BibTex RIS Kaynak Göster

The Development of Preschool Curriculum Evaluation Scale

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 657 - 683, 01.06.2016

Öz

The aim of this study is to develop an evaluation tool that measures preschool curriculum based on Stufflebeam’s context, input, process and product curriculum evaluation model. The study was carried out with 200 preschool teachers working in Van province and districts of Van. At the process of developing the scale the relevant literature was reviewed, an item pool was formed, experts and field teachers’ opinions were sought, and then the implementation was carried out by finalizing the draft form. The obtained data was analyzed with SPSS. To ensure the reliability and validity of the scale, exploratory factor analysis was performed for construct validity, and independent samples t-test was made to determine item discrimination, and pearson correlation analysis was performed to determine the relation among the subscales, and Cronbach Alpha (Cra) value was examined to determine the internal coefficient of consistence. As a result of validity and reliability analysis, the scale consisting of 50 items and 4 dimensions (context, input, process, and product) was developed

Kaynakça

  • Adagideli, F. H. ve Ader, E. (2014). Okul öncesi dönemde üstbiliş ve özdüzenleme: değerlendirme, öğretim ve beceriler. G. Sakız (Ed), Özdüzenleme: öğrenmeden öğretime özdüzenleme davranışlarının gelişimi, stratejiler ve öneriler içinde, s. 130-154. Ankara: Nobel Akademik.
  • Aközbek, Ö. (2008). Lise I. sınıf matematik öğreti programının CIPP değerlendirme modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (genel liseler, ticaret meslek liseleri, endüstri meslek liseleri). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Başaran, İ. E. (1992). Eğitime giriş (dokuzuncu basım). Ankara: Gül Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Çalışandemir, F. (2014). Okul öncesi eğitimde program. (Ed.), Serdal Seven. Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2009). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilek, H. ve Duman, T. (2014). Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 33, 143-158.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde “program” geliştirme (6. Baskı). Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. & Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: alternative approaches and practical guidelines. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Güven, G. ve Efe-Azkeskin, K. (2010). Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. (Ed.), İbrahim H. Diken. Erken çocukluk eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Göle, M. O. ve Temel, Z. F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Göle, M. O. ve Temel, Z. F. (2015, Haziran). Program niteliği değerlendirme ölçeği geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. II. Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gelişli, Y. ve Yazıcı, E. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı: 29, 85-93.
  • Ilgar, L., Ilgar, Ş. ve Egercioğlu-Gösterişli N. (2011). The significance of preschool education and frequently encountered problems in preschool education, International Journal of Arts & Sciences, 4(21), 355–360.
  • Köksal, O., Balaban-Dağal, A. ve Duman A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 4(46), 379-394.
  • Karaköse, T. (2012). Türk eğitim sisteminin yapısı ve özellikleri. (Ed.), Hasan Basri Memduhoğlu ve Kürşad Yılmaz. Eğitim Bilimine Giriş içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karataş, H. (2007). Yıldız teknik üniversitesi modern diller bölümü İngilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, H. ve Fer, S. (2009). Yıldız teknik üniversitesi İngilizce öğretim programının CIPP modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 47-60.
  • Katrancı, M. (2014). Okul öncesi eğitim ve önemi. (Ed.), Serdal Seven. Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kumral, O. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Eğitim programlarının değerlendirilmesi ve eğitsel eleştiri modeli. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Lewy, A. (1977). Handbook of curriculum evaluation. New York: Longman Inc. MEB, (1973). Milli eğitim temel kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 02.03.2015 tarihinde alınmıştır.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon..
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2004). Curriculum: Foundations, principles and issues. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952- 2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, yıl, 1, sayı, 1.
  • Selvi, H. ve Bıçak, B. (2013). Stufflebeam’in program değerlendirme modeliyle milli eğitim bakanlığı sürücü kurslarında kullanılan sürücü eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 315-325.
  • Semerci, Ç. ve Meral, E. (2007) Lisansüstü Eğitimde Program Değerlendirmeye İlişkin Tezlerin Meta
  • Değerlendirmesi (Fırat Üniversitesi Örneği).
  • http://egtbil.bartin.edu.tr/files/makale2.pdf adresinden 29.10.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30.
  • Stufflebeam, D. L., Madaus, G. F., & Kellaghan, T. (2002). Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation. Dordrechts: Springer.
  • Tiantong, M. & Tongchin, P. (2013). A multiple intelligences supported web-based collaborative learning model using Stufflebeam’s CIPP evaluation model. International Journal of Humanities and Social Science, 3(7), 157-165.
  • Tunç, F. (2010). Evaluatıon of an Englısh language teachıng program at a publıc unıversıty usıng CIPP model. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tyler, R.W. (1949). The basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Pres.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi. ISBN: 978-605-5197-15-5, Ankara.
  • Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Zhang, G., Zeller, N., Griffith R., Metcalf, D., Williams, J., Shea C. & Misulis K. (2011). Using the context, ınput, process, and product evaluation model (CIPP) as a comprehensive framework to guide the planning, ımplementation, and assessment of service-learning programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 57-84.

