Bu araştırmada ortaokul
öğrencilerinin akademik öz yeterlik algılarının ve okuma stratejileri bilişüstü
farkındalıklarının sınıf düzeyi, cinsiyet ve anne baba eğitim durumu
değişkenlerine göre incelenmesi; akademik öz yeterlik algısı ile okuma
stratejileri bilişüstü farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemini Sivas
Merkezde bulunan ortaokullardan 539’u kız, 520’si erkek toplam 1059 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Akademik Öz Yeterlik Ölçeği ve Okuma
Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği ile toplanmıştır. Bu çalışmada elde
edilen verilerin analizi sonucunda, ortaokul öğrencilerinin akademik öz
yeterlik algılarının ve okuma stratejileri bilişüstü farkındalık alt boyutlarının
sınıf ve cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin
akademik öz yeterlik algıları anne ve baba eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık
gösterirken okuma stratejileri bilişüstü farkındalık alt boyutlarında anlamlı
bir farklılık saptanmamıştır. Akademik öz yeterlik ile okuma stratejileri
bilişüstü farkındalık alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki
bulunmaktadır.
This research aims to investigate the academic self-efficacy perceptions
and metacognitive awareness of reading strategies of secondary school students
by class grade, gender, and parent’s educational status variables and to
determine the correlation between the academic self-efficacy perception and the
metacognitive awareness of reading strategies. The research incorporated the
screening model and the sample of it comprised of 1059 students in total, 539
females and 520 males. The data of the research were collected via Academic
Self-Efficacy Scale and Reading Strategies Cognitive Awareness Scale. Based on
the analysis of the data from the research, a significant difference was found
for class grade and gender at academic self-efficacy perceptions and
metacognitive awareness of reading strategies sub-dimensions of the secondary
school students. While academic self-efficacy shows significant difference by
parent’s educational status, no significant difference was found at
sub-dimensions of metacognitive awareness of reading strategies. There exists a
medium level positive correlation between the academic self-efficacy and the
metacognitive awareness of reading strategies sub-dimensions.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |