Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Gerçek Yaşam Becerilerinin Görev Temelli Öğretim Yöntemi ile Kazandırılması

Yıl 2022, , 780 - 798, 10.12.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075638

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrenicilerin günlük hayatta yaşam becerilerini kullanabilme noktasında yaşadıkları sorunları ve becerilerin geliştirilmesini görev temelli öğretim yönteminden faydalanarak çözebilmek ve geliştirebilmektir. Bu kapsamda araştırma, nitel araştırma yöntemi dâhilinde eylem araştırması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Eylem süreci, B1-B2 düzeyinde 16 katılımcı ile yürütülmüş ve bu süreçte araştırmacılar tarafından tasarlanan 8 görev katılımcılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak gözlem, görüşme ve dokümanlar kullanılarak veri çeşitlemesi yapılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Görevlerin sonunda öğrenicilerin daha öz güvenli hareket edebildikleri ve kendilerini daha rahat bir biçimde ifade edebildikleri gözlemlenmiştir. Günlük hayatta yaşam becerilerini daha etkili kullanabildikleri, karşılaştıkları zorluklarından üstesinden gelebildikleri ve sorumluluklarını yerine getirebildikleri tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrenicilerin gerçek yaşam becerilerinin geliştirilebilmesi ve günlük hayatlarını sorunsuz bir biçimde yürütebilmelerini sağlayabilmeleri için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Adiantika, H. N., & Purnomo, H. (2018). Implementation of task-based instruction in EFL teaching speaking skill. Indonesian EFL Journal, 4(2), 12-22. https://doi.org/10.25134/ieflj.v4i2.1371
  • Bryfonski, L. E. (2019). Task-based teacher training: Implementation and evaluation in Central American bilingual schools [Unpublished doctoral dissertation]. Georgetown University.
  • Chou, M. H. (2017). A task-based language teaching approach to developing metacognitive strategies for listening comprehension. International Journal of Listening, 31(1), 51-70. https://doi.org/10.1080/10904018.2015.1098542
  • Clark, J. S., Porath, S., Thiele, J., & Jobe, M. (2020). Action research. New Prairie Press.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşım ve yöntemleri. Ensar Neşriyat.
  • Douglas, S. R., & Kim, M. (2014). Task-based language teaching and English for academic purposes: An investigation into instructor perceptions and practice in the Canadian context. TESL Canada Journal, 31(8), 1-22. https://doi.org/10.18806/tesl.v31i0.1184
  • Ellis, R., Skehan, P., Li, S., Shintani, N., & Lambert, C. (2019). Task-based language teaching - theory and practice. Cambridge University Press.
  • Freeman, D. L., & Anderson, M. (2014). Dil öğretiminde teknik ve ilkeler. (M. Calp, Çev.). AİÇÜ Yayınları. (Orijinal eserin basım tarihi 2011).
  • Göçer, A. (2017a). Görev temelli öğrenme yönteminin Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde kullanımı, özellikleri ve işlevleri. International Journal of Language Academy, Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, 5(2), 313-328. https://doi.org/10.18033/ijla.3570
  • Göçer, A. (2017b). Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde iletişimsel yöntemin özellikleri, kullanımı ve işlevleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 1-16. https://doi.org/10.18298/ijlet.2087
