BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarından Bilgi Teknolojilerini Kullanma Konusunda Beklentileri

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 275 - 300, 01.06.2016

Öz

Çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretim elemanlarından bilgi teknolojilerini kullanmaları konusunda beklentilerinin ne düzeyde olduğunu tespit etmektir. Çalışma, devlet üniversitesiyle özel üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören toplam 300 öğretmen adayı ile alan taraması yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Apperson, Laws ve Scepansky (2006) tarafında geliştirilen "Teknolojiyi Kullanma Tercih Anketi" yazarlar tarafından Türkçeye çevrilen versiyonu ile toplanmıştır. Ölçeğin, Türkçeye uyarlandıktan sonra güvenirlik çalışması yeniden yapılmış ve güvenirlik katsayısı 0.89 bulunmuştur. Öğretmen adayları genelde anketteki maddelere olumlu görüş bildirmişlerdir. Olumlu görüş bildirilen maddelerin puan ortalamalarına göre öğretmen adaylarının, öğretim elemanlarının derslerini sunarken bilgi teknolojilerinden yoğun şekilde yararlanmalarını gerektiği sonucuna varılmıştır. Özel ve Devlet üniversitesinde öğretim gören öğretmen adaylarından, özel üniversite öğrencilerinin ortalama puanları, devlet üniversitesindeki öğrencilerin ortalama puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Her iki üniversitedeki öğretmen adaylarının tamamı, öğretim elemanlarının derslerinde bilgi teknolojisini kullanmaları gerektiği görüşünde birleştikleri sonucuna varılmıştır

Kaynakça

  • Altunoğlu, B. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Apperson, J. M., Laws, E. L. & Scepansky, J. A. (2006). The impact of presentation graphics on students’ experience in the classroom. Computers and Education, 47(1), 116–126.
  • Bakioğlu, A. ve Karsantık, İ. (2015). Eğitim bilimleri bölümü öğretim elemanlarının bilişim teknolojisi kullanım becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimler Dergisi, 42, 17-32.
  • Christanse, R. (2002). Effects of technology integration education on the attitudes of teachers and students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 411-434.
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık. Ergün, M., Duman, T., Kıncal, R.Y. ve Arıbaş, S. (1999). İdeal bir öğretim elemanının özellikleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 3, 1-11.
  • Erdemir, N. (2011). The effect of powerpoint and traditional lectures on students’ achievement in physics. Journal of Turkish Science Education, 8(3), 176-189.
  • Erdemir, N. ve Çepni, S. (2007). Fizik öğretmen adaylarının yıllara göre başarı ve tutumlarının etkileşim düzeyleri. On dokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, 60-69.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknolojiyi kullanabilme özgüvenlerinin tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3) 99-108.
  • Erdemir, N. ve Bakırcı, H. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen branşlarına karşı tutumlarının gelişim ve değişimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 161- 170.
  • Fisher, M. (2000). Computer skills of initial teacher education students. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(1), 109–123.
  • Gökdaş, İ. ve Kayrı, M. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1- 20.
  • Hayes, D. (2004). Intellectuals and education: The role of the university. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 6(4), 123-138.
  • Inal, Y., Karakus, T. ve Cagıltay, K. (2008). Turkish high school students’ considerations, expectations and awareness on distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(4), 63-76.
  • Irving, K. E. (2003). Preservice science teachers' use of educational technology during student teaching. Newyork: University of Virginia.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2011). Öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersinde eğitim teknolojilerinin kullanılmasına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 128-150.
  • Jones, N. & Peachey, P. (2005). The development of socialization in an on-line learning environment. The Journal of Interactive Online Learning, 3 (3). 1-20.
  • Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kavcar, C. (2003, Mayıs). Alan Öğretmeni Yetiştirme, Eğitimde Yansımalar. Sözlü bildiri, VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kjetsaa, M. A. (2002). Technology education trends in preservice teacher education between 1980 and 1999 as reflected in dissertation research. Dissertation Abstracts International, 177. (UMI No. 3066136).
  • Mantei, E. J. (2000). Using Internet class notes and powerpoint in the physical geology lecture. Journal of College Science Teaching, 29, 301–305.
  • Mills, J., Eyre, G. & Harvey, R. (2005). What makes the provision of e-learning successful? Charles sturt university's experience in Asia. Education for Information, 23(1), 43-55.
  • Oktar, İ. ve Bulduk, S. (1999). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin davranışlarının değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 142.
  • Ortiz-Rodriguez, M., Telg, R. W., Irani, T., Roberts, T. G. & Rhoades, E. (2005). College students’ perceptions of quality in distance education: The importance of communication. Quarterly Review of Distance Education, 6 (2), 97-105
  • Önal, N. ve Çakır, H. (2015). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik içerik bilgilerine ilişkin özgüven algıları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 12-2, Sayı: 24, 117-131.
  • Özüdoğru, G. ve Çakır, H. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15(2), 207-226.
  • Öztaş, H. ve Özay, E.(2004). Biyoloji Öğretmenlerinin biyoloji öğretiminde karşılaştıkları sorunlar: Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 69-76.
  • Rankin, E. L. & Hoaas, D. J. (2001). The use of powerpoint and student performance. Atlantic Economic Journal, 29, 113.
  • Saban, A. (2000). Hizmet içi eğitimde yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:145
  • Schriver, M. & Czerniak, C.M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmental appropriate curriculum and instruction. Journal of Science Teacher Education, 10 (1), 21-42.
  • Stella, S. & Gnanam, A. (2004). Quality assurance in distance education: The challenges to be addressed. Higher Education, 47 (2), 143-160.
  • Suanpang, P., Petocz, P. & Kalceff, W. (2004). Student attitudes to learning business statistics: Comparison of online and traditional methods. Educational Technology & Society, 7(3), 9-20.
  • Szabo, A. & Hastings, N. (2000). Using IT in the undergraduate classroom: Should we replace the blackboard with powerpoint? Computers and Education, 35, 175–
  • Şimşek, Ö., Demir, S., Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 1-24.
  • Temur, S. (2001). Bilgisayar teknolojisi ve kullanım. Konya: Çizgi Yayınları. Thomas, P. & Carswell, L. (2000). Learning through collaboration in a distributed education environment. Educational Technology and Society, 3 (3), 373-383.
  • Turan, A. H. ve Çolakoğlu, B. E. (2008). Yüksek öğrenimde öğretim elemanlarının teknoloji kabulü ve kullanımı: Adnan menderes üniversitesinde ampirik bir değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 106-121.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. geliştirilmiş, Ankara: Nobel Yayınları (6. Baskı).
  • Yiğit, N., Alev, N., Altun, T., Özmen, H. ve Akyıldız, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Trabzon: Celepler Matbaacılık.

Expectations of Preservice Teachers from University Professors in Terms of Use of Instructional Technology

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 275 - 300, 01.06.2016

Öz

The purpose of this study is to determine the preservice teachers’ expectations of the university professors’ use of information technologies. The study was conducted with 300 preservice teachers in public and private universities by using survey research method. Data was collected by using “Preference Survey of Using Technology” developed by Apperson, Laws & Scepansky (2006) and adapted to Turkish by the authors of the present study. After the adaptation process the reliability coefficient was found as 0.89. In general, preservice teachers’ indicated positive opinions to the items in the survey. According to average point of the items that positive opinions were indicated, it is assumed that university professors are expected to use computer and information technologies during the lecture. Furthermore, private university students’ average points were higher than public university students. In sum, all of the preservice teachers who were enrolled in both universities stated that instructors should use technology in their courses

Kaynakça

  • Altunoğlu, B. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Apperson, J. M., Laws, E. L. & Scepansky, J. A. (2006). The impact of presentation graphics on students’ experience in the classroom. Computers and Education, 47(1), 116–126.
  • Bakioğlu, A. ve Karsantık, İ. (2015). Eğitim bilimleri bölümü öğretim elemanlarının bilişim teknolojisi kullanım becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimler Dergisi, 42, 17-32.
  • Christanse, R. (2002). Effects of technology integration education on the attitudes of teachers and students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 411-434.
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık. Ergün, M., Duman, T., Kıncal, R.Y. ve Arıbaş, S. (1999). İdeal bir öğretim elemanının özellikleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 3, 1-11.
  • Erdemir, N. (2011). The effect of powerpoint and traditional lectures on students’ achievement in physics. Journal of Turkish Science Education, 8(3), 176-189.
  • Erdemir, N. ve Çepni, S. (2007). Fizik öğretmen adaylarının yıllara göre başarı ve tutumlarının etkileşim düzeyleri. On dokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, 60-69.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknolojiyi kullanabilme özgüvenlerinin tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3) 99-108.
  • Erdemir, N. ve Bakırcı, H. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen branşlarına karşı tutumlarının gelişim ve değişimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 161- 170.
  • Fisher, M. (2000). Computer skills of initial teacher education students. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(1), 109–123.
  • Gökdaş, İ. ve Kayrı, M. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1- 20.
  • Hayes, D. (2004). Intellectuals and education: The role of the university. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 6(4), 123-138.
  • Inal, Y., Karakus, T. ve Cagıltay, K. (2008). Turkish high school students’ considerations, expectations and awareness on distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(4), 63-76.
  • Irving, K. E. (2003). Preservice science teachers' use of educational technology during student teaching. Newyork: University of Virginia.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2011). Öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersinde eğitim teknolojilerinin kullanılmasına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 128-150.
  • Jones, N. & Peachey, P. (2005). The development of socialization in an on-line learning environment. The Journal of Interactive Online Learning, 3 (3). 1-20.
  • Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kavcar, C. (2003, Mayıs). Alan Öğretmeni Yetiştirme, Eğitimde Yansımalar. Sözlü bildiri, VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kjetsaa, M. A. (2002). Technology education trends in preservice teacher education between 1980 and 1999 as reflected in dissertation research. Dissertation Abstracts International, 177. (UMI No. 3066136).
  • Mantei, E. J. (2000). Using Internet class notes and powerpoint in the physical geology lecture. Journal of College Science Teaching, 29, 301–305.
  • Mills, J., Eyre, G. & Harvey, R. (2005). What makes the provision of e-learning successful? Charles sturt university's experience in Asia. Education for Information, 23(1), 43-55.
  • Oktar, İ. ve Bulduk, S. (1999). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin davranışlarının değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 142.
  • Ortiz-Rodriguez, M., Telg, R. W., Irani, T., Roberts, T. G. & Rhoades, E. (2005). College students’ perceptions of quality in distance education: The importance of communication. Quarterly Review of Distance Education, 6 (2), 97-105
  • Önal, N. ve Çakır, H. (2015). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik içerik bilgilerine ilişkin özgüven algıları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 12-2, Sayı: 24, 117-131.
  • Özüdoğru, G. ve Çakır, H. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15(2), 207-226.
  • Öztaş, H. ve Özay, E.(2004). Biyoloji Öğretmenlerinin biyoloji öğretiminde karşılaştıkları sorunlar: Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 69-76.
  • Rankin, E. L. & Hoaas, D. J. (2001). The use of powerpoint and student performance. Atlantic Economic Journal, 29, 113.
  • Saban, A. (2000). Hizmet içi eğitimde yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:145
  • Schriver, M. & Czerniak, C.M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmental appropriate curriculum and instruction. Journal of Science Teacher Education, 10 (1), 21-42.
  • Stella, S. & Gnanam, A. (2004). Quality assurance in distance education: The challenges to be addressed. Higher Education, 47 (2), 143-160.
  • Suanpang, P., Petocz, P. & Kalceff, W. (2004). Student attitudes to learning business statistics: Comparison of online and traditional methods. Educational Technology & Society, 7(3), 9-20.
  • Szabo, A. & Hastings, N. (2000). Using IT in the undergraduate classroom: Should we replace the blackboard with powerpoint? Computers and Education, 35, 175–
  • Şimşek, Ö., Demir, S., Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 1-24.
  • Temur, S. (2001). Bilgisayar teknolojisi ve kullanım. Konya: Çizgi Yayınları. Thomas, P. & Carswell, L. (2000). Learning through collaboration in a distributed education environment. Educational Technology and Society, 3 (3), 373-383.
  • Turan, A. H. ve Çolakoğlu, B. E. (2008). Yüksek öğrenimde öğretim elemanlarının teknoloji kabulü ve kullanımı: Adnan menderes üniversitesinde ampirik bir değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 106-121.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. geliştirilmiş, Ankara: Nobel Yayınları (6. Baskı).
  • Yiğit, N., Alev, N., Altun, T., Özmen, H. ve Akyıldız, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA52GC29FE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Naki Erdemir Bu kişi benim

Hasan Bakırcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdemir, N., & Bakırcı, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarından Bilgi Teknolojilerini Kullanma Konusunda Beklentileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 275-300.