BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Lisansüstü Eğitimden Beklentileri: Nitel Bir Araştırma (Niğde İli Örneği)

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, 61 - 69, 01.08.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesinde görev yapmakta olan öğretmenlerin lisansüstü eğitimden beklentilerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2011-2012 akademik yılında Niğde ilinden dört ilköğretim okulu ve üç liseden toplam on dört öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin seçiminde, seçilen öğretmenlerin lisansüstü eğitim alma isteklilikleri göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmada, nitel veri toplama araçlarından görüşme yöntemi içerisinde yer alan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu araştırmada, veriler betimsel analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Yapılan araştırma sonunda, öğretmenlerin lisansüstü eğitime yönelik beklentilerinin akademik, kişisel, mesleki yarar ve Milli Eğitim politikaları olmak üzere dört boyutta olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, İ. ve İpek, C. (2011). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmen- lerinin lisansüstü eğitime ilişkin beklentileri. 5-7 Mayıs. X. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Eği- tim Fakültesi, Sivas.
  • Alabaş, R., Kamer, T. ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer geli- şimlerinde lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkla- rı sorunlar. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 89-107.
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arı, E., Pehlivanlar, E. ve Çömek, A. (2005). Lisansüstü eğitim öğrenci- lerinin gördükleri eğitim hakkında beklenti ve görüşlerinin belirlen- mesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 231- 235.
  • Arıcı, H. (1997). Bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü eğitim ve sorunları (Sos- yal bilimler alanında). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eği- timi almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 129-135.
  • Çakar, Ö. (1997). Fen bilimleri alanında bilim adamı yetiştirme: Lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Demirtaşlı, N. Ç. (2002). Lisansüstü eğitim programlarına girişte lisan- süstü eğitimi giriş sınavı (LES) sonucunun ve diğer ölçütlerin kul- lanımına ilişkin bir tarama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 61-70.
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim isteklilikleri etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). Girne Amerikan University Journal of Social and Applied Science, 3(5), 46-72.
  • Hürses, B. (2012). Eğitimde şifreleri kırılamayan ülke: Finlandiya. 06.02.2012 tarihinde <http://www.memurlar.net/haber/217036> adresinden erişildi.
  • İlhan, M., Sünkür, M. Ö. ve Yılmaz, F. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi (Dicle üniversitesi örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 22-42.
  • Kara, F. (2008). Matematik öğretmenlerinin lisansüstü eğitim deneyimleri ve okul yaşantılarına yansımaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Karakütük K., Aydın A., Abalı G. ve Yıldırım S. (2008). Lisansüstü öğretimin sorunları konusunda Ankara’daki üniversitelerin lisansüstü enstitü yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 147, 42-52.
  • Karakütük, K. (2006). Türkiye lisansüstü öğretim sistemi. Karakütük, K. (Ed.), Bazı ülkelerin lisansüstü öğretim sistemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Karakütük, K. (2001). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü öğretim, sorunları ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kilmen, S. (2007). Lisansüstü eğitimi giriş sınavının ve lisans diploma notunun yüksek lisans başarısı yordama gücü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 176-189.
  • Köksalan, B., İlter, İ. ve Görmez, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve lisansüstü eğitim isteklilikleri üzerine bir çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277-299.
  • Köksalan, B. (1999). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen fak- törler. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • MEB (2010). TALIS uluslararası öğretme ve öğrenme araştırması Türkiye ulusal raporu. Ankara: MEB Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü.
  • Miles, B. M., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Oluk, S. ve Çolak, F. (2005). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda öğretmen olarak çalışan lisansüstü öğrencilerinin karşılaştıkları bazı sorunlar. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 141-144.
  • Ören, F. Ş., Yılmaz, T. ve Güçlü, M. (2012). Öğretmen adaylarının lisan- süstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 189-201.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygıların incelemesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 272-281.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • Toprak, E. (2012). Öğretmenlerin lisansüstü eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. II. Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, 7-9 Eylül 2012, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • Tosun, A. (2001). Açılış konuşması. Bilim adamı yetiştirme: Lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci gönder- menin planlanması. Milli Eğitim Dergisi, 160, 1-17.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi sınıf öğretmen- liği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2) 1-18.
  • Varış, F.(1972). Türkiye’de lisansüstü eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntem- leri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2012). 2011 mali yılı idare faaliyet raporu. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yayını.

Expectations of teachers from postgraduate education: A qualitative research (Sample of Niğde province)

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, 61 - 69, 01.08.2013

Öz

The purpose of this study was to investigate the expectations of teachers, working in the Ministry of National Education (MONE) from postgraduate education. The sample of the study consisted of fourteen teachers from four elementary schools and three high schools in Nigde province in 2011-2012 academic year. While selecting the teachers in the sample, it was paid attention that teachers were willing to have postgraduate education. In this study, semi-structured illustrative qualitative research method was used. The data of this study were analysed through descriptive analysis technique. According to the findings of the study, it was concluded that teachers were in favour of postgraduate education in regard of four factors such as academic, personal, occupational benefits and the politics of the National Education.

Kaynakça

  • Adıgüzel, İ. ve İpek, C. (2011). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmen- lerinin lisansüstü eğitime ilişkin beklentileri. 5-7 Mayıs. X. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Eği- tim Fakültesi, Sivas.
  • Alabaş, R., Kamer, T. ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer geli- şimlerinde lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkla- rı sorunlar. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 89-107.
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arı, E., Pehlivanlar, E. ve Çömek, A. (2005). Lisansüstü eğitim öğrenci- lerinin gördükleri eğitim hakkında beklenti ve görüşlerinin belirlen- mesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 231- 235.
  • Arıcı, H. (1997). Bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü eğitim ve sorunları (Sos- yal bilimler alanında). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eği- timi almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 129-135.
  • Çakar, Ö. (1997). Fen bilimleri alanında bilim adamı yetiştirme: Lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Demirtaşlı, N. Ç. (2002). Lisansüstü eğitim programlarına girişte lisan- süstü eğitimi giriş sınavı (LES) sonucunun ve diğer ölçütlerin kul- lanımına ilişkin bir tarama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 61-70.
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim isteklilikleri etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). Girne Amerikan University Journal of Social and Applied Science, 3(5), 46-72.
  • Hürses, B. (2012). Eğitimde şifreleri kırılamayan ülke: Finlandiya. 06.02.2012 tarihinde <http://www.memurlar.net/haber/217036> adresinden erişildi.
  • İlhan, M., Sünkür, M. Ö. ve Yılmaz, F. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi (Dicle üniversitesi örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 22-42.
  • Kara, F. (2008). Matematik öğretmenlerinin lisansüstü eğitim deneyimleri ve okul yaşantılarına yansımaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Karakütük K., Aydın A., Abalı G. ve Yıldırım S. (2008). Lisansüstü öğretimin sorunları konusunda Ankara’daki üniversitelerin lisansüstü enstitü yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 147, 42-52.
  • Karakütük, K. (2006). Türkiye lisansüstü öğretim sistemi. Karakütük, K. (Ed.), Bazı ülkelerin lisansüstü öğretim sistemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Karakütük, K. (2001). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü öğretim, sorunları ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kilmen, S. (2007). Lisansüstü eğitimi giriş sınavının ve lisans diploma notunun yüksek lisans başarısı yordama gücü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 176-189.
  • Köksalan, B., İlter, İ. ve Görmez, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve lisansüstü eğitim isteklilikleri üzerine bir çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277-299.
  • Köksalan, B. (1999). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen fak- törler. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • MEB (2010). TALIS uluslararası öğretme ve öğrenme araştırması Türkiye ulusal raporu. Ankara: MEB Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü.
  • Miles, B. M., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Oluk, S. ve Çolak, F. (2005). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda öğretmen olarak çalışan lisansüstü öğrencilerinin karşılaştıkları bazı sorunlar. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 141-144.
  • Ören, F. Ş., Yılmaz, T. ve Güçlü, M. (2012). Öğretmen adaylarının lisan- süstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 189-201.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygıların incelemesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 272-281.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • Toprak, E. (2012). Öğretmenlerin lisansüstü eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. II. Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, 7-9 Eylül 2012, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • Tosun, A. (2001). Açılış konuşması. Bilim adamı yetiştirme: Lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci gönder- menin planlanması. Milli Eğitim Dergisi, 160, 1-17.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi sınıf öğretmen- liği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2) 1-18.
  • Varış, F.(1972). Türkiye’de lisansüstü eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntem- leri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2012). 2011 mali yılı idare faaliyet raporu. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yayını.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA26CV92JA
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Gökhan Baş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baş, G. (2013). Öğretmenlerin Lisansüstü Eğitimden Beklentileri: Nitel Bir Araştırma (Niğde İli Örneği). Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 61-69.

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.