Abstract: In today’s age, individuals are regarded as those who search, question,
criticize and think creatively. It is a must for such talents to be unearthed
and developed to raise well-educated individuals. Therefore, teachers become
the core figures in the learning and teaching environment. In studies conducted
on the related topic, teachers’ supportive behaviors have been noted to be
significant for the development of creative thinking skills. The aim of the
study is to determine creativity fostering indexes of secondary school
mathematics teachers working at state and private schools and to identify the
differences between them. Being a descriptive study, the research has a
relational survey model. The research group of the study consists of 370
secondary school mathematics teachers working at state and private schools
located within Turkey. This research has employed the “Creativity Fostering
Teacher Index Scale”. The research data have been analyzed through quantitative
data analysis methods. Teachers working at private schools have been noted to
be highly creative regarding the dimensions of flexibility, evaluation,
question, opportunity and frustration, while those working at state schools
have the medium level of creativity fostering behaviors. No significant
difference has been identified between mathematics teachers working at private
and state schools concerning the dimensions of independence and integration.
Moreover, the greatest difference between the averages has been identified
across question and opportunities dimensions.
Creativity fostering secondary school mathematics teachers private schools state schools
Öz: İçerisinde bulunduğumuz çağda insanlar araştıran, sorgulayan,
eleştiren ve yaratıcı düşünebilen bireyler olarak tanımlanabilir. Bireylerin
iyi yetiştirilmesi için de bu tür yeteneklerin ortaya çıkarılması ve
geliştirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle öğretmenlere büyük görevler
düşmektedir. Nitekim yapılan çalışmalarda bu becerilerden biri olan yaratıcı
düşünme becerisinin geliştirilmesi için öğretmenin destekleyici davranışlarının
önemli olduğu belirtilmiştir. Bu nedenle araştırmada, devlet okullarında ve
kolejde çalışan ortaokul matematik öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleme
indeksleri belirlenerek, aralarındaki farklılıklar ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Araştırma betimsel araştırma niteliğinde olup ilişkisel tarama
modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’deki çeşitli
devlet okullarında ve kolejlerde ortaokul matematik öğretmenliği yapan 370
öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Yaratıcılığı Destekleyen
Öğretmen Davranışları İndeksi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler ise
nicel veri analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın
sonucunda esneklik, değerlendirme, sorgulama, fırsat verme ve hayal kırıklığı
alt boyutlarında kolejde çalışan öğretmenler çok destekleyici iken, devlet
okullarında çalışan öğretmenlerin orta derece destekleyici oldukları
bulunmuştur. Bağımsızlık ve bütünleştirme alt boyutlarında iki kurumda çalışan
matematik öğretmenleri arasında anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Diğer
taraftan ortalamalar arasındaki en fazla farklılık ise sorgulama ve fırsat verme
alt boyutlarında olmuştur.
Yaratıcılığı destekleme ortaokul matematik öğretmenleri devlet okulları kolejler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |