Using document analysis, this study aims to examine the role and contributions of Turkish public institutions in the internationalization of higher education (IoHE) using the framework of neo-institutionalization theory. Within the scope of the research, 20 policy documents prepared by decision-making bodies such as the Turkish Presidency, ministries, CoHE, and public foundations in Türkiye were analyzed through content analysis. This study illuminates the intricate network of actors shaping the Internationalization of Higher Education (IoHE) landscape in Türkiye, with CoHE, universities, ministries, and public foundations collaborating closely. Through the neo-institutionalization lens, CoHE emerges as the linchpin, steering Türkiye's universities towards global integration, embodying the coercive isomorphism emphasized by the theory. Moreover, a spectrum of key institutions, including MoNE, the Ministry of Science, Industry, and Technology, the Ministry of Culture and Tourism, the Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of Interior, the YEE, and the TMF, play pivotal roles in Türkiye's IoHE landscape. The motivations of these entities, viewed through mimetic and normative isomorphism, blend to shape Türkiye's higher education internationalization efforts, as outlined by neo-institutionalization theory. Furthermore, the study underscores the rising significance of public foundations alongside traditional institutions in the IoHE realm. Notably, local institutions are adopting global behaviours, reflecting the mimicking pressures within Türkiye's higher education. However, despite Türkiye's substantial progress in higher education internationalization, a crucial gap emerges: the lack of a comprehensive roadmap defining the roles of all stakeholders. This gap, echoing the uncertainties of neo-institutionalization theory, underscores the need for a unified vision among Türkiye's diverse IoHE stakeholders.
Internationalization Internationalization of Higher Education Governance of İnternationalization Turkish Public Institutions Neo-institutionalization Theory
Bu çalışma, doküman analizi yöntemini kullanarak, Türkiye'deki kamu kurumlarının yükseköğretimin uluslararasılaşmasındaki rolünü ve katkılarını yeni-kurumsallaşma teorisi çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, Türkiye'de Cumhurbaşkanlığı, bakanlıklar, YÖK ve kamu vakıfları gibi karar alma organları tarafından hazırlanan 20 politika belgesi içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Bu çalışma, YÖK, üniversiteler, bakanlıklar ve kamu vakıflarının yakın işbirliği içinde olduğu Türkiye'de Yükseköğretimin Uluslararasılaştırılması ortamını şekillendiren karmaşık aktörler ağına ışık tutmaktadır. Yeni kurumsallaşma merceğinden bakıldığında, YÖK, Türkiye'deki üniversiteleri küresel entegrasyona yönlendiren ve teorinin vurguladığı zorlayıcı izomorfizmi somutlaştıran temel dayanak noktası olarak ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, MEB, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, YEE ve TMV gibi bir dizi kilit kurum, Türkiye'nin YÖK manzarasında önemli roller oynamaktadır. Bu kurumların motivasyonları, taklitçi ve normatif izomorfizm aracılığıyla incelendiğinde, yeni-kurumsallaşma teorisinin ana hatlarıyla belirttiği gibi, Türkiye'nin yükseköğretimde uluslararasılaşma çabalarını şekillendirmek için harmanlanmaktadır. Çalışma ayrıca, geleneksel kurumların yanı sıra kamu vakıflarının da YÖK alanında artan öneminin altını çizmektedir. Özellikle, yerel kurumlar, Türkiye'nin yükseköğretimindeki taklitçi baskıları yansıtacak şekilde küresel davranışları benimsemektedir. Ancak, Türkiye'nin yükseköğretimin uluslararasılaşmasında kaydettiği önemli ilerlemeye rağmen, önemli bir boşluk ortaya çıkmaktadır: tüm paydaşların rollerini tanımlayan kapsamlı bir yol haritasının eksikliği. Yeni kurumsallaşma teorisinin belirsizliklerini yansıtan bu boşluk, Türkiye'nin farklı YÖK paydaşları arasında ortak bir vizyona duyulan ihtiyacın altını çizmektedir.
Uluslararasılaşma Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Uluslararasılaşmanın Yönetimi Türk Kamu Kurumları Yeni-kurumsallaşma Yeorisi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretimde Uluslararasılaşma |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.