Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretim Elemanlarının Akademik Sinerjiye İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, , 550 - 562, 31.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.21.651685

Öz

Bu çalışmanın amacı, akademisyenlerin akademik sinerjiye ilişkin görüşlerini incelemektir. Akademik sinerji, iki veya daha çok akademisyenin birlikte çalışarak tek tek elde edecekleri verimden daha fazlasını elde etme süreci olarak tanımlanabilir. Akademisyenlerin bilgi ve deneyimlerini birleştirerek tek başlarına sarf edecekleri aynı emekle daha fazla verim/çalışma (yayın, makale, bildiri, proje vb.) elde etmeleri için neler yapabilecekleri bu araştırmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırma kapsamında bir kamu üniversitesinde görevli 21 öğretim elemanı ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre akademik olarak yüksek ya da düşük unvanlı olmanın ortak çalışma yapma isteği üzerinde önemli bir etkisi olmadığı saptanmıştır. Akademisyenler "akademik birikime sahip" meslektaşlarını ortak çalışmalar için daha çok tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca araştırmada; akademisyenlerin iş birliğine açık olması, sorumluluk ve samimi ilişkilere sahip olması gibi olumlu kişisel özelliklerinin ortak çalışmalar için önemli kriterler olarak dikkate alındığı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçları, akademisyenlerin çoğunluğunun bireysel çalışmalara nispeten ortak çalışmaları daha fazla tercih ettiklerini göstermektedir. Yine akademisyenler, ortak çalışmaları verimi artırma ve eksikliklerini tamamlamaya katkı sağlama gibi özelliklerinden dolayı tercih etmektedirler. Akademisyenlerin çoğu YÖK'ün akademik teşvik uygulamasının akademik sinerjiyi geliştirerek ortak çalışmaları ve birlikte çalışma isteğini artırdığını ancak bu uygulamanın çalışma sayısını artırmakla birlikte çalışmaların niteliğini düşürdüğünü ve etik dışı davranışlara yol açtığını ifade etmişlerdir. Araştırmanın sonunda akademisyenlerin ortak bilimsel çalışmalar yaparak aralarında akademik sinerji oluşturabilmesi için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2012). Sinerjik yönetim: Organizasyonlarda sinerji etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 260–272.
  • Alparslan, A. M. (2015). Öğretim elemanlarının işlerinden tatmin, üniversitelerinden memnun ve gönüllü olmalarındaki öncüller: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 82–101.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37–75.
  • Arık, F., & Arık, I., A. (2016). Grounded teori metodolojisi ve Türkiye’de grounded teori çalışmaları. Akademik Bakış Dergisi, 58, 285–309.
  • Austin, A. E., & Baldwin, R. G. (1991). Faculty collaboration: Enhancing the quality of scholarship and teaching. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 7. Washington, DC: ERIC Clearinghouse on Higher Education. Erişim adresi https://eric.ed.gov/?id=ED346805 (1 Mart 2018).
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1–9.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23–28.
  • Bayındır, E. E., & Evci, A. C. (2014). Ülkelerarası ortak akademik çalışmalar kaliteli yayın miktarını arttırıyor mu? İktisat İşletme ve Finans, 29(335), 9–22. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Corning, P. A. (1998). “The synergism hypothesis”: On the concept of synergy and its role in the evolution of complex systems. Journal of Social and Evolutionary Systems, 21(2), 133–172.
  • Cüceloğlu, D. (1997). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çelikten, M. (2003). Akademisyenlerin mesleki yardımlaşması: Erciyes Üniversitesi örneği. Amme İdaresi Dergisi, 36(2), 101–121.
  • Dağlı, A., & Han, B. (2016). Anadolu liselerinde görevli öğretmenlerin iş çevresine uyum düzeyleri (Diyarbakır ili örneği). Electronic Journal of Education Sciences, 5(9), 1–11.
  • Damodaran, A. (2005). The value of synergy. Social Science Research Network (SSRN), 841486. doi:10.2139/ssrn.841486
  • De Silva, M. (2016). Academic entrepreneurship and traditional academic duties: synergy or rivalry? Studies in Higher Education, 41(12), 2169–2183.
  • Diker-Çamlıbel, N. (2003). Belirsizlik ortamında planlama düşüncesi ‘sinerjetik toplum- sinerjik yönetim ve sinerjist planlama modeli. Yayınlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evans, P. (1997). State-society synergy: Government and social capital in development. Berkeley, CA: University of California at Berkeley.
