The purpose of this study is to determine the state of internet usage of classroom teachers. In line with this goal, the study group consists of 29 classroom
eachers who are working in Amasya/ Turkey during the 2016-2017 academic year. The study was designed in a survey model and was conducted using qualitative research method. Semi-structured interview form was used as data collection tool. The obtained data were analyzed with descriptive analysis technique. On the basis of findings obtained from the study, it is seen that every classroom teacher participated in the study is using the internet, the most used website in course preparations is egitimhane.com, the use of internet makes the information permanent, increases the students’ attention, increases their interest in the lesson, increases academic success and motivation, provides easy access to more information sources, allows the teacher to use different teaching methods in the lesson, and enables active participation of students in the learning process. In addition, classroom teachers have some concerns about using the internet in lessons. It is noteworthy that the use of the internet may have negative effects such as wasting time, removing it from the course, distracting the students, having content that can be a bad example for children on the internet, preventing the active learning, negatively affecting the eye health and accessing students to information without effort.
Classroom teacher Internet Internet for educational purposes
Sınıf öğretmenlerinin eğitim aracı olarak interneti kullanma durumlarının betimlendiği bu çalışma tarama modelinde nitel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu, 2016-2017 öğretim yılında Amasya İli’nde görev yapmakta olan 29 kişilik çalışma grubuna uygulanmış, elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda, araştırma grubunda yer alan sınıf öğretmenlerinin tamamı öğretimin çeşitli süreçlerinde internet kullandıklarını ve ders hazırlıklarında en çok yararlandıklerı internet sitesinin egitimhane.com olduğunu ifade etmişlerdir. Bu durumun sebeplerini, internet kullanımının öğrencilerin bilgi düzeylerinde kalıcılığı sağlaması, dikkatlerini, derse yönelik ilgilerini, akademik başarılarını ve motivasyonlarını arttırması, öğrenme sürecine aktif katılımın sağlanması, daha fazla bilgi kaynağının erişimine olanak tanıması ve öğretmenin farklı öğretim yöntemlerini kullanabilmesini kolaylaştırması olarak ifade etmişlerdir. Bunun yanı sıra sınıf öğretmenleri, derslerde interneti kullanma konusunda birtakım endişeler de taşımaktadır. İnternet kullanımının öğrenciye vakit kaybettirme, dersten uzaklaştırma, dikkat dağıtıcı olma, internette çocuklara kötü örnek oluşturabilecek içeriklerin olması, aktif öğrenmeye engel oluşturma, göz sağlığını olumsuz etkileme ve çocukları hazıra alıştırma gibi olumsuz birtakım etkiler olabileceği kaygısı dikkat çekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |