Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İdeal Bir Okul Öncesi Eğitim Ortamı: Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri

Yıl 2023, , 625 - 643, 22.08.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1285749

Öz

Ebeveynlerin bakış açıları, okullar ve eğitimciler için önemli bir geri bildirim kaynağıdır. Ebeveynlerin öğrenme ortamı hakkındaki görüşlerini araştırmak, güçlü yönlerini ve iyileştirilmesi gereken alanları belirlemeye yardımcı olmaktadır. Bu sayede, eğitim ortamının, öğrencilerin ve ebeveynlerin ihtiyaçlarını daha iyi karşılamak adına, fiziksel ve eğitsel ortamın sürekli olarak uyarlanması ve iyileştirmesi mümkün olacaktır. Bu amaçla, Ankara ilinde (merkez ilçeler) yer alan 26 ebeveyne kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile ulaşılmış ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile çalışma verileri toplanmıştır. Görüşmeler esnasında ebeveynlerin kendi algılarına göre fiziksel (materyal, sınıf büyüklüğü, öğrenci sayısı, maddi beklenti) ve eğitsel (gelişim alanlarını destekleme, okulla iletişim, ) açılardan ideal bir okul ortamından beklentilerinin neler olduğu sorulmuştur. Görüşmeler sonrasında elde edilen bulgular tematik analiz yöntemin ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, ebeveynlerin verdiği cevaplardan yola çıkarak (1) fiziki beklentiler ve (2) eğitim-öğretim açısından beklentiler olarak iki ana tema geliştirilmiştir. Araştırmanın bulgularında ebeveynlerin yeterli materyal ve ödenen ücret konusunda farklı düzeylerde beklentilerin olduğunu göstermiştir. Özellikle çocukları özel kurumlarda eğitim gören ebeveynler, okullarda materyallerin yetersiz olduğunu ve ödenen paraların devlet okullarına kıyasla çok fazla olduğunu ifade etmişlerdir. Diğer taraftan, ebeveynlerin eğitim öğretim açısından beklentilerinin en çok çocukların öz-bakım (öğrendiklerinin evde de gözlenmesi) ve sosyal (diğer çocuklarla paylaşım, iletişim) gelişim alanlarında olduğunu göstermektedir. Araştırma bulgularına dayanarak, okulların kendi koşullarına dair ebeveynlere fiziksel ve eğitsel açıdan bilgilendirme seminerleri vermeleri, dönem başlarında ebeveynlerin eğitim ortamına dair beklentilerini belirlemeye yönelik düzenli görüşmelerin yapılması ve ev-okul arasındaki bağı güçlü tutmak amacıyla teknolojik imkânların işe koşularak, düzenli iletişim bağı kurmaları önerilmektedir

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (ASHB). (2015). Özel kreş ve gündüz bakımevleri ile özel çocuk kulüplerinin kuruluş ve işleyiş esasları hakkında yönetmelik. https://www.aile.gov.tr/media/119162/ozel-kres-ve-gunduz-bakimevleri-ile-ozel-cocuk-kuluplerinin-kurulus-ve-isleyis-esaslari-hakkinda-yonetmeligi.pdf
  • Aydın, Ö. & Aykaç, N. (2016). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerinin çevre farkındalığına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/34693/383501
  • Bal E. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumları ile ilgili görüşleri: seçme nedenleri ve kurumdan beklentileri [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Balboni, G. & Pedrabissi, L. (1998). School adjustment and academic achievement: parental expectations and socio-cultural background. Early Child Development and Care, 143(1), 79–93. https://doi.org/10.1080/0300443981430107
  • Boylan, F., Barblett, L. & Knaus, M. (2018). Early childhood teachers’ perspectives of growth mindset: Developing agency in children. Australasian Journal of Early Childhood, 43(3), 16-24. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.3.02
  • Briley, D. A., Harden, K. P. & Tucker-Drob, E. M. (2014). Child characteristics and parental educational expectations: Evidence for transmission with transaction. Developmental Psychology, 50(12), 2614–2632. https://doi.org/10.1037/a0038094
  • Brown, E. L., Mahatmya, D., & Vesely, C.K. (2016). Family and school influences on the behavioral and academic competence of low-income children of color. Journal of Children and Poverty, 22. http://dx.doi.org/10.1080/10796126.2016.1148673
  • Buldu, E. & Olgan, R. (2021). Changes in Early childhood teachers’ assessment practices: Positioning pedagogical documentation. Eğitim ve Bilim, 46(208), 55-77. https://doi.org/10.15390/EB.2021.10133
  • Carter, R. (2021). School materials get parents’ attention. https://www.ocpathink.org/post/school-materials-get-parents-attention
  • Cowan, K. (2020). A Panorama of play – A literature review. Digital futures commission. 5 Rights Foundation.
  • Creswell, J. W. (2013). Beş nitel araştırma yaklaşımı (Çev. M. Aydın), Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (3. baskıdan çeviri) (Çev. Ed. M. Bütün ve SB Demir) içinde (s. 68-110). Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Çemrek, F. & Özaydın, Ö. (2019). Okul Öncesi eğitimde ailelerin kreş tercihleri ve kreşlerden beklentileri: Eskişehir örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 559-575. https:// doi.org/10.17494/ogusbd.548532
  • Danişman, Ş. (2017). The effect of expectation on student achievement. In E. Karadag (Ed.), The factors affecting student achievement: Meta-analysis of empirical studies (pp. 245–277). https://doi.org/10.1007/978-3-319-56083-0_14
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentilerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178. https://doi.org/10.30561/sinopusd.613394
  • Göğebakan Ş. (2011). Çocuğunu okul öncesi eğitim kurumuna gönderen (6 Yaş) annelerin okul öncesi eğitime ilişkin görüşlerinin bazı demografik özelliklere göre incelenmesi (Malatya İli Örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Hujala, E., Vlasov, J. & Szecsi, T. (2017). Parents’ and teachers’ perspectives on changes in childcare quality in the United States, Russia and Finland. South African Journal of Childhood Education, 7(1), 1-10. https:// doi.org/10.4102/sajce. v7i1.538
  • Koçak Ö. N. (2020). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentilerinin ve beklentilerinin karşılanma durumunun incelenmesi (Aksaray İli Örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N. & Kök, M. (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 324-342. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2777/37245
  • LaParo, K., Williamson, A. C. & Hatfield, B. (2014). Assessing quality in toddler classrooms using the CLASS-Toddler and the ITERS-R. Early Education & Development, 25(6), 875–893. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.883586
  • Leach, P., Barnes, J., Malmberg, L. E., Sylva, K. & Stein, A. (2008). The quality of different types of child care at 10 and 18 months: A comparison between types and factors related to quality. Early Child Development and Care, 178(2), 177–209. https://doi.org/10.1080/03004430600722655
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği.
  • Mullis, F. J. & Mullis, A. K. (2016). Parental involvement in early childhood education: A comparison of English-speaking and Spanish-speaking parents. Early Childhood Education Journal, 44(6), 559-567. https://doi.org/10.1080/09669760.2016.496162
  • Özen Altınkaynak, Ş. & Yanıklar, C. (2014). Anne ve babaların okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının gelişimine yönelik beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(30), 56-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19403/206220
  • Özen, Ş. (2008). Okul öncesi eğitim ve aile: anne ve babaların okul öncesi eğitimden beklentileri (KARS ili örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Pinto, A.I., Pessanha, M. & Aguiar, C. (2013). Effects of home environment and center-based child care quality on children's language, communication, and literacy outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 94–101. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.07.001
  • Pramling-Samuelsson, I. & Carlsson, M. A. (2008). The playing learning child: Towards a pedagogy of early childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(6), 623-641. https://doi.org/10.1080/00313830802497265
  • Robertson, J. S. (2008). Forming preschoolers’ environmental attitude: Lasting effects of early childhood environmental education [Unpublished master’s thesis]. Royal Roads University.
  • Sevinç, M. (2010). Okul öncesi eğitim alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 218- 225. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2774/37158
  • Staples, K. & Diliberto, J. (2010). Guidelines for successful parent involvement: Working with parents of students with disabilities. Teaching Exceptional Children, 42(6), 58-63. ttps://doi.org/10.1177/004005991004200607
  • Thomas, S. B. & Dykes, F. (2013). Families speak to early childhood teachers: Impressions and expectations. STRATE Journal, 22(2), 55-64. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1015775.pdf
  • Xu, Y. & Filler, J. (2008). Facilitating family involvement and support for inclusive education. The School Community Journal, 19(2) 53-71. https://www.adi.org/journal/fw08/xufillerfall2008.pdf
  • Yamamoto, Y. & Holloway, S. D. (2010). Parental expectations and children's academic performance in sociocultural context. Educational Psychology Review, 22, 189-214. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9121-z
  • Yeşilyurt C. Z. (2011). Çocukları anaokuluna devam eden ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri ve kurumların bu beklentileri karşılama durumları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

An Ideal Early Childhood Education Environment: Parents’ Expectations from Preschool Institutions

Yıl 2023, , 625 - 643, 22.08.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1285749

Öz

Parents' perspectives are an essential source of feedback for schools and educators. Researching their views on the learning environment helps identify areas of strength and areas that require improvement. Thus, gathering feedback from parents enables schools to continuously adapt, and refine educational practices to better meet the needs of children and parents. For this purpose, 26 parents in Ankara (central districts) were reached with convenient sampling method and data were collected with semi-structured interviews. During the interviews, parents were asked what their expectations were from an ideal school environment in terms of physical (material, class size, number of students, financial expectations) and educational (supporting development areas, communication with the school) according to their own perceptions. The findings obtained after the interviews were analyzed with the thematic analysis method. As a result of the analysis, based on the answers given by the families, two main themes were developed as (1) physical expectations and (2) expectations in terms of education and learning. The findings of the study showed that parents had different levels of expectations about adequate materials and paid fees. Especially the parents whose children are educated in private institutions stated that the materials in the schools are insufficient and the money paid is too high compared to the public schools. On the other hand, it shows that the expectations of the parents in terms of education are mostly in the areas of self-care (reflection of what they learn at school to home) and social (sharing with other children, communication) development. Based on the findings of the research, it is recommended that schools give information seminars to families about their physical and educational conditions, make regular meetings at the beginning of the semester to determine the expectations of parents about the educational environment, and establish a regular communication link by employing technological opportunities in order to keep the bond between home and school strong.

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (ASHB). (2015). Özel kreş ve gündüz bakımevleri ile özel çocuk kulüplerinin kuruluş ve işleyiş esasları hakkında yönetmelik. https://www.aile.gov.tr/media/119162/ozel-kres-ve-gunduz-bakimevleri-ile-ozel-cocuk-kuluplerinin-kurulus-ve-isleyis-esaslari-hakkinda-yonetmeligi.pdf
  • Aydın, Ö. & Aykaç, N. (2016). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerinin çevre farkındalığına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/34693/383501
  • Bal E. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumları ile ilgili görüşleri: seçme nedenleri ve kurumdan beklentileri [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Balboni, G. & Pedrabissi, L. (1998). School adjustment and academic achievement: parental expectations and socio-cultural background. Early Child Development and Care, 143(1), 79–93. https://doi.org/10.1080/0300443981430107
  • Boylan, F., Barblett, L. & Knaus, M. (2018). Early childhood teachers’ perspectives of growth mindset: Developing agency in children. Australasian Journal of Early Childhood, 43(3), 16-24. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.3.02
  • Briley, D. A., Harden, K. P. & Tucker-Drob, E. M. (2014). Child characteristics and parental educational expectations: Evidence for transmission with transaction. Developmental Psychology, 50(12), 2614–2632. https://doi.org/10.1037/a0038094
  • Brown, E. L., Mahatmya, D., & Vesely, C.K. (2016). Family and school influences on the behavioral and academic competence of low-income children of color. Journal of Children and Poverty, 22. http://dx.doi.org/10.1080/10796126.2016.1148673
  • Buldu, E. & Olgan, R. (2021). Changes in Early childhood teachers’ assessment practices: Positioning pedagogical documentation. Eğitim ve Bilim, 46(208), 55-77. https://doi.org/10.15390/EB.2021.10133
  • Carter, R. (2021). School materials get parents’ attention. https://www.ocpathink.org/post/school-materials-get-parents-attention
  • Cowan, K. (2020). A Panorama of play – A literature review. Digital futures commission. 5 Rights Foundation.
  • Creswell, J. W. (2013). Beş nitel araştırma yaklaşımı (Çev. M. Aydın), Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (3. baskıdan çeviri) (Çev. Ed. M. Bütün ve SB Demir) içinde (s. 68-110). Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Çemrek, F. & Özaydın, Ö. (2019). Okul Öncesi eğitimde ailelerin kreş tercihleri ve kreşlerden beklentileri: Eskişehir örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 559-575. https:// doi.org/10.17494/ogusbd.548532
  • Danişman, Ş. (2017). The effect of expectation on student achievement. In E. Karadag (Ed.), The factors affecting student achievement: Meta-analysis of empirical studies (pp. 245–277). https://doi.org/10.1007/978-3-319-56083-0_14
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentilerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178. https://doi.org/10.30561/sinopusd.613394
  • Göğebakan Ş. (2011). Çocuğunu okul öncesi eğitim kurumuna gönderen (6 Yaş) annelerin okul öncesi eğitime ilişkin görüşlerinin bazı demografik özelliklere göre incelenmesi (Malatya İli Örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Hujala, E., Vlasov, J. & Szecsi, T. (2017). Parents’ and teachers’ perspectives on changes in childcare quality in the United States, Russia and Finland. South African Journal of Childhood Education, 7(1), 1-10. https:// doi.org/10.4102/sajce. v7i1.538
  • Koçak Ö. N. (2020). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentilerinin ve beklentilerinin karşılanma durumunun incelenmesi (Aksaray İli Örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N. & Kök, M. (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 324-342. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2777/37245
  • LaParo, K., Williamson, A. C. & Hatfield, B. (2014). Assessing quality in toddler classrooms using the CLASS-Toddler and the ITERS-R. Early Education & Development, 25(6), 875–893. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.883586
  • Leach, P., Barnes, J., Malmberg, L. E., Sylva, K. & Stein, A. (2008). The quality of different types of child care at 10 and 18 months: A comparison between types and factors related to quality. Early Child Development and Care, 178(2), 177–209. https://doi.org/10.1080/03004430600722655
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği.
  • Mullis, F. J. & Mullis, A. K. (2016). Parental involvement in early childhood education: A comparison of English-speaking and Spanish-speaking parents. Early Childhood Education Journal, 44(6), 559-567. https://doi.org/10.1080/09669760.2016.496162
  • Özen Altınkaynak, Ş. & Yanıklar, C. (2014). Anne ve babaların okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının gelişimine yönelik beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(30), 56-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19403/206220
  • Özen, Ş. (2008). Okul öncesi eğitim ve aile: anne ve babaların okul öncesi eğitimden beklentileri (KARS ili örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Pinto, A.I., Pessanha, M. & Aguiar, C. (2013). Effects of home environment and center-based child care quality on children's language, communication, and literacy outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 94–101. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.07.001
  • Pramling-Samuelsson, I. & Carlsson, M. A. (2008). The playing learning child: Towards a pedagogy of early childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(6), 623-641. https://doi.org/10.1080/00313830802497265
  • Robertson, J. S. (2008). Forming preschoolers’ environmental attitude: Lasting effects of early childhood environmental education [Unpublished master’s thesis]. Royal Roads University.
  • Sevinç, M. (2010). Okul öncesi eğitim alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 218- 225. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2774/37158
  • Staples, K. & Diliberto, J. (2010). Guidelines for successful parent involvement: Working with parents of students with disabilities. Teaching Exceptional Children, 42(6), 58-63. ttps://doi.org/10.1177/004005991004200607
  • Thomas, S. B. & Dykes, F. (2013). Families speak to early childhood teachers: Impressions and expectations. STRATE Journal, 22(2), 55-64. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1015775.pdf
  • Xu, Y. & Filler, J. (2008). Facilitating family involvement and support for inclusive education. The School Community Journal, 19(2) 53-71. https://www.adi.org/journal/fw08/xufillerfall2008.pdf
  • Yamamoto, Y. & Holloway, S. D. (2010). Parental expectations and children's academic performance in sociocultural context. Educational Psychology Review, 22, 189-214. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9121-z
  • Yeşilyurt C. Z. (2011). Çocukları anaokuluna devam eden ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri ve kurumların bu beklentileri karşılama durumları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metehan Buldu 0000-0001-5820-7299

Rumeysa Güner Pekacar 0009-0006-5782-1856

Erken Görünüm Tarihi 19 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Buldu, M., & Güner Pekacar, R. (2023). İdeal Bir Okul Öncesi Eğitim Ortamı: Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 625-643. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1285749