each geographical region of Turkey between April 26, 2020 and May 6, 2020. Student views of distance education are presented with descriptive analyses. Next, cross tables containing chi-square tests of the variables that affect the difficulty of focusing on distance education along with the regression analysis of the factors influencing the evaluation of the effectiveness of distance education are presented. It was found that the majority of the students have difficulty focusing on distance education, which is related to gender, frequency of physical activity at home, university type, and their majors. The factors that affect students' perceptions of the effectiveness of distance education include age, socio-economic status of their family, staying with the family during the pandemic, difficulties in focusing, frequency of physical activity, and negative psychological effects of Covid-19.

Kaynakça

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51.
  • Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Berry, G. R. (2018). Learning from the learners: Student perception of the online classroom. The Quarterly Review of Distance Education, 19(3), 39–56.
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı 26 uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26–50.
  • Braun, V., Clarke, V., Boulton, E., Davey, L., & McEvoy, C. (2020). The online survey as a qualitative research tool. International Journal of Social Research Methodology, doi:10.1080/13645579.2020.1805550
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11–53.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., ... Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning ve Teaching, 3(1), 9–28.
  • Eom, S. B., & Wen, H. J. (2006). The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215–235.
  • Eygü, H., & Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • Gillis, A., & Krull, L. M. (2020). COVID-19 remote learning transition in spring 2020: Class structures, student perceptions, and inequality in college courses. Teaching Sociology, 43(4), 283–299.
  • Gök, T. (2015). The evaluations of the college students’ perceptions on distance education from the point of the technical and educational factors. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 16(2), 84–93.
  • Gökçe, B. (2018). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hannay, M., & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1–11.
  • Horzum, M. B. (2015). Interaction, structure, social presence, and satisfaction in online learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(3), 505–512.
  • Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., & Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, Article 152191.
  • Islam, A., Barna, S. D., Raihan, H., Khan, N. A., & Hossain, T. (2020). Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PLoS One, 15(8), e0238162.
  • Kandemir, O. (2014). Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde uzaktan eğitim uygulamaları: Eğitimde fırsat eşitliği ve ekonomik kalkınma. Turkish Studies, 9(5), 1155–1176.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55–83.
  • Liu, F., Sulpizio, S., Kornpetpanee, S., & Job, R. (2017). It takes biking to learn: Physical activity improves learning a second language. PLoS One, 12(5), e0177624.
  • Martin, F,. & Bolliger, D.U. (2018). Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment. Online Learning 22(1), 205–222.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595–605.
  • Ratey, J. J., & Hagerman, E. (2013). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. New York, NY: Little, Brown Spark.
  • Ratey, J. J., & Loehr, J. E. (2011). The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: A review of underlying mechanisms, evidence and recommendations. Reviews in the Neurosciences, 22(2), 171–185.
  • Rogowska, A. M., KuÊnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during Covid-19 pandemic in polish sample of universtiy students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797–811.
  • Sahin, I., & Shelley, M. (2008). Considering students’ perceptions: The distance education student satisfaction model. Educational Technology and Society, 11(3), 216–223.
  • Sohrabi, C., Alsafi, Z., O’Neill, N., Khan, M., Kerwan, A., Al-Jabir A., … Agha, R. (2020). World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International Journal of Surgery, 76, 71–76.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the Covid-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), em0063.
  • Tricker, T., Rangecroft, M., Long, P., & Gilroy, P. (2001). Evaluating distance education courses: The student perception. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26(2), 165–177.
  • UNESCO (2020). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. Erişim adresi https://en.unesco.org/ news/teacher-task-force-calls-support-63-million-teachers-touched-covid-19-crisis (20 Mayıs 2020).
  • Wang, C. (2020). The impact of COVID-19 on anxiety in Chinese university students. Frontiers in Psychology, 11, 1168.
  • Worldometers (2020). Covid-19 Coronavirus pandemic statistics. Erişim adresi https://www.worldometers.info/coronavirus/ (13 Aralık 2020).
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • YÖK (2020a). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020b). YÖK Başkanı Saraç üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama yaptı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020c). YÖK dersleri platformu öğrencilerin erişimine açıldı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2020/ yok-dersleri-platformu-erisime-acildi.pdf (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020d). Başkan Saraç’tan üniversitelerdeki uzaktan eğitim süreci ve YKS’nin yeni tarihine ilişkin basın açıklaması. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020e). YÖK’ten üniversite öğrencileri için kayıt dondurma ve erteleme hakkı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/ erteleme-ve-kayit-dondurma-hakki.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020f). YÖK istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr/ (20 Mayıs 2020).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Gökhan Savaş 0000-0002-0681-0229

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Savaş, G. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Deneyimine Yönelik Algıları. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 309-320. https://doi.org/10.2399/yod.20.744889

Cited By









Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.