Bu çalışmanın amacı Türkiye'de yükseköğretimin genişleme politikasını, bu genişlemenin dayandığı gerekçeleri ve bu politikadan kaynaklı sorunları betimleyerek ortaya koymaktır. Türkiye'de 2016 itibari ile, üniversitelerin sayısı 111 devlet üniversitesi, 63 vakıf üniversitesi ve 7 vakıf meslek yüksekokulu olmak üzere 181'e yükselmiştir. 2006 yılından sonra üniversite sayısı 77'den 181'e yükselerek %131 oranında; devlet üniversitesi sayısı ise 53'den 111'e yükselerek %109 oranında bir artış göstermiştir. Özellikle 2006 yılından sonra üniversitelerin hızla genişlemesinin dayandığı sosyolojik, ekonomik, ideolojik, politik gerekçelerinin incelenmesi gerekli kılınmıştır. Ayrıca üniversitelerin hızla genişlemesi ve her ile kurulmaları, Türk yükseköğretim sisteminin, reform ve politikalardan kaynaklanan bazı sorun ve problemler ile karşı karşıya kalmasına neden olmuştur. Bu çalışmanın, nitelik ile nicelik, çeşitlilik (diversity) ile homojenleşme sorunlarını betimleyerek incelemesinden dolayı Türk yükseköğretim sisteminin karşılaştığı bazı temel sorunlara ışık tutacağı düşünülmektedir. Sonuç olarak, Türk yükseköğretim sistemindeki nicelik ile nitelik konusunda üniversitelerin artan sayısına paralel olarak kalitelerinin de arttığı söylenememektedir. Aynı zamanda, çeşitlilik ve homojenleşme konusunda özellikle yeni açılan üniversitelerin giderek eş biçimli ve benzer özellikler göstererek Türk yükseköğretim sisteminin aynılaşmasına yol açtığı düşünülmektedir.
Eş biçimlilik yükseköğretimde nitelik ve çeşitlilik yükseköğretimin genişlemesi.
The purpose of this study is to analyze the expansion of higher education in Turkey and identify the rationales behind this expansion and the key problems faced during the course of this policy. By 2016, the number of universities has grown to 181 of which 111 are public and 63 are private (foundation) and 7 are vocational private universities. After 2006, the number of universities grew from 77 to 181 (131% increase) and the number of public universities grew from 53 to 111 (109% increase). It is necessary to identify the sociological, economic, ideological and political rationales behind this rapid expansion especially after 2006. Furthermore, with this rapid expansion, the Turkish higher education system is confronting with some key challenges and issues such as quality vs. quantity and diversity vs. homogeneity. So this study aims to shed lights on some key challenges and problems that have not been addressed sufficiently. In summary, with regard to the issues of quality vs. quantity, in Turkish higher education system, although the number of universities increases, the quality of these universities does not improve synchronically. Regarding the diversity vs. homogeneity issues, it is observed that especially recently established universities might make the Turkish higher education system isomorphic.
Expansion of higher education isomorphism quality and diversity of higher education.
Diğer ID | JA72BU83DM |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.