Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deprem Felaketinde Yükseköğretim Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 37 - 44, 29.08.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1312375

Öz

Teknolojiye erişimin giderek arttığı Türkiye’de, yükseköğretim öğrencileri arasında sosyal medya kullanımının da buna bağlı olarak arttığı görülmektedir. İletişim kurmak, güncel haberlere hızlı erişim sağlamak, zaman ve mekândan bağımsız sosyal etkileşimde bulunmak sosyal medyanın tercih edilme nedenleri arasında yer alıyor. Türkiye’de son dönemde gündeme gelen afet durumlarında da sosyal medyanın tercih edildiği görülmektedir. Afet durumlarında sosyal medya kullanımının araştırıldığı bu çalışmada amaçlı örneklem kullanılmış ve yükseköğretim grubuyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sonrasında elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Yaşları 18-24 arasında
değişen 5’i kadın 5’i erkek 10 üniversite öğrencisi ile görüşmeler çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiş, katılımcılar ile yapılan görüşmeler kaydedilmiş ve daha sonra kayıtlar analiz edilmiştir. Çalışmada afet durumlarında sosyal medyanın tercih edilme nedenleri olumlu ve olumsuz yönleriyle ele alınarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, afet durumlarında sosyal medyanın geleneksel medyaya göre daha etkin bir şekilde tercih edildiği ve afetzedelerin hayatını kolaylaştırdığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Çanakçı, M., Öztürk, S., & Şaşmazlar, C. (2022). A research on the use of social media in disaster and crisis management: Twitter example. Gümüşhane University Journal of Health Sciences, 11(3), 882 – 897.
  • Çerçi, Ü. Ö., Canöz, N., & Canöz, K. (2020). The use of social media as an information tool during the Covid-19 crisis. Journal of Selçuk University Institute of Social Sciences, (44), 184-198.
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Examining the relationship between young people’s social media usage purposes and social media addiction. Manisa Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 17(4), 173-188.)
  • Digital in Turkey. (2023, February). Dijital 2023: Turkey. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • Dursun, Ö. Ö., & Çuhadar, C. (2015). Cognitive engagement levels of social network users. Trakya University Journal of Social Sciences, (17), 241-253.
  • Gisondi, M. A., Barber, R., Faust, J. S., Raja, A., Strehlow, M. C., Westafer, L. M., & Gottlieb, M. (2022). A deadly infodemic: Social media and the power of COVID-19 misinformation. Journal of medical Internet research, 24(2), e35552.
  • Google Play. (2023). T.C. Sağlık Bakanlığı “Hayat Eve Sığar”. https://play.google.com/store/apps/details?id=tr.gov.saglik. hayatevesigar&hl=tr&gl=US
  • Güzel, C. (2020). A theoretical review on the nature, development and usage areas of social media. Sociological Think, (5)
  • Hasanoğlu, Y. (2019). Examination of social media usage level in terms of loneliness and life satisfaction [Master’s Thesis, Institute of Social Sciences].
  • Hu, Q., An, S., Kapucu, N., Sellnow, T., Yuksel, M., & Freihaut, R. (2023). Dynamics of interorganisational emergency communication on Twitter: the case of Hurricane Irma. Disasters, 47(2), 267-297.
  • Jung, J. Y., & Moro, M. (2014). Multi-level functionality of social media in the aftermath of the Great East Japan Earthquake. Disasters, 38(s2), 123-143.
  • Kaigo, M. (2012). Social media usage during disasters and social capital: Twitter and the great east Japan eartquake.
  • Knox, C. C. (2023). Local emergency management’s use of social media during disasters: A case study of Hurricane Irma. Disasters, 47(2), 247-266.
  • Legal Gazette. (2009). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090617-1.htm
  • Lovari, A., & Bowen, S. A. (2020). Social media in disaster communication: A case study of strategies, barriers, and ethical implications. Journal of Public Affairs, 20(1), e1967.
  • Lu, H., & Yuan, S. (2021). What motivates information sharing about disaster victims on social media? Exploring the role of compassion, sadness, expectancy violation, and enjoyment. International Journal of Disaster Risk Reduction, 63, 102431.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2019). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (Akbaba Altun. S. & Ersoy. A. Trans.). Pegem Akademi.
  • Murthy, D., & Gross, A. J. (2017). Social media processes in disasters: Implications of emergent technology use. Social Science Research 63(2017) 356e370
  • Neubaum, G., Rösner, L., Rosenthal-von der Pütten, A. M., & Krämer, N. C. (2014). Psychosocial functions of social media usage in a disaster situation: A multi-methodological approach. Computers in Human Behavior 34(2014) 28–38
  • Ogie, R. I., James, S., Moore, A., Dilworth, T., Amirghasemi, M., & Whittaker, J. (2022). Social media use in disaster recovery: A systematic literature review. International Journal of Disaster Risk Reduction. International Journal of Disaster Risk Reduction, 70 (2022) 102783
  • Oran, F. Ç., & Akan, B. B. (2021). An evaluation of risk communication in terms of disaster management in the pandemic period: Content analysis of social media posts. Journal of Selcuk Communication 2021, 14(3), 1371-1397. doi: 10.18094/ JOSC.882578 Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Social media and education interaction. Journal of world of Turks.
  • Öztürk, Ş. (2015). Ethical issues in social media. Selçuk Communication Journal, 9, 287-311. https://doi: 10.18094/si.57598
  • Selvi, M. (2023, Şubat, 24). Opinion-Social media and risks during an earthquake. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/analiz/gorusdeprem-zamaninda-sosyal-medya-ve-riskler/2828653v
  • Selwyn, N. (2012). Social media in higher education. The Europa World of Learning, 1(3), 1-10.
  • Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68.
  • TUIK, Household Information Technologies (IT) Usage Survey. (2022). Erişim adresi https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=HanehalkiBilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Usta, E., & Yükseler, M. (2021). Social media use and ethical dilemmas in disasters: The case of Izmir Seferihisar earthquake. Journal of Disaster and Risk, 4(2), 249-269.
  • Xing, Z., Zhang, X., Zan, X., Xiao, C., Li, B., Han, K., ... & Liu, J. (2021). Crowdsourced social media and mobile phone signaling data for disaster impact assessment: A case study of the 8.8 Jiuzhaigou earthquake. International Journal of Disaster Risk Reduction, 58, 102200.
  • Yang, J. Z., Chu, H., & Liu, S. (2023). Official sources, news outlets, or search engines? Rumour validation on social media during Hurricanes Harvey and Irma. Disasters.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Qualitative research methods in social sciences (8th ed.). Seçkin Publishing.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Qualitative research methods in social sciences (expanded 12th ed.). Seçkin Publishing. Zincir, O., Yazıcı, S. (2013). Crisis management and social media use in disasters. Journal of I.Ü. Faculty of Political Sciences, 49, 65-8.

