Bu çalışmanın amacı, araştırma görevlisi doktora öğrencilerinin tez sürecindeki deneyimlerini ortaya koyarak bu sürecin onlardaki yansımalarını incelemektir. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseninde tasarlanan çalışmada, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 11 katılımcıdan yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Yapılan kodlamalar sonucunda elde edilen bulgular; danışmanın doktora tez sürecindeki rolü, doktora tez sürecinin kontrolü, doktora tez sürecinin zorluğu ve tez sürecinin hayata etkileri temaları altında sunulmuştur. Bulgularda, danışmanın doktora tez sürecinde kilit rol oynadığı ve bütün süreci olumlu ya da olumsuz şekilde etkileyebilecek bir noktada olduğu ortaya çıkmıştır. Bunun yanında katılımcıların büyük bir kısmının tez süreci kontrolünün çoğunluğunun öğrencide olduğu görüşünü savunmasına karşın, kontrolün öğrenci ve danışmanda eşit miktarda olduğu görüşü de paylaşılanlar arasındadır. Ayrıca çalışmamızın bulgularına göre danışman, çalışma koşulları, tez konusu belirleme, uygulama ve yabancı dil gibi etkenler doktora tez sürecinin zorlukları olarak görülmektedir. Çalışmamızın sonucuna göre, doktora tez sürecinin, katılımcıların hayatlarını fizyolojik ve psikolojik olarak önemli ölçüde etkilediği görülmüştür.
The aim of this study is to explore the reflections of PhD dissertation process on doctoral students who are research assistants by revealing their experiences. Eleven participants selected by maximum variation sampling method were included in this study designed as a case study. Data collected via semi-structured interview were analyzed as a descriptive analysis. The findings were presented under the themes as the role of advisor during the dissertation process, the control of dissertation process, the difficulty of the dissertation process and the effect of dissertation process to the life. According to the findings, advisors play a key role during dissertation process and they can affect the whole process in a positive or negative way. Although most of the participants asserted that students controlled most of the dissertation process, the others stated that students and advisors equally controlled the dissertation process. According to results, factors such as advisors, working conditions, defining dissertation topic, application, foreign language etc. were expressed as the difficulty of the dissertation process. As a result, dissertation process effect participants' life physiologically and psychologically in a considerable extent.
Diğer ID | JA24JK97EG |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.