Çeşitli
çalışma alanlarında doğal bir hiyerarşiye sahip verilerle sıklıkla
karşılaşılmaktadır. Bu tip verilerde bir gruba ait olan gözlemler birbirlerine
benzerlik gösterirken diğer gruplardaki gözlemlerden bağımsız olurlar. Aynı
grup içindeki gözlemlerin birbirlerine benzerliği, gözlemlerin bağımsızlığı varsayımının
ihlal edilmesiyle sonuçlanır. Ortaya çıkan bu sorun, çok düzeyli modellerin
kullanılmasıyla giderilebilir. Bu çalışmada, Van ili merkezinde şansa bağlı
olarak seçilen 20 ilköğretim okulunda eğitim öğretim gören öğrencilerin, 2010
yılı SBS (Seviye Belirleme Sınavı) başarı puanı üzerine etkili olan faktörler,
çok düzeyli doğrusal modeller kullanılarak değerlendirilmiştir. Kesim ve eğimin
şansa bağlı olduğu model, sınav puanındaki değişimi en iyi açıklayan model
olarak belirlenmiştir. Analizler yapılırken kullanılan tahmin yöntemlerinden en
küçük sapmaya sahip olan MCMC yöntemi, IGLS ve RIGLS yöntemlerine tercih edilmiştir.
Sonuç olarak, öğrencilerin almış oldukları sınav başarısı açısından okulların anlamlı
farklılıklara sahip olduğu ortaya koyulmuştur.
Çok düzeyli modeller hiyerarşik veri şansa bağlı kesim ve eğim modeli SBS çok seviyeli modeller
In a variety of research areas data with natural
hierarchies are frequently encountered. In these kinds of data, while
observations of a group show similarity with each other it is independent from
the observations of other groups. The similarity of observations of the same
group results with the violation of the independence of the observations. This
problem can be solved with the use of multi-level models. In this work, we
apply the multilevel analysis approach to the data including the 2010-year SBS
(Placement Test) achievement scores of the students at 20 elementary schools
which were randomly selected in the Centrum of Van Province and the aim is to investigate
the important factors on the achievement scores. The random intercept and
random slope model was determined as the model which best explains the
change in exam scores. The MCMC, which has the smallest deviation among the
estimation methods, was preferred, as compared to IGLS
and RIGLS methods. The results revealed that
there is a significant difference in the student achievement scores across
schools.
Multilevel models hierarchical data random intercept and random slope model SBS (PT) hierarchical models
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |