Aim of this study is to compare patterns and rules of educational supervison realized in Ottoman period and in Turkish Republic. In this regard, the directives for primary school inspectors, dated according to old Ottoman calendar as 1326 (A.D. 1910-1911) dated the document named as “The Directives Related to the Jobs of Primary School Inspectors”, which was held from the Library of Istanbul University archives, was transcribed. Then, the applications of those directives were compared with the current regulations towards supervision. From a broader perspective, it can be concluded that Ottoman time duties were investigation, inspection, and advices to the people. When it comes to current practices about supervision in education, which are dependent on regulation dated 02/12/2016 and issue number 6764, roles of supervisors are guidance, in-service training, inspection, evaluation, investigation, inquisition, and research. When the two legislations are compared, investigations and inspections are still in the main task of the supervisors; it is seen that there are differences in terms of public illumination, in-service training, evaluation, examination and research. Interrogation and inspection continue to exist in the duties of inspectors. Contrarily, enlightenment of public, on-the-job learning, assessment, and investigation are differing duties of supervisors with the old ones.
Educational Supervision Supervisors Ottoman Period Regulations
Bu çalışmanın amacı,
Osmanlı Döneminde ve günümüz
Türkiye’sinde yapılan eğitim teftişine ilişkin kuralları karşılaştırmalı olarak
ortaya koymaktır. Bu kapsamda İstanbul Üniversitesi Kitaplığı arşivinde bulunan
1326 tarihli “Mekâtib-İ İbtidâiye Müfettişlerinin Vezâifine Dâir Talimât”
transkribe edilmiştir. Yapılan bu işlemin ardından söz konusu belgedeki eğitim
teftişi uygulamaları günümüz eğitim teftişi uygulamaları ile
karşılaştırılmıştır. Genel olarak ilgili talimata bakıldığında müfettişlerin
görevlerinin tahkikat (soruşturma), teftişat (denetim) ve vasâyâ icrası (halka
öğüt verme) olduğu görülmektedir. Günümüzde geçerli 02/12/2016 tarih ve 6764
sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine göre ise Maarif Müfettişleri’nin görevleri rehberlik,
işbaşında yetiştirme, teftiş, değerlendirme, inceleme, araştırma ve soruşturma
olarak belirlenmiştir. İki dönem mevzuatı karşılaştırıldığında soruşturma ve
teftiş işlerinin hala müfettişlerin asli görev tanımı içinde bulunduğu; halkı
aydınlatma, işbaşında yetiştirme, değerlendirme, inceleme, araştırma
açılarından ise farklılıklar meydana geldiği görülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |