BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Deprem Eğitimi Araştırmaları: Betimsel İçerik Analizi

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 301 - 314, 01.06.2016

Öz

Bu çalışma Türkiye’deki deprem eğitimi araştırmaları alanındaki yönelimleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de yayınlanan akademik çalışmalar içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. 2004-2014 yılları arasında deprem eğitimi ile ilgili Türkiye’de yapılmış makale ve lisansüstü tezler araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiştir. Literatür taraması sonucunda deprem eğitimi ile ilgili 12 makale ve 11 yüksek lisans tezi belirlenerek içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmalarda en fazla çalışılan konuların bireylerin deprem bilgi düzeyi ve deprem algıları olduğu, evrenin ve örneklemin çoğunlukla öğrencilerden ve öğretmenlerden seçildiği, yetişkin eğitimi ile ilgili çalışmaların oldukça sınırlı olduğu da ortaya çıkmıştır. Betimsel araştırmalara sıklıkla yer verildiği, verilerin çoğunlukla anket ve mülakat yoluyla toplandığı, veri analizinde de yüzdelik ve frekans kullanıldığı görülmüştür. Elde edilen veriler ışığında deprem eğitimi araştırmalarının mevcut durumu ile ilgili öneriler ve bu konudaki araştırma yönelimlerin neler olması gerektiği yönünde tavsiyelerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Baba, M., Öksüz, Y., Çevik, C. ve Güven, E. (2011, Mayıs). 2005-2010 Yılları Arasında Sınıf Öğretmenliği Alanında hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Sözel bildiri,10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Sivas.
  • Chang, Y.H., Chang, C.Y. & Tseng, Y.H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315 –331.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education (Special edition), 23-45.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Erdoğmuş, F. U. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Alanında Yapılan Master ve Doktora Tezlerinde Genel Eğilimler. Sözel bildiri, Akademik Bilişim Konferansı, Şanlıurfa.
  • Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 43-75.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki Eğitim Araştırmalarında Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 442-460.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111.
  • Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. & Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education: 1995-2005. Journal of Mixed Methods Research, 3(1), 26-41.
  • Hung, J. L. (2012). Trends of e-learning research from 2000 to 2008: Use of text mining and bibliometrics. British Journal of Educational Technology, 43(1), 5-16.
  • Karadağ (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-
  • Küçükoğlu, A ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 12.
  • Leea, M. H, Wub, Y.T & Tsai, C.C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020.
  • Lubiensky, S. T. & Bowen, A. (2000). Who’s counting? A survey of mathematics education research 1982-1998. Journal for Research in Mathematics Education, 31(5), 626–633.
  • Oruç, Ş. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler alanında yapılan tez çalışmaları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim Alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya Üniversitesi Journal of Education,4(1), 116-136.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim Dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim, 34(173), 430- 453.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Dursun, F. (2010). Türkiye’de eğitim programları ve öğretim alanındaki lisansüstü tezlerinin incelenmesi. Sözel bildiri, 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Balıkesir Üniversitesi, Ayvalık.
  • Sönmez, Ö. F., Merey, Z. ve Kaymakcı, S. (2009). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi alanında yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin değerlendirilmesi. Sözel bildiri, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Sözbilir, M., Kutu, H. & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds).
  • The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Tarman, B., Acun, İ. ve Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725 -746.
  • Tsai, C.W. & Chiang, Y.C. (2013). Research trends in problem-based learning (PBL) research in e-learning and online education environments: A review of publications in SSCI-indexed journals from 2004 to 2012. British Journal of Educational Technology, 44(6), 185-190.
  • Tsai, C.C. & Wenb, M.L. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 7(1), 3-14.
  • Winn, W. D. (2002). Current trends in educational technology research: the study of learning environments. Educational Psychology Review, 1(3), 331–351.

Earthquake Education Researches in Turkey: A Descriptive Content Analysis

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 301 - 314, 01.06.2016

Öz

The aim of the study is to determine the trends in researches related to Turkish earthquake education. For the purpose of this goal the studies focused on earthquake education in Turkey were analyzed with content analysis method. Papers and graduate theses related to earthquake education in Turkey between 2004 and 2014 were determined as the population of the study. The whole population, rather than population sampling was aimed to study. As a result of literature review, 12 research papers and 11 graduate theses were determined and they were subjected to content analysis. The results showed that the level of individuals’ earthquake knowledge and their perceptions were mostly studied, research population and sample were mostly selected from students and teachers, the studies about earthquake education for adults were rather limited, qualitative researches were preferred mostly, the data was commonly collected via questionnaire and interview techniques and analysis of the data was performed as percentage and frequency. Current situation of the earthquake education research in Turkey was discussed and recommendations were made for researchers on the orientations of the future studies

Kaynakça

  • Baba, M., Öksüz, Y., Çevik, C. ve Güven, E. (2011, Mayıs). 2005-2010 Yılları Arasında Sınıf Öğretmenliği Alanında hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Sözel bildiri,10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Sivas.
  • Chang, Y.H., Chang, C.Y. & Tseng, Y.H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315 –331.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education (Special edition), 23-45.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Erdoğmuş, F. U. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Alanında Yapılan Master ve Doktora Tezlerinde Genel Eğilimler. Sözel bildiri, Akademik Bilişim Konferansı, Şanlıurfa.
  • Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 43-75.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki Eğitim Araştırmalarında Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 442-460.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111.
  • Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. & Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education: 1995-2005. Journal of Mixed Methods Research, 3(1), 26-41.
  • Hung, J. L. (2012). Trends of e-learning research from 2000 to 2008: Use of text mining and bibliometrics. British Journal of Educational Technology, 43(1), 5-16.
  • Karadağ (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-
  • Küçükoğlu, A ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 12.
  • Leea, M. H, Wub, Y.T & Tsai, C.C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020.
  • Lubiensky, S. T. & Bowen, A. (2000). Who’s counting? A survey of mathematics education research 1982-1998. Journal for Research in Mathematics Education, 31(5), 626–633.
  • Oruç, Ş. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler alanında yapılan tez çalışmaları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim Alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya Üniversitesi Journal of Education,4(1), 116-136.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim Dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim, 34(173), 430- 453.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Dursun, F. (2010). Türkiye’de eğitim programları ve öğretim alanındaki lisansüstü tezlerinin incelenmesi. Sözel bildiri, 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Balıkesir Üniversitesi, Ayvalık.
  • Sönmez, Ö. F., Merey, Z. ve Kaymakcı, S. (2009). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi alanında yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin değerlendirilmesi. Sözel bildiri, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Sözbilir, M., Kutu, H. & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds).
  • The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Tarman, B., Acun, İ. ve Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725 -746.
  • Tsai, C.W. & Chiang, Y.C. (2013). Research trends in problem-based learning (PBL) research in e-learning and online education environments: A review of publications in SSCI-indexed journals from 2004 to 2012. British Journal of Educational Technology, 44(6), 185-190.
  • Tsai, C.C. & Wenb, M.L. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 7(1), 3-14.
  • Winn, W. D. (2002). Current trends in educational technology research: the study of learning environments. Educational Psychology Review, 1(3), 331–351.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA52EA26EV
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerif Ali Değirmençay Bu kişi benim

Mustafa Cin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Değirmençay, Ş. A., & Cin, M. (2016). Türkiye’deki Deprem Eğitimi Araştırmaları: Betimsel İçerik Analizi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 301-314.