BibTex RIS Kaynak Göster

“GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ” ÜNİTESİNDE,GÖRSEL MATERYALİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 19, 06.06.2015

Öz

Fen eğitiminde ulaşılması zor olan kavramların görselleştirilmesi önem teşkil eder. Bu araştırmada kavramların görselleştirilmesi ile hazırlanan materyalin öğrenci başarısına etkisi ortaya konmuştur. Araştırma Van merkezde bulunan bir ortaokulda 7. sınıfa devam eden 60 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada yarı deneysel ve betimsel yöntem kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS paket programından yararlanılmış, yüzde (%), frekans (f), t-testi (p), standart sapma, ranj ve ortalama gibi teknikler kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda görsel materyalin öğrenci başarısını artırdığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, H., Tüysüz, C., & Feyzioğlu, B. (2003). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisine bir Örnek: Mol Kavramı ve Avogadro Sayısı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 57-66.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. Sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Bütüner, S. Ö., & Gür, H. (2008). Açılar ve Üçgenler Konusunun Anlamlı Öğrenme Araçlarından V Diyagramları ve Zihin Haritaları Kullanılarak Öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (1), 1Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2013). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Coştu, B. (2002). Ortaöğretimin Farklı Seviyelerindeki Öğrencilerin Buharlaşma, Yoğunlaşma ve Kaynama Kavramlarını Anlama Düzeylerine İlişkin Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler matbaacılık.
  • Demirkuş, N. (2009a). Biyolojide Önemli Kavramlar Ders Notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htm Erişim tarihi: 19.12.2013
  • Demirkuş, N. (2009b). Özel Öğretim Yöntemleri II Ders Notları. Yüzüncü Yıl
  • Üniversitesi, Van. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/oo1.htm Erişim tarihi: 19.12.2013
  • Doğan, N. (2009). Bilgisayar Destekli İstatistik Öğretiminin Başarıya ve İstatistiğe Karşı Tutuma Etkisi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 3-16.
  • Eisen, Y., & Stavy, R. (1988). Student’s Understanding of Photosynthesis. The American Biology Teacher, 50(4), 208-212.
  • Ertepınar, H., Demircioğlu, H., Geban, Ö., & Yavuz, D. (1998) Benzeşme ve Bilgisayarlı Öğretimin Mol Kavramını Anlamaya Etkisi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 23-25 Eylül 1998, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Gedikoğlu, O. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Gündoğdu, F. (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Tuna Matbaacılık.
  • Gülen, S. (2010). Popüler Fizik Kavramları İçeren Görsel Ders Materyali Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/sg/sg.html .
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar Destekli Öğretimin 8.Sınıf Fen ve Teknoloji Dersindeki Akademik Başarıya ve Öğrencilerin Derse Karşı Tutumlarına Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Kalemoğlu Varol, Y. (2014). The Relationship between Attitudes of Prospective Physical Education Teachers towards Education Technologies and Computer Self-Efficacy Beliefs. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(2), 157-168.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (1999). "İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi" İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı Modül 7. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Köse, S., Ayaş, A., & Taş, E. (2003). Bilgisayar Destekli Öğretimin Kavram Yanılgıları Üzerine Etkisi: Fotosentez. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 106-112.
  • Kibar, Z. (2006). İlköğretim Düzey Fen Bilgisi Öğretiminde Yüksek Etkileşimli BDÖ Yazılımlarının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2006). İlköğretim matematik dersi 6–8. sınıf programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Özsevgeç, T., & Çepni, S. (2006). Farklı Sınıflardaki Öğrencilerin Yüzme ve Batma Kavramlarını Anlama Düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 297-311.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri (Çev. Edr: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel yayıncılık (Çalışmanın orijinal basım tarihi, 2009).
  • Şahin, T. Y., & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, E., Köse, S., & Çepni, S. (2006). Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalinin Fotosentez Konusunu Anlamaya Etkisi. Internatinal Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 163 – 171.
  • Temel, A. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Hacettepe üniversitesi.
  • Turgut, M., Baker D., Cunningham R., & Piburn M. (1997). İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara: YÖK- Dünya Bankası.
  • Ulukök, Ş., Çelik, H., & Sarı, U. (2013). Basit Elektrik Devreleriyle İlgili Bilgisayar Destekli Uygulamaların Deneysel Süreç Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 77-101.
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D., & Yıldız, C. (2013). Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Disiplinler arası Okul Bahçesi Programının Öğrencilerin Bazı Matematik Kazanımları Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 37-58.

THE EFFECTS OF VISUAL MATERIAL ON STUDENTS’ ACHIEVEMENT IN "THE SOLAR SYSTEM AND BEYOND: MYSTERY OF SPACE" UNIT

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 19, 06.06.2015

Öz

Concepts that are difficult to reach would be important to visualization in science education. The materials which prepared with visualization concepts have been revealed to impact on student achievement in this study.Research was carried out a state secondary school in the centre of Van and applied to 60 students. The study used quasi-experimental and descriptive methods. SPSS package program was used to benefit from the statistical analysis of the data, some techniques were also used such as the percent (%), frequency (f), t-test (p), standard deviation, Range and mean. Result of the analysis visual material was determined to increase student achievement.

Kaynakça

  • Akçay, H., Tüysüz, C., & Feyzioğlu, B. (2003). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisine bir Örnek: Mol Kavramı ve Avogadro Sayısı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 57-66.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. Sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Bütüner, S. Ö., & Gür, H. (2008). Açılar ve Üçgenler Konusunun Anlamlı Öğrenme Araçlarından V Diyagramları ve Zihin Haritaları Kullanılarak Öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (1), 1Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2013). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Coştu, B. (2002). Ortaöğretimin Farklı Seviyelerindeki Öğrencilerin Buharlaşma, Yoğunlaşma ve Kaynama Kavramlarını Anlama Düzeylerine İlişkin Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler matbaacılık.
  • Demirkuş, N. (2009a). Biyolojide Önemli Kavramlar Ders Notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htm Erişim tarihi: 19.12.2013
  • Demirkuş, N. (2009b). Özel Öğretim Yöntemleri II Ders Notları. Yüzüncü Yıl
  • Üniversitesi, Van. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/oo1.htm Erişim tarihi: 19.12.2013
  • Doğan, N. (2009). Bilgisayar Destekli İstatistik Öğretiminin Başarıya ve İstatistiğe Karşı Tutuma Etkisi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 3-16.
  • Eisen, Y., & Stavy, R. (1988). Student’s Understanding of Photosynthesis. The American Biology Teacher, 50(4), 208-212.
  • Ertepınar, H., Demircioğlu, H., Geban, Ö., & Yavuz, D. (1998) Benzeşme ve Bilgisayarlı Öğretimin Mol Kavramını Anlamaya Etkisi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 23-25 Eylül 1998, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Gedikoğlu, O. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Gündoğdu, F. (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Tuna Matbaacılık.
  • Gülen, S. (2010). Popüler Fizik Kavramları İçeren Görsel Ders Materyali Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/sg/sg.html .
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar Destekli Öğretimin 8.Sınıf Fen ve Teknoloji Dersindeki Akademik Başarıya ve Öğrencilerin Derse Karşı Tutumlarına Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Kalemoğlu Varol, Y. (2014). The Relationship between Attitudes of Prospective Physical Education Teachers towards Education Technologies and Computer Self-Efficacy Beliefs. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(2), 157-168.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (1999). "İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi" İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı Modül 7. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Köse, S., Ayaş, A., & Taş, E. (2003). Bilgisayar Destekli Öğretimin Kavram Yanılgıları Üzerine Etkisi: Fotosentez. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 106-112.
  • Kibar, Z. (2006). İlköğretim Düzey Fen Bilgisi Öğretiminde Yüksek Etkileşimli BDÖ Yazılımlarının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2006). İlköğretim matematik dersi 6–8. sınıf programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Özsevgeç, T., & Çepni, S. (2006). Farklı Sınıflardaki Öğrencilerin Yüzme ve Batma Kavramlarını Anlama Düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 297-311.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri (Çev. Edr: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel yayıncılık (Çalışmanın orijinal basım tarihi, 2009).
  • Şahin, T. Y., & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, E., Köse, S., & Çepni, S. (2006). Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalinin Fotosentez Konusunu Anlamaya Etkisi. Internatinal Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 163 – 171.
  • Temel, A. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Hacettepe üniversitesi.
  • Turgut, M., Baker D., Cunningham R., & Piburn M. (1997). İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara: YÖK- Dünya Bankası.
  • Ulukök, Ş., Çelik, H., & Sarı, U. (2013). Basit Elektrik Devreleriyle İlgili Bilgisayar Destekli Uygulamaların Deneysel Süreç Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 77-101.
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D., & Yıldız, C. (2013). Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Disiplinler arası Okul Bahçesi Programının Öğrencilerin Bazı Matematik Kazanımları Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 37-58.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Gülen

Nasip Demirkuş

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gülen, S., & Demirkuş, N. (2015). “GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ” ÜNİTESİNDE,GÖRSEL MATERYALİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.