As the prevalence of digital technology increases, issues related to its use have also become more widespread. This study aimed to develop a scale to measure the perceptions of university students, assumed to experience problematic digital technology use, regarding their usage patterns. During the scale development process, a literature review was conducted to identify common themes, factors, causes, and consequences of problematic digital technology use. Subsequently, in the qualitative phase, interviews were conducted with university students to gather their views, which were used to create an initial pool of scale items reflecting problematic digital technology use. In the next stage, a pilot study was conducted, and exploratory and confirmatory factor analyses were performed to refine and simplify the scale items. Exploratory factor analysis (EFA) was used to identify the dimensions of digital technology use, and overlapping items were removed to improve the scale. The factor analysis revealed that the scale consisted of three factors: Loss of Impulse Control, Social Isolation, and Physical and Mental Fatigue. Confirmatory factor analysis (CFA) was conducted to assess the stability of the factor structure, and Cronbach’s alpha reliability analysis was performed to evaluate the internal consistency of the scale. The analysis indicated that the Cronbach’s alpha coefficient demonstrated a high level of internal consistency (0.918). In conclusion, the scale developed was found to be a reliable and valid tool for researchers and practitioners aiming to assess problematic digital technology use.
Digital Technology Digital Addiction Problematic Digital Technology use Scale
Dijital teknolojilerin kullanım yaygınlığı arttıkça, dijital teknoloji kullanımına bağlı sorunların da yaygınlığı giderek artmaktadır. Bu çalışmada, sorunlu dijital teknoloji kullanımı olduğu varsayılan üniversite öğrencilerinin bu konudaki algılarını ölçmeye yarayan bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde, sorunlu dijital teknoloji kullanımına ilişkin ortak temaları, faktörleri, nedenleri ve sonuçları belirlemek için öncelikle literatür taraması yapılmış; daha sonra ölçeğin nitel kısmında üniversite öğrencileriyle görüşülerek sorunlu dijital teknoloji kullanımına dair görüşlerini yansıtan bir ölçek madde havuzu oluşturulmuştur. Sonraki aşamada, pilot çalışma yapılarak maddelerin sadeleştirilmesi amacıyla keşfedici ve doğrulayıcı yapı analizi gerçekleştirilmiştir. Dijital teknoloji kullanımının boyutlarını belirlemek için yapılan keşfedici faktör analizi sonucunda, birbiriyle örtüşen maddelerin çıkarılmasıyla ölçek iyileştirilmiştir. Faktör analizi sonucunda ölçeğin “Dürtü Kontrolü Kaybı”, “Sosyal İzolasyon” ve “Fiziksel ve Zihinsel Yorgunluk” olmak üzere üç faktörden oluştuğu tespit edilmiştir. Belirlenen faktör yapısının istikrarını değerlendirmek için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve ölçeğin iç tutarlılığını değerlendirmek için Cronbach’s alpha güvenilirlik analizi yapılmıştır. Analizler, ölçeğin Cronbach alfa katsayısının yüksek iç tutarlılığa sahip olduğunu (0,918) göstermiştir. Sonuç olarak, geliştirilen ölçeğin araştırmacılar ve uygulayıcılar için sorunlu dijital teknoloji kullanımını değerlendirmede güvenilir ve geçerli bir araç olduğu sonucuna varılmıştır.
Dijital Teknoloji Dijital Bağımlılık Sorunlu Dijital Teknoloji Kullanımı Ölçeği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.