The purpose of this study is to introduce and discuss
Culturally Relevant/Responsive Education (CRE), which can be seen as an
alternative approach for Turkey, in the context of students' diversity in
Turkey and related literature. Based on document analysis of the qualitative
research methods, the researchers examined the articles, books, reports etc.
downloaded from the university database, for about 3 years (2015-2018), for the
purposes of the study. Based on the findings; Turkey, as it is in every period
of history, is a multicultural country, that has hosted many different cultures
with its 7 geographical regions and 81 provinces. Also, there are many students
who have different disabilities and need special education in Turkey's
Educational System. On the other hand, the number of refugee students has been
increasing dramatically in Turkey, for the last 5 years. According to the
reports about equity in education in
Turkey, there is achievement gap among students regarding gender, life in rural
or urban areas, the number of siblings, home language, school types,
socioeconomic levels, and geographic regions. In line with education for all, equity in education and equality of educational opportunity, it is important to arrange
teaching-learning process in such a way that it should include all these
students. Thus, in order to be more inclusive
in education, it can be said that there is a need for an alternative approach
for Turkey and CRE may be relevant. It is expected that this study will be a
resource for teachers, educators, and policymakers who are interested in
educating the students who are culturally, socially, economically, and linguistically
different and for researchers who are interested in CRE in Turkey.
Cultural Diversity Culturally Relevant Pedagogy Culturally Responsive Teaching Teachers Competence
Bu çalışmanın amacı, Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitim (KDDE) anlayışını literatüre
dayalı olarak kapsamlı bir şekilde incelemek ve KDDE'yi Türkiye'nin sahip
olduğu kültürel farklılıklar bağlamında Türkiye için alternatif bir eğitim
anlayışı olarak tartışmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman
analizine dayalı olarak yapılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından
yaklaşık üç yıl süren (2015-2018) ulusal ve uluslararası alan yazın taramaları
sonucu toplanmıştır. Araştırmada KDDE'nin önemli temsilcilerine ait 15 makale
ve 5 kitap temel veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Araştırmalar sonucunda; Türkiye Eğitim Sistemi içerisinde engellilik,
sosyoekonomik düzey, etnik kimlik, anadil, dini inanç gibi kültürel ve bireysel
farklılıklara sahip çok sayıda öğrenci bulunduğu, Türkiye'de eğitimde
eşitsizliğin; cinsiyet, yaşanılan yerleşim yeri (kır ya da kent), kardeş
sayısı, evde konuşulan dil, okul türleri, okulların devlet okulu veya özel okul
olup olmaması, sosyoekonomik altyapı ve öğrencilerin bulunduğu coğrafi bölgeler
gibi birçok faktöre bağlı olduğu, Türkiye'de
farklı okul ve kademelerde öğrenim gören mülteci öğrenci sayısının bir hayli
fazla olduğu ve eğitim sisteminde bu tür farklılıklardan dolayı birçok
problem yaşandığı belirlenmiştir. Türkiye'nin sahip olduğu kültürel
farklılıklar, çokkültürlü yapı, eğitim sisteminde bulunan engelli ve mülteci
öğrenci sayısı, eğitimde eşitsizlik raporları, herkes için eğitim ve eğitimde
feda edilecek tek bir fert yoktur anlayışı doğrultusunda; Türkiye'de daha kapsayıcı alternatif eğitim anlayışlarına ihtiyaç olduğu söylenebilir. Özellikle
eğitimde fırsat eşitliği ve eğitimde kültürel farklılıklar bağlamında
Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitim anlayışı bu ihtiyaçlara cevap verebilir. Bu
çalışmanın, özellikle benzer konularda çalışma yapacak araştırmacılara, eğitim
programcılarına, öğretmen eğitimcilerine ve eğitim politikacılarına teorik anlamda
kaynak teşkil etmesi beklenmektedir.
Kültürel Farklılıklar Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitim Pedagoji Öğretim Öğretmen yeterlikleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |