Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Managing a Sustainable Institutional Repository: The Doğuş University Institutional Repository Experience

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 91 - 102, 24.04.2019
https://doi.org/10.2399/yod.18.020

Öz

This study was conducted to share the management of a sustainable institutional repository by exemplifying it with the experience of Doğuş University Institutional Repository, to help with initiatives in this area and to emphasize the importance of institutional repositories. The descriptive method was used in this study. The institutional repositories both in Turkey and in the world, data harvesting systems, and Doğuş University Institutional Repository experience are discussed.

Kaynakça

  • Akbaytürk Çanak, T., Çelik, S., Çetinkaya, İ., Çukadar, S., Güneş, G., Gürdal, G., … Kaygusuz, A. (2014). 2023’e doğru Türkiye’de üniversite kütüphaneleri: Mevcut durum, sorunlar, standartlar ve çözüm önerileri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. 16 Aralık 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/474> adresinden erişildi.
  • Al, U., & fiencan, ‹. (2016). Bilimsel iletişimin dikenli yolları: Makalelerin yayın süreci üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 449–470.
  • ANKOS (2016a). Açık erişim ve kurumsal arşivler. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016b). Bir bakışta açık erişim. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/bir-bakista-acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016c). Ulusal kurumsal arşiv girişimleri. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/ulusal-acik-erisim-girisimleri> adresinden erişildi.
  • Baudoin, P., & Branschofsky, M. (2003). Implementing an institutional repository: The DSpace experience at MIT. Science & Technology Libraries, 24(1/2), 31–46.
  • Çelik, R. (2016, Şubat 24). Kurumsal akademik arşivler, yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Filimleri Enstitüsü, Sakarya. 15 Ocak 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/20.500.11779/90> adresinden erişildi.
  • Çimen, E., Çelik, S., Kafalı, G., Sezgin, Ü. B., Turgut, B. E., & Yanaz, H. (2016). Online training platform for library professionals: ANKOS Academy. IFLA World Library and Information Congress (WLIC) 2016, August 13–19, 2016, Columbus, OH, USA. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://library.ifla.org/id/eprint/1456> adresinden erişildi.
  • Coşkun, C., Bayram, Ö., Holt, İ., & Karasözen, B. (2007). Kurumsal arşiv oluşturma rehberi. 2 Aralık 2016 tarihinde <http://eprints.rclis.org/9568/> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2012). Doğuş Üniversitesi eArşiv Politikası. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/2697> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2014). Doğuş Üniversitesi Açık Erişim Yönergesi. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/435> adresinden eriflildi.
  • Duraspace (2014). DSpace documentation. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://wiki.duraspace.org/display/DSDOC/All+Documentation> adresinden erişildi.
  • Kurtz, M. (2010). Dublin Core, DSpace, and a brief analysis of three university repositories. Information Technology & Libraries, 29(1), 40–46.
  • OpenAIRE (2012). Araştırma kurumları için OpenAIRE kılavuzu. Türk Kütüphaneciliği, 26(2), 416–438.
  • OpenDOAR (2016). Repository statistics. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://www.opendoar.org/> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK ULAKBİM (2016). Türkiye Akademik Arşivi. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://arsiv.ulakbim.gov.tr/arsivler> adresinden erişildi.
  • Turkish OpenAIREplus Help Desk and ANKOS OA&IR (2014). Open access developments in Turkey boosted by the Higher Education Council. OpenAIRE Newsletter. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://www.openaire.eu/open-access-developments-in-turkey-boosted-by-thehigher-education-council?acm=_26&idU=1> adresinden erişildi.
  • YÖK (2014). AES kurulum lisesi. 2 Aralık 2016 <http://www.yok.gov.tr/web/acikerisim/acik-erisim-sistemi-kurulum-listesi> adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Kanunu (1981). T.C. Resmi Gazete (22354, 4 Kasım 1981).

Sürdürülebilir Bir Kurumsal Akademik Arşiv Yönetimi: Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi Deneyimi

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 91 - 102, 24.04.2019
https://doi.org/10.2399/yod.18.020

Öz

Bu çalışma, sürdürülebilir bir kurumsal akademik arşiv yönetimini Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi deneyimi ile paylaşmak, bu konudaki girişimlere yardımcı olmak ve kurumsal akademik arşivlerin önemini vurgulamak üzere hazırlanmıştır. Çalışmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu çerçevede dünyada ve Türkiye'deki kurumsal akademik arşivler, harmanlama sistemleri ve Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi uygulamaları üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Akbaytürk Çanak, T., Çelik, S., Çetinkaya, İ., Çukadar, S., Güneş, G., Gürdal, G., … Kaygusuz, A. (2014). 2023’e doğru Türkiye’de üniversite kütüphaneleri: Mevcut durum, sorunlar, standartlar ve çözüm önerileri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. 16 Aralık 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/474> adresinden erişildi.
  • Al, U., & fiencan, ‹. (2016). Bilimsel iletişimin dikenli yolları: Makalelerin yayın süreci üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 449–470.
  • ANKOS (2016a). Açık erişim ve kurumsal arşivler. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016b). Bir bakışta açık erişim. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/bir-bakista-acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016c). Ulusal kurumsal arşiv girişimleri. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/ulusal-acik-erisim-girisimleri> adresinden erişildi.
  • Baudoin, P., & Branschofsky, M. (2003). Implementing an institutional repository: The DSpace experience at MIT. Science & Technology Libraries, 24(1/2), 31–46.
  • Çelik, R. (2016, Şubat 24). Kurumsal akademik arşivler, yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Filimleri Enstitüsü, Sakarya. 15 Ocak 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/20.500.11779/90> adresinden erişildi.
  • Çimen, E., Çelik, S., Kafalı, G., Sezgin, Ü. B., Turgut, B. E., & Yanaz, H. (2016). Online training platform for library professionals: ANKOS Academy. IFLA World Library and Information Congress (WLIC) 2016, August 13–19, 2016, Columbus, OH, USA. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://library.ifla.org/id/eprint/1456> adresinden erişildi.
  • Coşkun, C., Bayram, Ö., Holt, İ., & Karasözen, B. (2007). Kurumsal arşiv oluşturma rehberi. 2 Aralık 2016 tarihinde <http://eprints.rclis.org/9568/> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2012). Doğuş Üniversitesi eArşiv Politikası. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/2697> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2014). Doğuş Üniversitesi Açık Erişim Yönergesi. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/435> adresinden eriflildi.
  • Duraspace (2014). DSpace documentation. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://wiki.duraspace.org/display/DSDOC/All+Documentation> adresinden erişildi.
  • Kurtz, M. (2010). Dublin Core, DSpace, and a brief analysis of three university repositories. Information Technology & Libraries, 29(1), 40–46.
  • OpenAIRE (2012). Araştırma kurumları için OpenAIRE kılavuzu. Türk Kütüphaneciliği, 26(2), 416–438.
  • OpenDOAR (2016). Repository statistics. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://www.opendoar.org/> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK ULAKBİM (2016). Türkiye Akademik Arşivi. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://arsiv.ulakbim.gov.tr/arsivler> adresinden erişildi.
  • Turkish OpenAIREplus Help Desk and ANKOS OA&IR (2014). Open access developments in Turkey boosted by the Higher Education Council. OpenAIRE Newsletter. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://www.openaire.eu/open-access-developments-in-turkey-boosted-by-thehigher-education-council?acm=_26&idU=1> adresinden erişildi.
  • YÖK (2014). AES kurulum lisesi. 2 Aralık 2016 <http://www.yok.gov.tr/web/acikerisim/acik-erisim-sistemi-kurulum-listesi> adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Kanunu (1981). T.C. Resmi Gazete (22354, 4 Kasım 1981).
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Örnek Olay
Yazarlar

Sönmez Çelik 0000-0002-3973-4664

Ramazan Çelik Bu kişi benim 0000-0002-6509-3071

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, S., & Çelik, R. (2019). Sürdürülebilir Bir Kurumsal Akademik Arşiv Yönetimi: Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi Deneyimi. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 91-102. https://doi.org/10.2399/yod.18.020

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.