BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Belirtilerinin, Akademik Başarı ve Bazı Parametrelerle İlişkisinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 315 - 329, 01.06.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği (BESÖ) Bölümü öğrencilerinin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin, akademik başarı ve bazı parametrelerle (ilişkisini inceleyerek, cinsiyet, yaş, vücut ağırlığı, sınıf düzeyi ve bazı demografik bilgileri açısından) öğrenciler üzerindeki etkisinin farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırma Beden Eğitimi ve Spor bölümünde eğitimlerine devam eden 200 gönüllü öğrenciyle gerçekleştirilmiştir.BESÖ bölümü öğrencilerinin dikkat eksiliği hiperaktivite bozukluğu belirtisi olasılığını belirlemek için Dünya Sağlık Örgütü tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlanması, güvenirliliği ve geçerliliği Doğan ve arkadaşlarının (2009) yaptığı erişkin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Kendi Bildirim Ölçeği (Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ASRS-v1.1) testi ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Katılımcıların dikkat eksiliği hiperaktivite bozukluğu belirtisi olasılığı belirlenmiştir Araştırmada elde edilen verilerin analizi için “SPSS 15.0” paket programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise “t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), korelasyon ” test tekniklerinden yararlanılmıştır. BESÖ bölümü öğrencilerindeki yüksek DEHB belirtisi ve DEHB belirtisi olasılığı ciddi oranda görülmüştür. Eğitim kurumlarının ve öğretmenlerin DEHB’li olabilecek öğrenciler için yapılacak eğitim planlanmasında, bu öğrencileri dikkate alması ve daha fazla rekreatif alanlara yer verilmesi önerilmektedir

Kaynakça

  • Adsız, E. ( 2010). İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Akgün, G. M., Tufan, E., Yurteri, N., & Erdoğan, A. (2011). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun genetik boyutu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1).
  • Almacıoğlu, D. (2007). Yönetsel Bir Sorun Olarak Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Öğrencilerin Sınıf ve Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğretmenleri Tarafından Tanınma Yeterliliklerinin İncelenmesi.Eğitim Bilimleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep.
  • Barbaroğlu, A. (2011) Çocuk psikolojisi ve Ruh sağlığı,Vize Yayıncılık, Ankara.
  • Ceylan, A. Ö., Çulha, M., &Karakaş, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Belirtilerinin Elektro Fizyolojik Bileşenler ve MMPI-2 Puanlarıyla İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 66.
  • Doğan, S., Öncü, B., Varol Saraçoğlu, G., & Küçükgöncü, S. (2008). Üniversite öğrencilerinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirti sıklığı ve belirti düzeyi ile ilişkili gelişimsel, akademik ve psikolojik etmenler.Türkiye’de Psikiyatri, 10, 109-115.
  • Doğan, S., Öncü, B., Varol Saraçoğlu, G., & Küçükgöncü, S. (2009). Erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu kendi bildirim ölçeği (ASRS-v1. 1): Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 77-87.
  • Doğan, Ö. Işıtan, S. (2011). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri. N. Baykoç–Dönmez (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (s.271-286), Eğiten Kitap. Ankara.
  • Doğaroğlu, T. K. (2013). Türkiye’de dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ile ilgili çalışmaların yürütüldüğü lisansüstü tezlerin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research (ISSN: 2148-2896), 1(2), 90-112.
  • Karaduman, B. D. (2004). Dikkat toplama eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin dikkat toplama düzeyi, benlik algısı ve başarı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karakaş, S., Bakar, E. E., & Taner, Y. I. (2013). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olgularındaki zeka puanında dikkatin rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 28(72).
  • Kayaalp, L. (2008). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi, 62, 147-152.
  • MEB .(2006).Özel eğitim hizmetleri tanıtım el kitabı.Devlet kitapları Basımevi. Ankara.
  • Öktem, F.(2009) Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu. (Ed.), Akçamete. Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi olan öğrenciler ve Özel eğitim. Kok yayıncılık, Ankara.
  • Öncü, B., & Şenol, S. (2002). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunun Etiyolojisi: Bütüncül Yaklaşım. Klinik Psikiyatri, 5, 111-119.
  • Özmen, S. K. (2010). Okulda dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(2).
  • Topçu, B., Yıldız, S., & Bilgen, Z. T. (2007). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda folklor egzersizinin etkisi. Genel Tıp Dergisi, 17(2), 89-93.
  • Tunç, A. (2013). Golf sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Uskan, C. (2011) Dikkat eksikliği bozukluğu olan 8-10 yaşındaki çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye dayalı bir programın etkinliğinin sınanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi.İstanbul.
  • Uyan, Z. Peker, C, G., Tekiner, S. ve Ulukol, B. (2014). Ergenlerde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu sıklığının araştırılması. Konuralp Tıp Dergisi, 2014(3), 21-26.
  • Yapıcıoğlu, B., Kavakci, Ö., Güler, A. S., & Doğan, O. (2011). Sivas il merkezinde erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun yaygınlığı ve eşlik eden eksen-I, eksen-II tanıları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12(3).
  • Yavuzer, H. (2013). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. (16. Baskı). Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Yüce, M. (2006). Bir Üniversite Hastanesi Çocuk Psikiyatrisi Polikliniğine Başvuran Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Bulunan Çocuk ve Ergenlerde Psikiyatrik Komorbidite.Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Gaziantep Tıp Fakültesi, Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı.

A Study on The Relationship Between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and The Academic Success and Some Parameters of The Students of enrolled to the Physical Education and Sports Department

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 315 - 329, 01.06.2016

Öz

The purpose of this study is to find out whether the impact of the symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder of the students being trained at the department mentioned above by examining the relationship between their academic achievement and some parameters such as gender, age, body weight, grade level and personality information. The study has been carried out on 200 volunteer students who have been selected randomly among the students of the department. In order to determine the potentiality of the Attention Deficit/Hyperactivity Disorder of the students from the department, we have followed up DEHB (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder), ASRS-v1.1)and Personal Information Form, which have been developed by WHO (World Health Organization) and transcribed by Doğan et all. “SPSS 15-0” package programme and the “t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation”test techniques have been used for the analysis of the data obtained from the study.It has been observed that the students of BESÖ have significant symptoms of DEHB and the possibility of DEHB. It is recommended that the educational institutes and the teachers take into account the conditions of the students having DEHB when planning the curriculum of the schools

Kaynakça

  • Adsız, E. ( 2010). İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Akgün, G. M., Tufan, E., Yurteri, N., & Erdoğan, A. (2011). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun genetik boyutu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1).
  • Almacıoğlu, D. (2007). Yönetsel Bir Sorun Olarak Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Öğrencilerin Sınıf ve Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğretmenleri Tarafından Tanınma Yeterliliklerinin İncelenmesi.Eğitim Bilimleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep.
  • Barbaroğlu, A. (2011) Çocuk psikolojisi ve Ruh sağlığı,Vize Yayıncılık, Ankara.
  • Ceylan, A. Ö., Çulha, M., &Karakaş, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Belirtilerinin Elektro Fizyolojik Bileşenler ve MMPI-2 Puanlarıyla İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 66.
  • Doğan, S., Öncü, B., Varol Saraçoğlu, G., & Küçükgöncü, S. (2008). Üniversite öğrencilerinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirti sıklığı ve belirti düzeyi ile ilişkili gelişimsel, akademik ve psikolojik etmenler.Türkiye’de Psikiyatri, 10, 109-115.
  • Doğan, S., Öncü, B., Varol Saraçoğlu, G., & Küçükgöncü, S. (2009). Erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu kendi bildirim ölçeği (ASRS-v1. 1): Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 77-87.
  • Doğan, Ö. Işıtan, S. (2011). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri. N. Baykoç–Dönmez (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (s.271-286), Eğiten Kitap. Ankara.
  • Doğaroğlu, T. K. (2013). Türkiye’de dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ile ilgili çalışmaların yürütüldüğü lisansüstü tezlerin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research (ISSN: 2148-2896), 1(2), 90-112.
  • Karaduman, B. D. (2004). Dikkat toplama eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin dikkat toplama düzeyi, benlik algısı ve başarı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karakaş, S., Bakar, E. E., & Taner, Y. I. (2013). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olgularındaki zeka puanında dikkatin rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 28(72).
  • Kayaalp, L. (2008). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi, 62, 147-152.
  • MEB .(2006).Özel eğitim hizmetleri tanıtım el kitabı.Devlet kitapları Basımevi. Ankara.
  • Öktem, F.(2009) Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu. (Ed.), Akçamete. Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi olan öğrenciler ve Özel eğitim. Kok yayıncılık, Ankara.
  • Öncü, B., & Şenol, S. (2002). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunun Etiyolojisi: Bütüncül Yaklaşım. Klinik Psikiyatri, 5, 111-119.
  • Özmen, S. K. (2010). Okulda dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(2).
  • Topçu, B., Yıldız, S., & Bilgen, Z. T. (2007). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda folklor egzersizinin etkisi. Genel Tıp Dergisi, 17(2), 89-93.
  • Tunç, A. (2013). Golf sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Uskan, C. (2011) Dikkat eksikliği bozukluğu olan 8-10 yaşındaki çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye dayalı bir programın etkinliğinin sınanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi.İstanbul.
  • Uyan, Z. Peker, C, G., Tekiner, S. ve Ulukol, B. (2014). Ergenlerde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu sıklığının araştırılması. Konuralp Tıp Dergisi, 2014(3), 21-26.
  • Yapıcıoğlu, B., Kavakci, Ö., Güler, A. S., & Doğan, O. (2011). Sivas il merkezinde erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun yaygınlığı ve eşlik eden eksen-I, eksen-II tanıları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12(3).
  • Yavuzer, H. (2013). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. (16. Baskı). Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Yüce, M. (2006). Bir Üniversite Hastanesi Çocuk Psikiyatrisi Polikliniğine Başvuran Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Bulunan Çocuk ve Ergenlerde Psikiyatrik Komorbidite.Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Gaziantep Tıp Fakültesi, Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA52EU35YA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Atlı Bu kişi benim

Gökhan Yaşar Bu kişi benim

Zekiye Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atlı, M., Yaşar, G., & Özkan, Z. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Belirtilerinin, Akademik Başarı ve Bazı Parametrelerle İlişkisinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 315-329.