Social Media Use of Higher Education Students in the Earthquake Disaster

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 37 - 44, 29.08.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1312375

Öz

In Türkiye, where access to technology has been increasing, the use of social media has increased accordingly among higher education students. Communicating, having quick access to current news, and having social interaction independent of time and place are among the reasons why social media is preferred. Social media is also preferred in disaster situations that have recently become the most urgent concerns on agenda in Türkiye. Investigating the use of social media in disaster situations, this study used purposive sampling and obtained data from semi-structured interviews conducted with a group of university students. The data were analyzed using a descriptive analysis
method. Interviews with 10 university students, five female and five male, aged between 18-24, were conducted online, which were recorded and then analyzed. The study investigated the reasons for the preference for using social media in a disaster situation, with its positive and negative
aspects. Based on the findings, it was concluded that social media is preferred more frequently than traditional media in disaster situations since it is perceived to help make disaster victims’ lives easier.

Kaynakça

  • Çanakçı, M., Öztürk, S., & Şaşmazlar, C. (2022). A research on the use of social media in disaster and crisis management: Twitter example. Gümüşhane University Journal of Health Sciences, 11(3), 882 – 897.
  • Çerçi, Ü. Ö., Canöz, N., & Canöz, K. (2020). The use of social media as an information tool during the Covid-19 crisis. Journal of Selçuk University Institute of Social Sciences, (44), 184-198.
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Examining the relationship between young people’s social media usage purposes and social media addiction. Manisa Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 17(4), 173-188.)
  • Digital in Turkey. (2023, February). Dijital 2023: Turkey. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • Dursun, Ö. Ö., & Çuhadar, C. (2015). Cognitive engagement levels of social network users. Trakya University Journal of Social Sciences, (17), 241-253.
  • Gisondi, M. A., Barber, R., Faust, J. S., Raja, A., Strehlow, M. C., Westafer, L. M., & Gottlieb, M. (2022). A deadly infodemic: Social media and the power of COVID-19 misinformation. Journal of medical Internet research, 24(2), e35552.
  • Google Play. (2023). T.C. Sağlık Bakanlığı “Hayat Eve Sığar”. https://play.google.com/store/apps/details?id=tr.gov.saglik. hayatevesigar&hl=tr&gl=US
  • Güzel, C. (2020). A theoretical review on the nature, development and usage areas of social media. Sociological Think, (5)
  • Hasanoğlu, Y. (2019). Examination of social media usage level in terms of loneliness and life satisfaction [Master’s Thesis, Institute of Social Sciences].
  • Hu, Q., An, S., Kapucu, N., Sellnow, T., Yuksel, M., & Freihaut, R. (2023). Dynamics of interorganisational emergency communication on Twitter: the case of Hurricane Irma. Disasters, 47(2), 267-297.
  • Jung, J. Y., & Moro, M. (2014). Multi-level functionality of social media in the aftermath of the Great East Japan Earthquake. Disasters, 38(s2), 123-143.
  • Kaigo, M. (2012). Social media usage during disasters and social capital: Twitter and the great east Japan eartquake.
  • Knox, C. C. (2023). Local emergency management’s use of social media during disasters: A case study of Hurricane Irma. Disasters, 47(2), 247-266.
  • Legal Gazette. (2009). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090617-1.htm
  • Lovari, A., & Bowen, S. A. (2020). Social media in disaster communication: A case study of strategies, barriers, and ethical implications. Journal of Public Affairs, 20(1), e1967.
