We are living in a technology driven fast moving age in which students need 21st century skills to be successful in work and daily life. Project Based Learning (PBL) that requires students to make a project is recommended to achieve the aforementioned skills. One of the focuses of the research is teachers' and students' perceptions of the benefits and challenges of PBL and project. According to the research, these perceptions effect teachers and teacher candidates’ qualifications, experiences and artifacts. The aim of this study was to identify perceptions of pre-service social studies teachers who have not sufficient experiences in the projects. The survey method was used in the study. A total of 145 students comprised the participants. This study was conducted in an undergraduate social science teacher education program at Faculty of Education in Trabzon, Turkey during autumn semester of the 2014-2015 school year. The open ended questions were administered and mind maps were asked to the participants to define what they perceived as project. A qualitative analysis was conducted and results were presented in graphs and tables. This study concluded that teacher candidates perceive projects as for preparing teaching materials and an instruction technique to teach subject matter of social studies. Recommendations for practitioners and researchers are presented.
Günümüzde eğitimde, 21. Yüzyıl becerileri olarak adlandırılan ve bilginin edinilmesi yerine üretilmesini temel alan anlayış ön planda bulunmaktadır. Bu becerilerin kazanılması için önerilen yöntemlerden biri projedir. Ancak literatürde belirtildiği üzere, öğretmen adaylarının bu konuda yeterlikleri, deneyimleri ve ortaya koydukları ürünlerin niteliği istenen düzeyde değildir. Bu olumsuz durumun temelinde öğretmen adaylarının proje algısının bulunduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı proje konusunda yeterli deneyime sahip olmayan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sahip oldukları proje algılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmada tarama modeli (survey) kullanılmıştır. 2014-2015 eğitimöğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında üçüncü sınıfta öğrenim gören 145 öğretmen adayı çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla, öğretmen adaylarına bilimsel araştırma yöntemleri dersi öncesinde zihin haritası çizdirilmiş ve açık uçlu anket soruları yöneltilmiştir. Elde edilen nitel veriler çözümlenerek tablo ve grafik eşliğinde sunulmuştur. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının projeyi daha çok bir öğretim materyali tasarlama veya derste konuların öğretiminde kullanılan bir yöntem veya teknik olarak algıladıkları görülmüştür. Ortaya çıkan sonuçlar çerçevesinde uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |