BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Yükseköğretime Geçiş Sistemi

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 148 - 157, 01.12.2014

Öz

Türkiye gibi, yükseköğretim olanakları sınırlı ve genç nüfus oranı yüksek ülkeler için üniversiteye giriş sınavları, gençlerin geleceğini belirleme ve üniversite öncesi eğitime etkileri bakımından büyük öneme sahiptir. Bu önemi nedeniyle ülkemizde yükseköğretime geçiş, eğitim alanında üzerinde en çok konuşulan konulardan biridir. Ortaöğretimden yükseköğretime geçişte, geçmişte ve günümüzde yaşananları doğru değerlendirebilmek ve geleceğe yönelik rasyonel çözümler üretebilmek için üniversiteye girişte uygulanan sistemin geçmişini bilmek gerekir. Makalede Türkiye'de yükseköğretime geçiş sisteminin kısa bir özeti verildikten sonra, mevcut sistemin olumlu ve yetersiz kaldığı yönleri ele alınmış, bu analizin ardından, yükseköğretime girişte arz talep bilgileri ile yeni arayışlar başlığında bazı önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akyüz, R. Ö. ve Beker, H. (1985). Bir araştırma, 1984 ÖYS sonuçları ve ortaöğretim düzeyi hakkında bazı gözlemler. Çağdaş Fizik, 17, 20–23.
  • Başaran, S. T. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı modeli önerisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Baykal, A. (2005). Üniversiteye giriş sistemi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 86–96). Ankara: Yükseköğ- retim Kurulu Yayınları.
  • Baykal, A. (2013). Ucu açıklar, çoktan seçmelilere karşı. Artı Eğitim, 9(101), 24–25.
  • Beker, H. (2010). Boğaziçi Üniversitesinde başarı. Yayınlanmamış Rapor.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2006). Neden yeni bir yükseköğretim vizyonu? İstanbul: Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi.
  • Eşme, İ. (2009). Fen ve matematikten bütünlemeye kalmak. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1165, 17 Temmuz 2009.
  • Eşme, İ. (2014). Liseden üniversiteye dar geçit, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sistemi. İstanbul: FMV Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (2000). İnsan yetiştirme düzenimiz. Politika-eğitim-kalkınma (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2010). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştır- malı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mıhçıoğlu, C. (1974). Üniversiteye girişin yeniden düzenlenmesi: Bugünkü durum ve öneriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Orhon, D. (2009). ÖSS faciası – Üniversitenin kendisi ile yüzleşme zamanı. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1170, 21 Ağustos 2009.
  • Özaktaş, H. M. (2004). İkibinli yıllarda Türkiye'de Yükseköğretim Sistemi üzerine düşünceler. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(4), Aralık 2004.
  • TED (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması sonuç raporu. Ankara: TED Yayınları.
  • TED (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: TED Yayınları.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Has-Soy Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. (1994). ÖSYS testlerinde yoklanmak istenen bilişsel dav- ranışlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 79–84.
  • Thompson, Q. (2005). Yabancı Gözüyle Türk yükseköğretiminin değerlendi- rilmesi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 53–66). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Toker, F. (1997). Türkiye’de yükseköğretime giriş. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.

Transition to higher education in Turkey

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 148 - 157, 01.12.2014

Öz

In countries like Turkey, where the youth population percentage is high but the higher education prospects are limited, university and college admission exams are of great importance; because of its impacts on the secondary education or even on earlier stages. Because of this vital importance, "transition to higher education" is one of the hottest topics on education in Turkey. In order to fully understand what was experienced in the transition from secondary education to higher education (in history and nowadays) and to create rational solutions for the future; it's crucial to know the history of the system applied for university admissions. In the article, after giving some summary on the system of transition to higher education in Turkey, the successful aspects and the shortcomings of the current system is evaluated. And after this analysis, specific recommendations are presented under the topic: new pursuits, supported by supply/demand data.

Kaynakça

  • Akyüz, R. Ö. ve Beker, H. (1985). Bir araştırma, 1984 ÖYS sonuçları ve ortaöğretim düzeyi hakkında bazı gözlemler. Çağdaş Fizik, 17, 20–23.
  • Başaran, S. T. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı modeli önerisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Baykal, A. (2005). Üniversiteye giriş sistemi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 86–96). Ankara: Yükseköğ- retim Kurulu Yayınları.
  • Baykal, A. (2013). Ucu açıklar, çoktan seçmelilere karşı. Artı Eğitim, 9(101), 24–25.
  • Beker, H. (2010). Boğaziçi Üniversitesinde başarı. Yayınlanmamış Rapor.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2006). Neden yeni bir yükseköğretim vizyonu? İstanbul: Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi.
  • Eşme, İ. (2009). Fen ve matematikten bütünlemeye kalmak. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1165, 17 Temmuz 2009.
  • Eşme, İ. (2014). Liseden üniversiteye dar geçit, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sistemi. İstanbul: FMV Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (2000). İnsan yetiştirme düzenimiz. Politika-eğitim-kalkınma (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2010). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştır- malı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mıhçıoğlu, C. (1974). Üniversiteye girişin yeniden düzenlenmesi: Bugünkü durum ve öneriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Orhon, D. (2009). ÖSS faciası – Üniversitenin kendisi ile yüzleşme zamanı. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1170, 21 Ağustos 2009.
  • Özaktaş, H. M. (2004). İkibinli yıllarda Türkiye'de Yükseköğretim Sistemi üzerine düşünceler. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(4), Aralık 2004.
  • TED (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması sonuç raporu. Ankara: TED Yayınları.
  • TED (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: TED Yayınları.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Has-Soy Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. (1994). ÖSYS testlerinde yoklanmak istenen bilişsel dav- ranışlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 79–84.
  • Thompson, Q. (2005). Yabancı Gözüyle Türk yükseköğretiminin değerlendi- rilmesi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 53–66). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Toker, F. (1997). Türkiye’de yükseköğretime giriş. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28BB74JP
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

İsa Eşme Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eşme, İ. (2014). Türkiye’de Yükseköğretime Geçiş Sistemi. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 148-157.

Yayıncı

34633
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA

(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr 

     34636  34637  34638   34988

Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.