This study aimed to examine the readiness of secondary school students for e-learning during the Covid-19 Pandemic. Students' e-learning readiness was evaluated regarding their gender, grade level, having information devices, internet access status, how many years/how many hours a day they use information devices and the internet; the rate of participation in live lessons, the points they had difficulty in the lessons and their desire to continue education with live lessons after the pandemic. There were 284 secondary school students as participants. In the study, which used a cross-sectional survey model, one of the quantitative research methods, descriptive statistics for data analysis and t-test and Anova tests were used to compare average scores. In the findings, it was concluded that the students had e-learning readiness, but their readiness for computer self-efficacy and motivation for e-learning was insufficient. When the variables were examined, no significant difference was found according to gender, grade level and willingness to attend live classes after the pandemic. However, significant differences were found according to owning computer devices, internet access status, how many years/how many hours they use computer devices and the internet, their participation rates and the points they have difficulty in live lessons.
emergency distance education e-learning readiness readiness for e-learning secondary education
Araştırmada, Covid-19 sürecinde proje okulu öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin hazır bulunuşlukları cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine, bilişim cihazlarına sahip olmalarına, internet erişim durumlarına, bilişim cihazı ve internet kullanımlarına; canlı derslere katılmalarına, derslerde zorlandıkları noktalara ve pandemi sonrasında canlı derslerle eğitime devam etme isteklerine göre değerlendirilmiştir. 284 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen nicel araştırmada kesitsel tarama modeli, verilerin analizinde betimsel istatistikler, ortalama puanların karşılaştırılmasında t-testi ve Anova testleri kullanılmıştır. Bulgularda öğrencilerin hazır bulunuşluklarının olduğu ancak bilgisayar öz-yeterliği ve motivasyon alt boyutlarında hazır bulunuşluklarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmış, bilişim cihazlarına sahip olmalarına, internet erişimlerine, bilişim cihazı ve internet kullanımlarına, canlı derslere katılmalarına ve derslerde zorlandıkları noktalara göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin hazır bulunuşluklarının arttırılması için e-öğrenme sürecine yönelik uyum eğitimleri düzenlenebilir, e-öğrenmenin avantaj ve dezavantajlarıyla ilgili bilgilendirmeler yapılabilir.
acil uzaktan eğitim e-öğrenme hazır bulunuşluk e-öğrenmeye hazır bulunuşluk ortaöğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |