Bu çalışma, Türkiye’deki üç doktora öğrencisinin araştırma ilgi alanlarını nasıl keşfettiklerine dair daha derin bir anlayış kazanmak için öyküsel sorgulama yaklaşımı uygulamıştır. Anlatı araştırması, verilerin dikkatli bir şekilde incelenmesini ve ardından katılımcıların yaşanmış deneyimlerinin sürükleyici ve ayrıntılı bir temsilini oluşturmak için kronolojik olarak sıralanmış anlatılara dönüştürülmesini içerir. Araştırmacı, katılımcıların ilgilerini geliştirme ve sürdürme sürecini kolaylaştıran ve engelleyen faktörlerle de ilgilenmiştir. Derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanan veriler, doktora öğrencilerinin doktora çalışmalarına başlamadan önce araştırma ilgi alanlarının farkında olduklarını ortaya koydu. İlgi alanlarının kişisel deneyimleri ve öğretmenlik uygulamalarıyla net bağlantıları vardı. Zorlayıcı ders çalışmalarının, gerekli donanım eksikliğinin ve araştırma makalelerini yayınlama baskısının, araştırma ilgilerinin gelişmesine zarar verdiği ve öğrencileri ilgilenmedikleri konularda çalışma yapmaya zorladığı görülmüştür. Danışanların özerklik ve eylemlilik duygularını ihlal etmemeleri koşuluyla, danışmanların, öğrencilerinin araştırma ilgilerini geliştirmekte önemli bir rol oynadıkları bulunmuştur.
araştırma ilgi alanları yüksek öğretim doktora eğitimi araştırma katılımı
The present study implemented a narrative inquiry approach to gain a deeper understanding of how three doctoral students in Türkiye discovered their research interests. Narrative inquiry involves a careful examination of data and subsequent restorying it into chronologically ordered narratives to create an immersive and detailed representation of the participants’ lived experiences. The researcher was also interested in factors which facilitated and hindered the process of developing and sustaining the participants’ interests. Data gathered through in-depth interviews revealed that doctoral students were aware of their research interests prior to beginning their doctoral studies. Their interests had clear connections with their personal experiences and teaching practice. Demanding coursework, lack of necessary equipment and the pressure to publish research articles were found to be detrimental to the development of research interests forcing the students to conduct studies on topics they were not interested in. Finally, supervisors were found to play an essential role in fostering their students’ research interests on condition that they do not infringe on their supervisees’ autonomy and sense of agency.
researcher identity doctoral education research interests research engagement
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Haziran 2023 |
| Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2023 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.