  • Goold, M., & Campbell, A. (1998). Desperately seeking synergy. Harvard Business Review, 76(5), 131–143.
  • Göksu, İ., & Bolat, Y. İ. (2017). Akademik teşvik uygulamasının ilk sonuçlarına ait değerlendirmeler. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 441–452.
  • Göksu, İ., & Bolat, Y. İ. (2019). Akademik teşvik uygulamasının performansa yansıması: 2016 ile 2017'nin karşılaştırmalı analizi. Yükseköğretim Dergisi, 9(2), 189–200.
  • Gürlek, Y. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki yöneticilerin, öğretmenlerin ve diğer çalışanların sinerjik yönetime ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Ilgar, M. Z., & Ilgar, S. C. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori (Temellendirilmiş kuram). İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 197–247.
  • İnce-Balcı, F. (2011). Kültürel sinerji yönetiminin işletme performansı üzerindeki etkisi: Çin ve Türkiye üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Karakuş, M., & Töremen, F. (2008). How our schools can be more synergic: Determining the obstacles of teamwork. Team Performance Management, 14(5/6), 233–247.
  • Köksal, P. (2008). Sinerjik yönetim açısından strateji bileşenleri ve kaynakların irdelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuvaas, B., Buch, R., Weibel, A., Dysvik, A., & Nerstad, C. G. (2017). Do intrinsic and extrinsic motivation relate differently to employee outcomes? Journal of Economic Psychology, 61, 244–258.
  • Lasker, R. D., Weiss, E. S., & Miller, R. (2001). Partnership synergy: A practical framework for studying and strengthening the collaborative advantage. The Milbank Quarterly, 79(2), 179–205.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications Inc.
  • Liu, Q., Patton, D., & Kenney, M. (2018). Do university mergers create academic synergy? Evidence from China and the Nordic Countries. Research Policy, 47(1), 98–107.
  • Ma, Y., & Runyon, L. R. (2004). Academic synergy in the age of technology: A new instructional paradigm. Journal of Education for Business, 79(6), 367–371.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun, & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250–260.
  • Newhouse, R. P. (2007). Collaborative synergy: Practice and academic partnerships in evidence-based practice. JONA: The Journal of Nursing Administration, 37(3), 105–108.
  • Okumuş, K., & Yurdakal, İ. H. (2017). Akademisyenlerin akademik teşviğe ilişkin görüş ve düşünceleri. Journal of Academic Social Science Studies, 58, 145–156.
  • Oxford English Dictionary (2018). Synergy. Erişim adresi https://en.oxforddictionaries.com/definition/synergy (1 Mart 2018).
  • Özdevecioğlu, M., & Balcı, F. İ. (2011). Kültürel sinerji yönetimi: Kavramsal çerçeve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 38, 27–45.
  • Song, R., Xu, H., & Cai, L. (2019). Academic collaboration in entrepreneurship research from 2009 to 2018: A multilevel collaboration network analysis. Sustainability, 11(19), 5172.
  • Şahin, F., Tabak, B. Y., & Tabak, H. (2017). Motivasyon kuramları bağlamında akademik teşvik ödeneği uygulamasının değerlendirilmesi. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 403–410.
  • TDK (2018). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim adresi www.tdk.gov.tr (1 Mart 2018).
  • Töremen, F. (2001). Okul yönetiminde bir tür yaratıcılık: Sinerji. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 201–212.
  • Töremen, F., & Karakuş, M. (2007). Okullarda sinerjinin engelleri: Takım çalışması üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 617–645.
  • Turhan, M., & Erol, Y. C. (2017). Akademisyenlerin akademik teşvik ödeneğine ilişkin görüşleri. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 18(3), 281–296.
  • Wallace, M. (1998). Synergy through teamwork: Sharing primary school leadership. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 13–17, 1998, San Diego, CA, USA.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research design and methods (3. baskı). London: Sage Publications.
  • Yokuş, G., Ayçiçek, B., & Kanadlı, S. (2018). Akademisyen görüşleri doğrultusunda yükseköğretimde performansa dayalı akademik teşvik sisteminin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(2), 140–149.