Okul Öncesi Eğitim Programı Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 657 - 683, 01.06.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, Stufflebeam’ın Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün Değerlendirme Modelini temel alarak okul öncesi eğitim programını değerlendirecek bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Çalışma, Van il merkezinde ve ilçelerinde görev yapmakta olan 200 okul öncesi eğitim öğretmeni ile yürütülmüştür. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde ilgili literatür taranmış, madde havuzu oluşturulmuş, uzman ve alan öğretmenlerinin görüşü alınmış ve taslak form son haline getirilerek uygulama gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veri SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini sağlama noktasında; yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi, madde ayırt ediciliklerini belirlemek için bağımsız gruplar t-testi, alt ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson_korelasyon analizi yapılmış ve iç tutarlık katsayısını belirlemek için Cronbach Alpha (Crα) değerlerine bakılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda 50 madde ve 4 boyuttan (bağlam, girdi, süreç, ürün) oluşan bir ölçek elde edilmiştir

Kaynakça

  • Adagideli, F. H. ve Ader, E. (2014). Okul öncesi dönemde üstbiliş ve özdüzenleme: değerlendirme, öğretim ve beceriler. G. Sakız (Ed), Özdüzenleme: öğrenmeden öğretime özdüzenleme davranışlarının gelişimi, stratejiler ve öneriler içinde, s. 130-154. Ankara: Nobel Akademik.
  • Aközbek, Ö. (2008). Lise I. sınıf matematik öğreti programının CIPP değerlendirme modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (genel liseler, ticaret meslek liseleri, endüstri meslek liseleri). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Başaran, İ. E. (1992). Eğitime giriş (dokuzuncu basım). Ankara: Gül Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Çalışandemir, F. (2014). Okul öncesi eğitimde program. (Ed.), Serdal Seven. Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2009). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilek, H. ve Duman, T. (2014). Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 33, 143-158.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde “program” geliştirme (6. Baskı). Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. & Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: alternative approaches and practical guidelines. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Güven, G. ve Efe-Azkeskin, K. (2010). Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. (Ed.), İbrahim H. Diken. Erken çocukluk eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Göle, M. O. ve Temel, Z. F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Göle, M. O. ve Temel, Z. F. (2015, Haziran). Program niteliği değerlendirme ölçeği geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. II. Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gelişli, Y. ve Yazıcı, E. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı: 29, 85-93.
  • Ilgar, L., Ilgar, Ş. ve Egercioğlu-Gösterişli N. (2011). The significance of preschool education and frequently encountered problems in preschool education, International Journal of Arts & Sciences, 4(21), 355–360.
  • Köksal, O., Balaban-Dağal, A. ve Duman A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 4(46), 379-394.
  • Karaköse, T. (2012). Türk eğitim sisteminin yapısı ve özellikleri. (Ed.), Hasan Basri Memduhoğlu ve Kürşad Yılmaz. Eğitim Bilimine Giriş içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karataş, H. (2007). Yıldız teknik üniversitesi modern diller bölümü İngilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, H. ve Fer, S. (2009). Yıldız teknik üniversitesi İngilizce öğretim programının CIPP modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 47-60.
  • Katrancı, M. (2014). Okul öncesi eğitim ve önemi. (Ed.), Serdal Seven. Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kumral, O. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Eğitim programlarının değerlendirilmesi ve eğitsel eleştiri modeli. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Lewy, A. (1977). Handbook of curriculum evaluation. New York: Longman Inc. MEB, (1973). Milli eğitim temel kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 02.03.2015 tarihinde alınmıştır.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon..
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2004). Curriculum: Foundations, principles and issues. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952- 2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, yıl, 1, sayı, 1.
  • Selvi, H. ve Bıçak, B. (2013). Stufflebeam’in program değerlendirme modeliyle milli eğitim bakanlığı sürücü kurslarında kullanılan sürücü eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 315-325.
  • Semerci, Ç. ve Meral, E. (2007) Lisansüstü Eğitimde Program Değerlendirmeye İlişkin Tezlerin Meta
  • Değerlendirmesi (Fırat Üniversitesi Örneği).
  • http://egtbil.bartin.edu.tr/files/makale2.pdf adresinden 29.10.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30.
  • Stufflebeam, D. L., Madaus, G. F., & Kellaghan, T. (2002). Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation. Dordrechts: Springer.
  • Tiantong, M. & Tongchin, P. (2013). A multiple intelligences supported web-based collaborative learning model using Stufflebeam’s CIPP evaluation model. International Journal of Humanities and Social Science, 3(7), 157-165.
  • Tunç, F. (2010). Evaluatıon of an Englısh language teachıng program at a publıc unıversıty usıng CIPP model. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tyler, R.W. (1949). The basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Pres.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi. ISBN: 978-605-5197-15-5, Ankara.
  • Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Zhang, G., Zeller, N., Griffith R., Metcalf, D., Williams, J., Shea C. & Misulis K. (2011). Using the context, ınput, process, and product evaluation model (CIPP) as a comprehensive framework to guide the planning, ımplementation, and assessment of service-learning programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 57-84.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33DY75UA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mecit Aslan Bu kişi benim

Hayriye Soyalp Bu kişi benim

Osman Karahan Bu kişi benim

Muhammet Altuntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, M., Soyalp, H., Karahan, O., Altuntaş, M. (2016). Okul Öncesi Eğitim Programı Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 657-683.