  • Lu, H., & Yuan, S. (2021). What motivates information sharing about disaster victims on social media? Exploring the role of compassion, sadness, expectancy violation, and enjoyment. International Journal of Disaster Risk Reduction, 63, 102431.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2019). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (Akbaba Altun. S. & Ersoy. A. Trans.). Pegem Akademi.
  • Murthy, D., & Gross, A. J. (2017). Social media processes in disasters: Implications of emergent technology use. Social Science Research 63(2017) 356e370
  • Neubaum, G., Rösner, L., Rosenthal-von der Pütten, A. M., & Krämer, N. C. (2014). Psychosocial functions of social media usage in a disaster situation: A multi-methodological approach. Computers in Human Behavior 34(2014) 28–38
  • Ogie, R. I., James, S., Moore, A., Dilworth, T., Amirghasemi, M., & Whittaker, J. (2022). Social media use in disaster recovery: A systematic literature review. International Journal of Disaster Risk Reduction. International Journal of Disaster Risk Reduction, 70 (2022) 102783
  • Oran, F. Ç., & Akan, B. B. (2021). An evaluation of risk communication in terms of disaster management in the pandemic period: Content analysis of social media posts. Journal of Selcuk Communication 2021, 14(3), 1371-1397. doi: 10.18094/ JOSC.882578 Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Social media and education interaction. Journal of world of Turks.
  • Öztürk, Ş. (2015). Ethical issues in social media. Selçuk Communication Journal, 9, 287-311. https://doi: 10.18094/si.57598
  • Selvi, M. (2023, Şubat, 24). Opinion-Social media and risks during an earthquake. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/analiz/gorusdeprem-zamaninda-sosyal-medya-ve-riskler/2828653v
  • Selwyn, N. (2012). Social media in higher education. The Europa World of Learning, 1(3), 1-10.
  • Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68.
  • TUIK, Household Information Technologies (IT) Usage Survey. (2022). Erişim adresi https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=HanehalkiBilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Usta, E., & Yükseler, M. (2021). Social media use and ethical dilemmas in disasters: The case of Izmir Seferihisar earthquake. Journal of Disaster and Risk, 4(2), 249-269.
  • Xing, Z., Zhang, X., Zan, X., Xiao, C., Li, B., Han, K., ... & Liu, J. (2021). Crowdsourced social media and mobile phone signaling data for disaster impact assessment: A case study of the 8.8 Jiuzhaigou earthquake. International Journal of Disaster Risk Reduction, 58, 102200.
  • Yang, J. Z., Chu, H., & Liu, S. (2023). Official sources, news outlets, or search engines? Rumour validation on social media during Hurricanes Harvey and Irma. Disasters.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Qualitative research methods in social sciences (8th ed.). Seçkin Publishing.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Qualitative research methods in social sciences (expanded 12th ed.). Seçkin Publishing. Zincir, O., Yazıcı, S. (2013). Crisis management and social media use in disasters. Journal of I.Ü. Faculty of Political Sciences, 49, 65-8.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Yükseköğretim Politikaları
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Fatma Topuz Eryürük 0000-0003-2133-2840

Ferhan Odabaşı 0000-0003-4362-4609

Hasan Eryürük 0000-0002-2080-1169

Yayımlanma Tarihi 29 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topuz Eryürük, F., Odabaşı, F., & Eryürük, H. (2024). Social Media Use of Higher Education Students in the Earthquake Disaster. Yükseköğretim Dergisi, 14(2), 37-44. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1312375

Yayıncı

34633
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA

(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr 

     34636  34637  34638   34988

Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.