The aim of
this research is to evaluate according to the teachers' views of the 5th
grade science textbook revised in 2017. The research draws on views of teachers
and the participants are 11 science teachers (8 female and 3 male teachers)
working in different secondary schools in Van. The study employs qualitative
approach and phenomenology design. Semi-structured interview protocol was used.
Descriptive and content analysis were utilized for data analysis. Teachers
stated that the 5th grade science textbook is compatible with the
curriculum, appropriate to the student level and related to daily life. They
also stated that the book is sufficient in terms of providing rich visuals,
fostering interest and arising curiosity. Teachers have described the
limitations of the book as the limited number of STEM activities and inadequate
activities to measure the scientific process skills of the students. Another
limitation of the textbook is that there are not enough evaluation questions
about whether the students have learned the subject. Teachers suggested that
number of courses to accommodate the activities and the number of questions assessing
students should be increased. They also highlighted that carrying out the
activities is rather important for improving science skills of students as
students generally focus on centralized exams.
Bu araştırmanın amacı, 2017 yılında güncellenen
ortaokul beşinci sınıf Fen Bilimleri ders kitabının öğretmen görüşlerine göre
değerlendirmektir. Araştırmanın katılımcıları, Van il merkezinde farklı
ortaokullarda görev yapan 11 Fen Bilimleri öğretmeninden (3 erkek ve 8 kadın)
oluşmaktadır. Bu çalışmada, nitel araştırma yaklaşımı olan olgubilim deseni
kullanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış mülakat formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler,
betimsel analiz ve içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Öğretmenler, beşinci
sınıf Fen Bilimleri ders kitabının öğretim programıyla uyumlu, öğrenci
seviyesine uygun ve günlük hayatla ilişkili
olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca kitabın; görsellik, ilgi çekicilik ve merak
uyandırıcılık gibi ögeleri bakımından yeterli olduğunu dile getirmişlerdir.
Öğretmenler, FeTeMM etkinlik sayısının az olması ve etkinliklerin öğrencilerin
bilimsel süreç becerilerini ölçmede yetersiz olmasını kitabın sınırlılıkları
olarak açıklamışlardır. Ders kitabının diğer bir sınırlılığı, öğrencilerin
konuyu öğrenip öğrenmediğine dair yeterli sayıda değerlendirme sorularının
olmamasıdır. Öğretmenler, etkinlikler için ders saatinin ve öğrencilerin
değerlendirildiği soruların arttırılmasını, kitaptaki tüm etkinliklerin yapılmasını
ve günümüz sınav sistemlerinin daha çok
öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine odaklandığı için ders kitaplarında bu
tür etkinliklerin artırılmasını önermişlerdir.
Fen bilimleri öğretmeni Ders kitabı inceleme Öğretmen görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |