Bu çalışmanın amacı 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin çevresel vatandaşlık ve ekolojik ayak izi kavramlarına ilişkin düşüncelerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma hem nitel hem de nicel veriler içermektedir. Bu bağlamda araştırmanın yürütülme biçimi ve kullanılan veri toplama araçları dikkate alındığında çalışmanın betimsel araştırmalar içerisinde gösterilen durum çalışması yöntemine uygun olarak yürütüldüğü ifade edilebilir. Çalışma grubu Manisa iline bağlı ilçelerden seçilen iki ortaokulun 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 184 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri kelime ilişkilendirme testi (KİT) ve yarı yapılandırılmış mülakatlar kullanılarak toplanmıştır. KİT verilerinin analizinde kesme noktası (KN) tekniğinden, yarı yapılandırılmış mülakatların analizinde ise betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre ‘doğa’, ‘hayvan’ ve ‘insan’ cevaplarının çevresel vatandaşlık ve ekolojik ayak izi anahtar kavramlarının ikisi için toplamda en fazla ilişki kurulan kelimeler olduğu görülmüştür. Çevresel vatandaşlık anahtar kavramında; ‘beraberlik’, ‘temizlik’, ‘bilinçlilik’ ve ‘insan’ kavramlarına, ekolojik ayak izi kavramında ise ‘fosil’, ‘iz bırakma’, ‘hayvan ayak izi’ ve ‘insan ayak izi’ kavramlarına sıklıkla rastlanmıştır. Mülakat bulguları da ilişkilendirme yapılan pek çok kavram bakımından KİT bulgularıyla paralellik göstermektedir. Sonuç olarak çeşitli alanlarda doğru ilişkilendirmeleri olsa da öğrencilerin çoğunluğunun çevresel vatandaşlığı; bilinçli olma ve çevreyi koruma sınırlılığında, ekolojik ayak izi kavramını ise geçmişten gelen canlı kalıntıları ve bunların günümüze kalan kanıtları olarak algıladıkları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |