Ülkelerin gelişimi ve bilgi üretiminde öncü rolünü üstlenmiş durumda olan üniversitelerin kütüphaneleri de bu rolün önemli bir paydaşı hatta baş aktörüdürler. Elbette, toplumların sahip olduğu pek çok yapıyı değiştiren bilişim teknolojilerinden üniversite kütüphaneleri de nasibini almıştır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ilerlemesiyle birlikte, akademik kütüphaneler de günümüzde köklü bir değişim geçirmektedir. Kullanıcılarının sürekli değişen ihtiyaçlarını karşılamak ve 21. yüzyılda da var olmaya devam etmek için akademik kütüphaneler yeni roller üstlenmiş bulunmaktadır. Bu çalışmada, dünyanın çeşitli ülkelerinde hizmet veren, değişime ayak uydurmayı başarmış, ideal özelliklere sahip bazı üniversite kütüphaneleri örneğinde, günümüzde yaşanan değişim ve gelecekte yaşanabilecek muhtemel değişiklikler konusunda tespitler yapılmakta ve öneriler sunulmaktadır. Çalışmanın amacı, yerinde incelemeler, yüz yüze ve e-posta yolu ile görüşmeler, internet ve literatür sentezine dayalı olarak, üniversite kütüphanelerinin dinamik süreçlerini tanımlayan bir çerçeve oluşturmak ve Türkiye için ideal üniversite kütüphanesi modelini ortaya koyabilmektir. Kütüphaneler, akademik kurumlarda eğitim-öğretim etkinliklerini ve araştırmaları doğrudan destekleyen önemli bir araçtır ve bu yüzden üniversiteyi oluşturan ögeler arasında vazgeçilmez bir yeri vardır. Dünya standartlarına uygun ve sürdürülebilir hizmet verebilmeleri için ülkemizde ihtiyaç duyulan destek ve koşullar sağlanmalıdır.
The university libraries, which have played a leading role in the development and information production of the countries, are important stakeholders and even the chief actors in this respect. Certainly, university libraries have also received the cutting-edge information technologies which have changed the way many societies have access to it. With the boom of information and communication technologies, academic libraries have begun undergoing a radical change. Academic libraries have assumed new roles to meet the ever-changing needs of users and to continue to exist in the 21st century. In this study, observations and suggestions have been made on some university librarians serving in various countries in the world which determine the pace of change and have ideal characteristics, having insights on current and possible changes in the future. The purpose of the study rests on-site surveys, face-to-face and e-mail interviews based on the synthesis of internet and literature in a bid to create a framework that describes the dynamic processes of the university library and to reveal the ideal university library model for Turkey. Libraries are an important tool that directly supports educational activities and research in academic institutions, and thus are an indispensable part of the university. The support and conditions needed in our country must be ensured so that they can provide sustainable services in accordance with world standards.
Diğer ID | JA63NN29GJ |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.