  • Göçer, A. (2018). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin oluşumu ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Journal of Research in Education and Teaching, 7(4), 40-50.
  • Gregersen, T. (2013). Language strategies and life skills: Mirrored goals. In P. Davidson, M. Al-Hamly, C. A. Coombe, S. Troudi & C. L. Gunn (Eds.), Proceedings of the 18th TESOL Arabia Conference: Achieving excellence through life skills education (pp. 13-21). TESOL Arabia publications.
  • Gulhane, T. F. (2014). Life skills development through school education. IOSR Journal of Sports and Physical Education (IOSR-JSPE), 1(6), 28-29.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz (göz.gez.bs). Seçkin Yayıncılık.
  • Hanbury, C., & Malti, T. (2011). The Jacobs Foundation guideline on monitoring and evaluating life skills for youth development. Volume 1: The guidelines. Jacobs Foundation.
  • Hendricks, C. (2006). Improving schools though action research. Pearson Education.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (2. Baskı) (Y. Uzuner ve M. Ö. Anay, Çev.). Anı. (Orijinal eserin basım tarihi 2005).
  • Kamalı Arslantaş, T., & Tokel, S. T. (2018). Anxiety, motivation, and self-confidence in speaking English during task based activities in Second Life. Kastamonu Education Journal, 26(2), 287-296. https://doi.org /10.24106/kefdergi.363889
  • Ksenia, B. (2011). Implementing task-based learning of English as L2 at private courses for adult false-beginners in Russia [Unpublished master’s thesis]. Universitetet i Stavanger.
  • Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Cambridge University Press.
  • Panduwangi, M. (2021). The effectiveness of task-based language teaching to improve students' speaking skills. Journal of Applied Studies in Language, 5(1), 205-214. https://doi.org/ 10.31940/jasl.v5i1.2490
  • Rebahan, Z. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki konuşma etkinliklerinin göreve dayalı dil öğretimine göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Rogers, M., & Taylore-Knowles, J. (2013). Open mind. Macmillan ELT.
  • Said, H., & Yusof, S. M. (2015). Life skills in the process of teaching and learning English. Rhetoric Educator: Communication, Composition, Rhetoric, & Writing eJournal, 4(12). https://doi.org/10.2139/ssrn.2574696.
  • Stringer, E. T. (2014). Action research (4th ed.). Sage.
  • Şahin, M. (2019). Görev temelli dil öğretim yöntemi'nin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • World Health Organization. (2017). Life skills education for children and adolescents in schools. Retrieved Febryary 10, 2022 from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Yaylı, D. (2004). Göreve dayalı öğrenme yönteminin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uygulanması ve bu uygulamaya ilişkin öğrenici görüşleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Tıpkıbasım). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2021). Temel yaşam becerileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Bilgi, ihtiyaç ve öncelikler. TEBD, 19(2), 1199-1222. https://doi.org/10.37217/tebd.937637

Gaining Real Life Skills in Teaching Turkish as a Second Language by Task-Based Teaching Method

Yıl 2022, , 780 - 798, 10.12.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075638

Öz

The aim of research is to solve and improve the problems experienced by learners who learn Turkish as a second language in using their life skills in daily life and the development of their skills by using the task-based teaching method. In this context, the research was carried out with an action research design within the qualitative research method. The action process was carried out with 16 participants at the B1-B2 level, and 8 tasks designed by the researchers were carried out by the participants in this process. In the research, data diversity was made by using observations, interviews and documents as data collection tools. The data of the research were analyzed by content analysis technique. At the end of the tasks, it was observed that the learners were able to act more confidently and express themselves more easily. It has been determined that they can use their real life skills more effectively in daily life, overcome the difficulties they encounter, and fulfill their responsibilities. Based on these results, various suggestions were made to improve the life skills of learners in teaching Turkish as a second language and to enable them to carry out their daily lives without any problems.

Kaynakça

  • Adiantika, H. N., & Purnomo, H. (2018). Implementation of task-based instruction in EFL teaching speaking skill. Indonesian EFL Journal, 4(2), 12-22. https://doi.org/10.25134/ieflj.v4i2.1371
  • Bryfonski, L. E. (2019). Task-based teacher training: Implementation and evaluation in Central American bilingual schools [Unpublished doctoral dissertation]. Georgetown University.
  • Chou, M. H. (2017). A task-based language teaching approach to developing metacognitive strategies for listening comprehension. International Journal of Listening, 31(1), 51-70. https://doi.org/10.1080/10904018.2015.1098542
  • Clark, J. S., Porath, S., Thiele, J., & Jobe, M. (2020). Action research. New Prairie Press.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşım ve yöntemleri. Ensar Neşriyat.
  • Douglas, S. R., & Kim, M. (2014). Task-based language teaching and English for academic purposes: An investigation into instructor perceptions and practice in the Canadian context. TESL Canada Journal, 31(8), 1-22. https://doi.org/10.18806/tesl.v31i0.1184
  • Ellis, R., Skehan, P., Li, S., Shintani, N., & Lambert, C. (2019). Task-based language teaching - theory and practice. Cambridge University Press.
  • Freeman, D. L., & Anderson, M. (2014). Dil öğretiminde teknik ve ilkeler. (M. Calp, Çev.). AİÇÜ Yayınları. (Orijinal eserin basım tarihi 2011).
  • Göçer, A. (2017a). Görev temelli öğrenme yönteminin Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde kullanımı, özellikleri ve işlevleri. International Journal of Language Academy, Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, 5(2), 313-328. https://doi.org/10.18033/ijla.3570
  • Göçer, A. (2017b). Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde iletişimsel yöntemin özellikleri, kullanımı ve işlevleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 1-16. https://doi.org/10.18298/ijlet.2087
  • Göçer, A. (2018). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin oluşumu ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Journal of Research in Education and Teaching, 7(4), 40-50.
  • Gregersen, T. (2013). Language strategies and life skills: Mirrored goals. In P. Davidson, M. Al-Hamly, C. A. Coombe, S. Troudi & C. L. Gunn (Eds.), Proceedings of the 18th TESOL Arabia Conference: Achieving excellence through life skills education (pp. 13-21). TESOL Arabia publications.
  • Gulhane, T. F. (2014). Life skills development through school education. IOSR Journal of Sports and Physical Education (IOSR-JSPE), 1(6), 28-29.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz (göz.gez.bs). Seçkin Yayıncılık.
  • Hanbury, C., & Malti, T. (2011). The Jacobs Foundation guideline on monitoring and evaluating life skills for youth development. Volume 1: The guidelines. Jacobs Foundation.
  • Hendricks, C. (2006). Improving schools though action research. Pearson Education.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (2. Baskı) (Y. Uzuner ve M. Ö. Anay, Çev.). Anı. (Orijinal eserin basım tarihi 2005).
  • Kamalı Arslantaş, T., & Tokel, S. T. (2018). Anxiety, motivation, and self-confidence in speaking English during task based activities in Second Life. Kastamonu Education Journal, 26(2), 287-296. https://doi.org /10.24106/kefdergi.363889
  • Ksenia, B. (2011). Implementing task-based learning of English as L2 at private courses for adult false-beginners in Russia [Unpublished master’s thesis]. Universitetet i Stavanger.
  • Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Cambridge University Press.
  • Panduwangi, M. (2021). The effectiveness of task-based language teaching to improve students' speaking skills. Journal of Applied Studies in Language, 5(1), 205-214. https://doi.org/ 10.31940/jasl.v5i1.2490
  • Rebahan, Z. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki konuşma etkinliklerinin göreve dayalı dil öğretimine göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Rogers, M., & Taylore-Knowles, J. (2013). Open mind. Macmillan ELT.
  • Said, H., & Yusof, S. M. (2015). Life skills in the process of teaching and learning English. Rhetoric Educator: Communication, Composition, Rhetoric, & Writing eJournal, 4(12). https://doi.org/10.2139/ssrn.2574696.
  • Stringer, E. T. (2014). Action research (4th ed.). Sage.
  • Şahin, M. (2019). Görev temelli dil öğretim yöntemi'nin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • World Health Organization. (2017). Life skills education for children and adolescents in schools. Retrieved Febryary 10, 2022 from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Yaylı, D. (2004). Göreve dayalı öğrenme yönteminin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uygulanması ve bu uygulamaya ilişkin öğrenici görüşleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Tıpkıbasım). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2021). Temel yaşam becerileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Bilgi, ihtiyaç ve öncelikler. TEBD, 19(2), 1199-1222. https://doi.org/10.37217/tebd.937637
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Ferhat Karadağ 0000-0002-5301-2860

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karadağ, B. F., & Göçer, A. (2022). Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Gerçek Yaşam Becerilerinin Görev Temelli Öğretim Yöntemi ile Kazandırılması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 780-798. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075638