The purpose of this study is to examine the attitudes of social studies preservice teachers towards teaching profession with regard to different variables. The sample comprises 403 pre-service teachers attending Faculty of Education, Universty of Gazi in Spring term, 2010. The method of this study is a survey test. The data is developed by Semerci (1999), and collected by the attitude scale of students towards teaching profession. At the end of this study it is determined that teaching profession attitude level of the candidate teachers differed remarkably in terms of sex, teaching profession and select area of social studies teaching variants, and that the educational levels of their parents’profession,their monthly income, residential, their education style and the class where they took their education did not have a remarkable effect
Teaching profession social studies candidate teachers attitude
Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Bu çalışma, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ndeki 403 öğrencinin katılımıyla 2011 yılı Bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmada veriler Semerci (1999) tarafından geliştirilmiş olan “öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarında cinsiyet, öğretmenlik mesleğini seçme ve sosyal bilgiler branşını seçme değişkenine göre anlamlı bir fark görüldüğü, öğrenim şekli, sınıf düzeyi, baba mesleği, anne - baba eğitim durumu, ailenin gelir durumu ve yerleşim türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülmediği ortaya çıkmıştır
Diğer ID | JA25CG99UR |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 1 |