Investigating the Views of Academic Staff on Academic Synergy

Yıl 2021, , 550 - 562, 31.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.21.651685

Öz

The aim of this study is to examine academics' views on academic synergy. Academic synergy can be defined as the process by which two or more academics work together to achieve more than what they can individually. This study focuses on how academics can combine their knowledge and experience to achieve more efficiency/work (publications, articles, papers, projects, etc.) with the same effort they would spend alone. It is designed as a case study, applying a qualitative research method. The interviews were conducted with 21 academic staff members working at a public university. The results indicate that having a higher or lower academic title does not have a significant effect on the willingness to work together. Most of the participants stated that, for joint studies, they prefer to work with colleagues who have "academic background in the field of study". The results also revealed that academics' positive personal characteristics such as being open to cooperation, acting responsibly, and being sincere are considered as some important criteria for joint studies. The results also show that the majority prefer to collaborate with other academics rather than conducting individual studies. The academics prefer to collaborate to increase productivity and to compensate for their shortcomings. Most of them further stated that the academic incentive program introduced by the Council of Higher Education (CoHE) has increased the number of collaborative studies and the motivation to work together, but at the same time, decreased the research quality and led to some unethical behaviors. The paper is concluded with some suggestions on how to achieve academic synergy among academics through conducting joint studies.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2012). Sinerjik yönetim: Organizasyonlarda sinerji etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 260–272.
  • Alparslan, A. M. (2015). Öğretim elemanlarının işlerinden tatmin, üniversitelerinden memnun ve gönüllü olmalarındaki öncüller: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 82–101.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37–75.
  • Arık, F., & Arık, I., A. (2016). Grounded teori metodolojisi ve Türkiye’de grounded teori çalışmaları. Akademik Bakış Dergisi, 58, 285–309.
  • Austin, A. E., & Baldwin, R. G. (1991). Faculty collaboration: Enhancing the quality of scholarship and teaching. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 7. Washington, DC: ERIC Clearinghouse on Higher Education. Erişim adresi https://eric.ed.gov/?id=ED346805 (1 Mart 2018).
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1–9.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23–28.
  • Bayındır, E. E., & Evci, A. C. (2014). Ülkelerarası ortak akademik çalışmalar kaliteli yayın miktarını arttırıyor mu? İktisat İşletme ve Finans, 29(335), 9–22. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Corning, P. A. (1998). “The synergism hypothesis”: On the concept of synergy and its role in the evolution of complex systems. Journal of Social and Evolutionary Systems, 21(2), 133–172.
  • Cüceloğlu, D. (1997). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çelikten, M. (2003). Akademisyenlerin mesleki yardımlaşması: Erciyes Üniversitesi örneği. Amme İdaresi Dergisi, 36(2), 101–121.
  • Dağlı, A., & Han, B. (2016). Anadolu liselerinde görevli öğretmenlerin iş çevresine uyum düzeyleri (Diyarbakır ili örneği). Electronic Journal of Education Sciences, 5(9), 1–11.
  • Damodaran, A. (2005). The value of synergy. Social Science Research Network (SSRN), 841486. doi:10.2139/ssrn.841486
  • De Silva, M. (2016). Academic entrepreneurship and traditional academic duties: synergy or rivalry? Studies in Higher Education, 41(12), 2169–2183.
  • Diker-Çamlıbel, N. (2003). Belirsizlik ortamında planlama düşüncesi ‘sinerjetik toplum- sinerjik yönetim ve sinerjist planlama modeli. Yayınlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evans, P. (1997). State-society synergy: Government and social capital in development. Berkeley, CA: University of California at Berkeley.
  • Goold, M., & Campbell, A. (1998). Desperately seeking synergy. Harvard Business Review, 76(5), 131–143.
  • Göksu, İ., & Bolat, Y. İ. (2017). Akademik teşvik uygulamasının ilk sonuçlarına ait değerlendirmeler. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 441–452.
  • Göksu, İ., & Bolat, Y. İ. (2019). Akademik teşvik uygulamasının performansa yansıması: 2016 ile 2017'nin karşılaştırmalı analizi. Yükseköğretim Dergisi, 9(2), 189–200.
  • Gürlek, Y. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki yöneticilerin, öğretmenlerin ve diğer çalışanların sinerjik yönetime ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Ilgar, M. Z., & Ilgar, S. C. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori (Temellendirilmiş kuram). İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 197–247.
  • İnce-Balcı, F. (2011). Kültürel sinerji yönetiminin işletme performansı üzerindeki etkisi: Çin ve Türkiye üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Karakuş, M., & Töremen, F. (2008). How our schools can be more synergic: Determining the obstacles of teamwork. Team Performance Management, 14(5/6), 233–247.
  • Köksal, P. (2008). Sinerjik yönetim açısından strateji bileşenleri ve kaynakların irdelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuvaas, B., Buch, R., Weibel, A., Dysvik, A., & Nerstad, C. G. (2017). Do intrinsic and extrinsic motivation relate differently to employee outcomes? Journal of Economic Psychology, 61, 244–258.
  • Lasker, R. D., Weiss, E. S., & Miller, R. (2001). Partnership synergy: A practical framework for studying and strengthening the collaborative advantage. The Milbank Quarterly, 79(2), 179–205.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications Inc.
  • Liu, Q., Patton, D., & Kenney, M. (2018). Do university mergers create academic synergy? Evidence from China and the Nordic Countries. Research Policy, 47(1), 98–107.
  • Ma, Y., & Runyon, L. R. (2004). Academic synergy in the age of technology: A new instructional paradigm. Journal of Education for Business, 79(6), 367–371.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun, & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250–260.
  • Newhouse, R. P. (2007). Collaborative synergy: Practice and academic partnerships in evidence-based practice. JONA: The Journal of Nursing Administration, 37(3), 105–108.
  • Okumuş, K., & Yurdakal, İ. H. (2017). Akademisyenlerin akademik teşviğe ilişkin görüş ve düşünceleri. Journal of Academic Social Science Studies, 58, 145–156.
  • Oxford English Dictionary (2018). Synergy. Erişim adresi https://en.oxforddictionaries.com/definition/synergy (1 Mart 2018).
  • Özdevecioğlu, M., & Balcı, F. İ. (2011). Kültürel sinerji yönetimi: Kavramsal çerçeve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 38, 27–45.
  • Song, R., Xu, H., & Cai, L. (2019). Academic collaboration in entrepreneurship research from 2009 to 2018: A multilevel collaboration network analysis. Sustainability, 11(19), 5172.
  • Şahin, F., Tabak, B. Y., & Tabak, H. (2017). Motivasyon kuramları bağlamında akademik teşvik ödeneği uygulamasının değerlendirilmesi. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 403–410.
  • TDK (2018). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim adresi www.tdk.gov.tr (1 Mart 2018).
  • Töremen, F. (2001). Okul yönetiminde bir tür yaratıcılık: Sinerji. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 201–212.
  • Töremen, F., & Karakuş, M. (2007). Okullarda sinerjinin engelleri: Takım çalışması üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 617–645.
  • Turhan, M., & Erol, Y. C. (2017). Akademisyenlerin akademik teşvik ödeneğine ilişkin görüşleri. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 18(3), 281–296.
  • Wallace, M. (1998). Synergy through teamwork: Sharing primary school leadership. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 13–17, 1998, San Diego, CA, USA.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research design and methods (3. baskı). London: Sage Publications.
  • Yokuş, G., Ayçiçek, B., & Kanadlı, S. (2018). Akademisyen görüşleri doğrultusunda yükseköğretimde performansa dayalı akademik teşvik sisteminin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(2), 140–149.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Örnek Olay
Yazarlar

Bünyamin Han 0000-0003-0204-5686

Behçet Oral Bu kişi benim 0000-0002-6885-1683

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Han, B., & Oral, B. (2021). Öğretim Elemanlarının Akademik Sinerjiye İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 Pt 2), 550-562. https://doi.org/10.2399/yod.21.651685

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.